Håller med om att svaren som ges beror lite på hur frågan ställs. Jag, och vad det verkar, fler än jag tolkade TS som att hon vill sluta sminka sig. Då blir svaren mer peppiga om att det visst går och att det visst finns personer som inte gör det, jämfört med om TS skrivit ”hjälp mig att bli bättre på smink”, typ.
Jag sminkar mig själv. Har tidigare inte gjort det. Har fått tråkiga kommentarer när jag var osminkad om att ”du hade ju kunnat vara snygg om du sminkade dig” eller ”skyll dig själv om du inte träffar en kille”. Har fått nästan ännu tråkigare kommentarer som vuxen, av andra vuxna, när jag är sminkad som går ut på att jag enbart spelar på min kvinnlighet, försöker gå sängvägen till olika saker och blev till och med anklagad i en rekrytering till en seriös tjänst hos en seriös arbetsgivare där motparten överklagade och skrev sida upp och sida ner om att hon, som inte sminkar sig och ”inte bryr sig om sitt utseende” valdes bort jämfört med ”stajlade barbiedockor som mer bryr sig om hur de ser ut än vad de har inne i skallen” och att den rekryteringen aldrig hade gått med en kvinnlig heterosexuell chef. Hon fick inte jobbet, ska väl tilläggas. Skrattretande eftersom jag förutom lite kajal och mascara inte är speciellt sminkad och dessutom definitivt inte är snygg. Om folk, oavsett vilken ståndpunkt de har, kunde sluta lägga sig i andras val och sluta anmärka på andra hade jag varit glad.