Vaccinera mot botulism?

Saxat från SVA
Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination.

Finns det biverkningsrisker med vaccinet?Lokal svullnad på injektionsstället finns rapporterat i ett fåtal fall. Enligt tillverkaren kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, men det är snabbt övergående. Anafylaktisk reaktion finns beskriven, men ska vara ytterst ovanligt.
Det är ju inget konstigare än reaktioner på andra vaccin.

Jag har inte vaccinerat mot boutulism efter samråd med min veterinär, hon tycker chansen att hästen får det är så liten så att det inte behövs!
Ja risken att drabbas är liten men det är inte roligt för den hästen som drabbas. Ett mycket plågsamt sätt att dö på.

Min häst var inte vaccinerad mot någonting när jag köpte henne som ettåring, och eftersom jag ändå var "tvungen" göra grundvaccinationen mot influensa och stelkramp (det är de enda vaccin mina tidigare hästar har haft) så slängde vi på botulismen där också. Hon åt hösilage, och det hade hon gjort innan köpet också (samma leverantör eftersom jag köpte henne från en i samma stall), men det kändes bättre för mig att ha henne vaccinerad även mot det. Numera äter hon endast torrhö (hon tål inte hösilage), men är fortfarande vaccinerad mot botulism, och kommer fortsätta vara det även i framtiden.

Jag vaccinerar & har gjort sen vi övergick till hösilage för 4 år sedan. Kan jag motverka något för hästen så gör jag det :)

Vaccinerar. Har inte alltid gjort det men gjorde slag i saken denna säsong. Har inte ångrat mig. Nu slipper jag oroa mig. Så vitt jag vet så skyddar vaccinet mot den botulismsort som påvisats i Sverige. Den består av tre sprutor med ca en månads mellanrum. Sedan årligen. Många pratar om att det är dyrt så jag hade förberett mig på de värsta. Men den kostade inte mer än 500 kr per spruta. Helt överkomligt enligt mitt tycke.

Hur gör ni andra som ger hösilage?
Vaccinerar ni?

Hästen ska äta hösilage i vinter. Första gången i hans liv han ska äta det.

Mina tidigare hästar har jag inte vaccinerat, men å andra sidan var jag inte så insatt i det hela då. Egentligen inte nu heller.

Borde jag vaccinera?
Hur många sprutor ska hästen ha och ska man göra en årlig vaccination på det som med den vanliga?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 853
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka