Vaccinera mot botulism?

Jag vaccinerade min förra häst, men inte nuvarande trots att han äter silage mest för att jag inte ser någon mening i det.
Toxinet som ger sjukdomen finns i olika former och om jag kommer ihåg rätt så är det bara en typ man kan vaccinera emot.
Har fått lära mig av en ensilageexpert att vanligaste orsaken för botulism hos häst är inte att det finns C. Botulinum i fodret utan att fodret blir nertrampat i lera (där det naturligt finns C.Botulinum). Enligt honom är det bättre att se till att hästen inte äter lerigt foder så minskar man risken rejält.

Jag väljer att inte vaccinera mot botulism, pga de biverkningar som finns med vaccinet. Dessutom då jag fodrar med ensilage fodrar jag med småbalar, och en hel bal går åt vid ett tillfälle, vilket gör att jag kan kolla igenom kvaliten på hela balen direkt innan jag börjar fodra och det gör att jag känner mig såpass säker att jag väljer att göra såhär.

Jag väljer att inte vaccinera mot botulism, pga de biverkningar som finns med vaccinet. Dessutom då jag fodrar med ensilage fodrar jag med småbalar, och en hel bal går åt vid ett tillfälle, vilket gör att jag kan kolla igenom kvaliten på hela balen direkt innan jag börjar fodra och det gör att jag känner mig såpass säker att jag väljer att göra såhär.
Hur ser du om det finns botulinumtoxin i balen?
PL

Ska fundera på det. Är på semester hela veckan så kan ändå inte fixa något med det nu.

Vad kostar en spruta? Samma som för en vanlig vaccinering?

Vilka biverkningar tänker du på då?

Undrar om det kan bero på att antalet fall minskat på grund av att många är vaccinerade? Man tror att risken är borta?
Eller ger man inte ensilage i lika stor utsträckning längre?

Jag tror, utefter empiriska studier i bekantskapskretsen, hur många producenter som ställt om och inte minst de våta pissvintrarna som varit att användningen av silage snarast ökat.

Vaccinerar inte.

Två veterinärer jag verkligen litar på meddelade att de sett så många fula reaktioner på vaccinet, att de inte kunde råda åt varken ena eller andra hållet. Jag gjorde kalkylen att det var större risk för reaktioner på vaccinet än att hästen fick botulism.

Kostnaden varierar otroligt, jag hade fått betala mellan 500 -1000 kr per spruta.

Kostnaden varierar otroligt, jag hade fått betala mellan 500 -1000 kr per spruta.

Men det måste vara inkl veterinärens kostnader? Jag är så bortskämd att en av mina bästa vänner är veterinär, så vi kör alla djur samtidigt när vi ändå ses, brukar bara betala för materialet. Men nu när jag googlar ser jag att dina priser nog stämmer mer, men hittar 300 på en sida. Men så har jag för mig att vaccinet finns i endos och typ tredos, den större är kanske billigare.

För en knapp månad sedan betalade jag 298 kr/dos för botulismvaccin (Botvax B) och 176 kr/dos för influensavaccin (ProteqFlu). Priset är alltså själva vaccinet, INTE att vaccinera osv. Utan själva "läkemedelskostnaden"

När man läser om hur vidrig döden är inser man att ca 2 kr /dag är det värt att lägga på en vaccination.

Precis. Och när man jämför kostnaden med övriga hästkostnader blir den en no brainer för mig. 2 kr/dag, det är ett knappt kilo hösilage. Det slösas nog bort i spill osv per dag här, minst..

Om man betalar 1000 kr/spruta inkl allt, så det är en kostnad på under 100 kr i månaden, under 3 kr/dag.

Hela min räkning, som blev äckligt dyr iom resan, för att vacc 2 hästar mot A2 och botulism, inklusive allt (inställelse, resa, vaccin, vaccination osv) var 2400 kr. Det är som sagt ovanligt dyrt då jag blev dagvill, fick lite panik och fick ta ut DV enkom för vacc. Men 2400 kr/år = 200 kr/mån = 100 kr/mån per häst = ca 3,30 kr/dag och häst . För båda vaccinationerna. (Med stelkramp hade det blivit marginellt mer bara).

Det gör jag givetvis inte, men jag kan se om hela balen håller god kvalite, att där inte råkar ligga en platt liten groda någonstans och gömma sig och att det inte är jord eller annat i balen.

Räcker med ett "smittat" strå på en 400 kilos bal. Duktigt att kunna kassera hela balen då mn hittat det strået innan alla har börjat äta av den...

AM

Räcker med ett "smittat" strå på en 400 kilos bal. Duktigt att kunna kassera hela balen då mn hittat det strået innan alla har börjat äta av den...

AM

Jag fodrar enbart med småbalar, så det är inte svårt att gå igenom hela balen och se så att allt är fräscht innan jag fodrar med den. Men givetvis kan man aldrig vara säker.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 853
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka