Vaccinera mot botulism?

Min häst äter silage, ganska torrt. Jag vaccinerar inte, hade han varit grundvaccinerad när jag köpte honom hade jag nog fortsatt. Men han åt silage då jag köpte honom och ej vaccinerad så jag strunta i det

Vaccinerar mot botulism och har gjort det på de tre senaste hästarna. Håller nu på att grunda den nyaste hästen och betalar ca 7-800kr per spruta inkl allt.

En häst i grannstallet dog av det för 1-2 år sen, ovaccinerad.

Har aldrig varit med om några biverkningar på vaccinet.

Jag vaccinerar inte min ponny för att han fick hemska nässelutslag av vaccinet så han ska inte ha mer av det. Men storhästen reagerade inte så han får fortsätta få vaccinet.:)

Jag vaccinerar.
Det är ett par hundralappar till när de ändå är ute och ger influensan och då har jag iaf gjort vad jag kan (förutom att vara noggrann med foderhygienen).

Undrar om det kan bero på att antalet fall minskat på grund av att många är vaccinerade? Man tror att risken är borta?
Eller ger man inte ensilage i lika stor utsträckning längre?
Citat från SVA:
I Jordbruksverkets statistik finns knappt några anmälda fall av botulism på häst på flera år, men vi känner till utbrott med dödsfall varje år, säger Gittan Gröndahl, tf statsveterinär på SVA.

Någon som vaccinerar och fodrar med torrhö? När nyheten att ett 10-tal ponnyer avlivats i Skåne pga botulism kom ut, hävdade vissa att botulism även kan förekomma i torrhö. Blev nyfiken och googlade, men kunde inte riktigt komma fram till ett exakt svar. Men jag ANTAR att botulismbakterier i torrhö är rätt sällsynt, speciellt som de verkar kräva en syrefattig miljö?

Någon som vaccinerar och fodrar med torrhö? När nyheten att ett 10-tal ponnyer avlivats i Skåne pga botulism kom ut, hävdade vissa att botulism även kan förekomma i torrhö. Blev nyfiken och googlade, men kunde inte riktigt komma fram till ett exakt svar. Men jag ANTAR att botulismbakterier i torrhö är rätt sällsynt, speciellt som de verkar kräva en syrefattig miljö?

Risken är inte höet, men utfodringen. Fodring på mark där höet trampas ner i lera/jord och hästen sen petar i sig det är en riskfaktor. Själva höet är alltså ingen större risk i torrhö, men sätter man fodrar i hagarna kan ge en risk ändå. Att de skulle få botulism av själva höet är liten risk, och då vid storbal eller mycket hårt pressade balar.

Grundvaccinationen är 3 sprutor med lite mellanrum, sedan årligen.

Jag vaccinerar, trots att vi fodrar med hö och har gjort ett par år. Det är långt i från ett fullgott skydd, men jag anser att det är värt de hundralapparna om man behöver ge ensilage. Och nu när jag lagt de pengarna på grundvaccinationen så fortsätter jag att ge.

Började vaccinera när hästen skulle äta höilage och kommer fortsätta oavsett utfodring i framtiden.

Ska man ge alla sprutor innan hästen får äta hösilaget eller det räcker med första?

Annars får jag ju ge första sprutan helst igår.

Min var inte färdigvaccinerad eftersom jag velade innan jag besämde mig ang vaccination vilket jag tyckte var lite läskigt, men risken är ju enormt liten så jag krånglade inte till det och gav torrhö längre eller liknande.

SVA.

"Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination."

Det var detta citatet ovan som gjorde att jag slutligen bestämde mig för att detta kommer bli en självklarhet tills ev ny fakta presenterats, oavsett vad för grovfoder jag väljer att ge hästen.

Någon som vet hur det var innan det blev populärt att fodra med hösilage? Var botulism något man funderade på då också? Inte vad jag minns...

Någon som vet hur det var innan det blev populärt att fodra med hösilage? Var botulism något man funderade på då också? Inte vad jag minns...

Botulism har av någon anledning, även för andra djur, kommit på senare år som det verkar. T ex på fåglar upptäcktes det första gången i Sverige på 2000-talet. Första fallet på häst anses ha varit på 60-talet, och på 70-talet kom ett stort utbrott på en travbana som man tror var botulism. I det där första fallet har jag för mig man misstänkte råttor som smittkälla.

Risken för att drabbas är liten men om hästen blir drabbad så dör den en plågsam död.

Sen är jag väldigt nyfiken på alla hemska biverkningar som det pratas om. Då vaccinet säkert har minst 20 år på nacken så borde dessa biverkningar vara väldokumenterade.

Risken för att drabbas är liten men om hästen blir drabbad så dör den en plågsam död.

Sen är jag väldigt nyfiken på alla hemska biverkningar som det pratas om. Då vaccinet säkert har minst 20 år på nacken så borde dessa biverkningar vara väldokumenterade.
Saxat från SVA
Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination.

Finns det biverkningsrisker med vaccinet?Lokal svullnad på injektionsstället finns rapporterat i ett fåtal fall. Enligt tillverkaren kan det förekomma att vissa hästar blir något nedsatta en dag, men det är snabbt övergående. Anafylaktisk reaktion finns beskriven, men ska vara ytterst ovanligt.

Jag har inte vaccinerat. Tog silage från min egen åker i år för att min granne som hjälpt mig slå torrhö slutat med det. Har inte vaccinerat eftersom grundvaccinet inte hade hunnit bli klart förrän sista 1-2 balarna. Hade kostat 7200 sek för våra 4 ponnyer. En häst har fått lite dålig mage så vi ska gå tillbaka till torrt hö tills våren redan när vårt är slut.

Men jag är så jäkla nojjig! Går och sniffar på höet, stirrar på hästarna. Rör de sig normalt? Ska det lukta såhär? Tvekade de lite med att börja äta när jag öppnat den här balen? :confused: :o

Fjantigt med tanke på att jag fodrat med delvis silage förut när jag stod uppstallad, men nu när det är från vår lilla plätt har jag fått nojja.

Jag har inte vaccinerat mot boutulism efter samråd med min veterinär, hon tycker chansen att hästen får det är så liten så att det inte behövs!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 853
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka