Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Citat från SVA:Undrar om det kan bero på att antalet fall minskat på grund av att många är vaccinerade? Man tror att risken är borta?
Eller ger man inte ensilage i lika stor utsträckning längre?
Någon som vaccinerar och fodrar med torrhö? När nyheten att ett 10-tal ponnyer avlivats i Skåne pga botulism kom ut, hävdade vissa att botulism även kan förekomma i torrhö. Blev nyfiken och googlade, men kunde inte riktigt komma fram till ett exakt svar. Men jag ANTAR att botulismbakterier i torrhö är rätt sällsynt, speciellt som de verkar kräva en syrefattig miljö?
Grundvaccinationen är 3 sprutor med lite mellanrum, sedan årligen.
Jag vaccinerar, trots att vi fodrar med hö och har gjort ett par år. Det är långt i från ett fullgott skydd, men jag anser att det är värt de hundralapparna om man behöver ge ensilage. Och nu när jag lagt de pengarna på grundvaccinationen så fortsätter jag att ge.
Ska man ge alla sprutor innan hästen får äta hösilaget eller det räcker med första?
Annars får jag ju ge första sprutan helst igår.
SVA.
"Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination."
Någon som vet hur det var innan det blev populärt att fodra med hösilage? Var botulism något man funderade på då också? Inte vad jag minns...
Saxat från SVARisken för att drabbas är liten men om hästen blir drabbad så dör den en plågsam död.
Sen är jag väldigt nyfiken på alla hemska biverkningar som det pratas om. Då vaccinet säkert har minst 20 år på nacken så borde dessa biverkningar vara väldokumenterade.