Vaccinera och i så fall mot vad?

Anine

Trådstartare
Det verkar råda väldigt skilda meningar om det här med vaccination. Till och med internt på vår veterinärstation - vaccinera varje år? Var annat? Var tredje, eller fjärde? Det verkar vara frågan.

Så, undrar då jag, ska jag vaccinera hunden på sin två-årsdag? Han är vaccinerad helt enligt rekommendationer vid 12 v och 1 år. Men hur ofta ska vi fortsätta med och vad ska vi då vaccinera mot?

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Vaccinera och i så fall mot vad?

Du ska fortsätta med vaccination mot valpsjuka (D), smittsam leversjukdom (H) och parvoviros (P). Man vaccinerar när vaccinationen gått ut vilken kan vara olika beroende på vilken tillverkare vaccinet har.
Just dessa tre vaccinationer har oftast ett 3-års intervall och är också det dom flesta veterinärkliniker följer (Nobivac DHP som ör det vanligaste vaccinet rekommenderas att tas var 3:e år enligt tillverkare)
Har din hund däremot, utöver vaccination mot DHP, även vaccinerats mot kennelhosta (Pi) ska just den vaccinationen tas varje år. Samma gäller om hunden vaccinerats mot Leptospiros (L), dvs vaccination varje år.
Rabies vaccinering ska tas vart tredje år om man använt Nobivac Rabies och varje år om man använt Rabisin.

Alltså
DHP = var 3:e år
Pi = varje
Leptospiros = varje
Rabies = varje eller var 3:e år beroende på vaccin (Nobivac Rabies eller Rabisin)

Senast ändrad:

Tack för svaret!

Jag vet inte om jag förstod det korrekt, men om han har vaccinerats mot kennelhosta så MÅSTE han då ta det varje år framöver. Eller? Hur gör alla som vaccinerar mer sällan, kan man välja att utesluta det vaccinet?

Var tvungen att kolla; vid 8 v fick han Parvo Live, vid 12 v och 1 år DHPPI, så det smartaste är att fortsätta ge det, om jag förstått det rätt?

Om din hund träffar många andra hundar (på promenade, hunddagis, utställningar, tävlingar, träningar osv) så är det bra att ha vaccinationen mot kennelhosta. Det ger inte 100% skydd, men om hunden blir smittad blir det mycket lindrigare, säg 3 dagars hosta istället för 3 veckor.

Finns även Nobivac KC som ges direkt i nosen, som sägs ge ett bättre skydd mot kennelhosta. Dock ska det inte ges till för små hundar (viktmässigt).

Om du inte vill ge mot kennelhosta så ska han härnäst vaccineras med DHP när han blir 4 år.

Hos oss ger vi:
8 veckor - DHPPi
12 veckor - DHPPi
1 år - DHPPi
2 år - Pi
3 år - Pi
4 år - DHPPi
osv.

Leptospiros bör ges var 6e månad för att ge så bra skydd som möjligt. Det är ett vaccin som bör ges om hunden ska med söderut i Europa, behöver inte ges i Sverige (i nuläget).

Vill du fortsätta ge även kennelhosta (Pi) så ska han alltså vaccineras mot bara det vid 2 års ålder, igen vid 3 års ålder och sedan vid 4 års ålder mot kennelhosta och de tre andra, DHP :)

Ska hunden lämna Sverige är det bra att ha rabiesvaccinering. Då ges först en spruta och sedan måste man vänta 21 dagar innan hunden kann resa. Ofta rekommenderas det även att ge en andra spruta efter 21 dagar då en del hundar inte tillverkar så många antikroppar som behövs för ett fullgott skydd, men det är inte längre ett krav för att få resa som det var förut.
Leptospiros rekommenderas om man ska mer söderut än norra tyskland, dock är det så att vaccinet bara skyddar mot två stammar av leptospiros som knappt finns kvar i europa idag så o hunden inte kommer att bada i stillastående vattendrag skulle man kunna skippa den vaccinationen. Det är i alla flal ej ett krav för att få resa med hunden.

Det intranasala kennelhostavaccinet kan ge upphov till fler biverkningar än det intrakutana vaccinet (Pi), men det verkar vara individuellt. Vissa kliniker rapporterar om inga biverkningar alls medan andra slutat använda det intranasala vaccinet pga klagomål från djurägare.

Tack båda två, nu blev det lite klarare :D

Anledningen att jag frågar är att min ena hund är att anse som allmänt "känslig", han har antagligen reagerat negativ på NSAID-medikament tidigare och en "bekant" som arbetar inom veterinärvården ansåg att det mest fördelaktiga skulle vara att utsätta honom för så "lite som möjligt". Dvs vaccinera så lite som möjligt, hålla så strikt diet som möjligt etc.
Samtidigt har han aldrig reagerat på vaccin och jag kan känna att det borde vara än mer ofördelaktigt för honom att dra på sig någon sjd och de efterföljande behandlingarna. Min behandlande veterinär ser ingen anledning till inte vaccinera...
Men det känns så klart som ett svårt val, vill inte utsätta honom för mer än vad som är nödvändigt.

Jag tycker att en vaccination är nödvändig, speciellt DHP. Hunden har ju inte haft problem förut. Kennelhostan är inget måste och ger inte heller ett hundraprocentigt skydd (jämför med influensavaccin hos människor) så det skulle du kunna låta bli att vaccinera :)

Rabies och Leptospiros är egentligen bara aktuellt om det finns planer på att resa utomlands.

Vaccinet mot kennelhosta täcker 70 % av de olika virua som kan orsaka kennelhosta, dvs att 30 % av smittämnena inte påverkas öht, så att säga att en vaccinerad hund får kortare förlopp är felaktigt.

Min hund o min hundvakts hundar fick någon slags hosta, ingen av dem är vaccinerade mot kennelhosta, de hostade i ca en vecka o var inte speciellt sjuka, enda var att vi inte ansträngde dem fysiskt, annars var allt som vanligt.
Sammanlagt 10 hundar i olka åldrar o av tre olika raser.

Senast ändrad:

Snarare är det så att alla hundar inte får tillräckligt god antikroppstiter för att klara sig helt från smitta.

Säger inte att alla hundar hostar i tre veckor, det är ju så himla individuellt.

På vilket sätt har han reagerat negativt på NSAID?

Visst klarar sig Sverige med en eller ett par ovaccinerade hundar, men det är ju tack vare att så många vaccinerar som vi kan hålla sjukdomarna borta.
Om han inte är dålig, och din veterinär säger annat, så tycker jag precis som Malibu_Stacy att det räcker att han är vaccinerad med DHP.

Vaccinet skyddar inte helt mot infektion men skyddar hunden mot allvarliga kliniska symtom.

Precis det jag sa. Förstår inte varför detta ska fortsätta diskuteras så hoppar ur denna tråden nu.

Blödande magsår, blev väldigt illa. Allergisk?

Alla: Ja, ska jag inte vaccinera så är det mot kennelhostan som vi hoppar. Den andra tycker jag han måste ha.
Ska kolla in länken från vallhund också, tack!

Om din hund träffar många andra hundar (på promenade, hunddagis, utställningar, tävlingar, träningar osv) så är det bra att ha vaccinationen mot kennelhosta. Det ger inte 100% skydd, men om hunden blir smittad blir det mycket lindrigare, säg 3 dagars hosta istället för 3 veckor.

Finns även Nobivac KC som ges direkt i nosen, som sägs ge ett bättre skydd mot kennelhosta. Dock ska det inte ges till för små hundar (viktmässigt).

Om du inte vill ge mot kennelhosta så ska han härnäst vaccineras med DHP när han blir 4 år.

Hos oss ger vi:
8 veckor - DHPPi
12 veckor - DHPPi
1 år - DHPPi
2 år - Pi
3 år - Pi
4 år - DHPPi
osv.

Leptospiros bör ges var 6e månad för att ge så bra skydd som möjligt. Det är ett vaccin som bör ges om hunden ska med söderut i Europa, behöver inte ges i Sverige (i nuläget).

Jag är medveten om att det här är en gammal tråd men jag orkar inte starta en ny. Är det någon som vet varför Nobivac KC inte ska ges till små hundar, eller om det det ens är så längre? Jag har googlat som en galning men det enda jag hittar är folk som skriver att småhundar inte bör få vaccinet, men varken fass eller tillverkaren tar upp några såna restriktioner.

Jag är medveten om att det här är en gammal tråd men jag orkar inte starta en ny. Är det någon som vet varför Nobivac KC inte ska ges till små hundar, eller om det det ens är så längre? Jag har googlat som en galning men det enda jag hittar är folk som skriver att småhundar inte bör få vaccinet, men varken fass eller tillverkaren tar upp några såna restriktioner.

Den info jag har fått är att biverlningsfrekvensen är högre hos små hundar/plattnosade än större hundar/hundar med lång nos.
Representant från företaget som tillverkar vaccinet nämnde detta för oss på kliniken i samband med annan info för ett tag sedan.

Min personliga gräns går vid 10-12kg och ska de vara i den storleken ska hunden ha lång näsa för att jag ska välja KC istället för Pi.

@Malibu_Stacy och @hemlig , vad är era erfarenheter?

Den info jag har fått är att biverlningsfrekvensen är högre hos små hundar/plattnosade än större hundar/hundar med lång nos.
Representant från företaget som tillverkar vaccinet nämnde detta för oss på kliniken i samband med annan info för ett tag sedan.

Min personliga gräns går vid 10-12kg och ska de vara i den storleken ska hunden ha lång näsa för att jag ska välja KC istället för Pi.

På mitt förra jobb gav vi inte KC då vi tyckte vi fick på tok för många biverkningar.
Just nu jobbar jag i stort sett bara på operation och intensiven så har ingen större koll på vaccinet längre :p

Jag ger KC typ en gång om året, tar alltid Pi om inte djurägaren uttryckligen frågar efter KC eller om djuret alltid fått KC.
Hade faktiskt inte så bra koll på detta med att biverkningsfrekvensen skulle vara högre hos små/plattnosade. Vi hade en representant hos oss alldeles nyligen, själv var jag inte på mötet men vet att det ligger kvar info om just KC på jobbet. Ska kika lite extra och återkomma :)

För att uppdatera själva tråden lite finns nu vaccin på Leptospiros med skydd mot fyra olika stammar till skillnad mot de tidigare bara två.
Det finns flera fall i Sverige där hunden insjunknat trots att den ej varit utomlands, så smittan finns här även om den tack och lov verkar vara
ovanlig.

En annan ny information är att Rabisin (vaccin mot Rabies) nu också håller i 3 år.

Vaccinerade mellanhunden mot kennelhosta i måndags, veterinären tyckte jag skulle ta KC istället för Pi och givetvis har skrutten blivit sjuk av den. :( Fick ingen info om att det är dumt att ge det till små hundar, allt de sa var att hon kunde bli lite snorig och nysa lite i ett par dagar. Nu har hon hostat som en galning i en vecka och det blir bara värre, ska aldrig mer ge det skitvaccinet. :turd:

Vaccinerade mellanhunden mot kennelhosta i måndags, veterinären tyckte jag skulle ta KC istället för Pi och givetvis har skrutten blivit sjuk av den. :( Fick ingen info om att det är dumt att ge det till små hundar, allt de sa var att hon kunde bli lite snorig och nysa lite i ett par dagar. Nu har hon hostat som en galning i en vecka och det blir bara värre, ska aldrig mer ge det skitvaccinet. :turd:
Kontakta veterinären och be dem skicka en läkemedelsbiverkan.

Liknande trådar

Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 898
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 017
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar