Vaccinera mot botulism?

MM

Trådstartare
Hur gör ni andra som ger hösilage?
Vaccinerar ni?

Hästen ska äta hösilage i vinter. Första gången i hans liv han ska äta det.

Mina tidigare hästar har jag inte vaccinerat, men å andra sidan var jag inte så insatt i det hela då. Egentligen inte nu heller.

Borde jag vaccinera?
Hur många sprutor ska hästen ha och ska man göra en årlig vaccination på det som med den vanliga?

finns huuuuur många trådar som helst om detta med vääääldigt många olika åsikter ;) seek and you shall find....

Grundvaccinationen är 3 sprutor med lite mellanrum, sedan årligen.

Jag vaccinerar, trots att vi fodrar med hö och har gjort ett par år. Det är långt i från ett fullgott skydd, men jag anser att det är värt de hundralapparna om man behöver ge ensilage. Och nu när jag lagt de pengarna på grundvaccinationen så fortsätter jag att ge.

jag vaccinerar å har gjort nästan sedan jag köpte min häst, 10 år sen...

visst, man kan inte vaccinera mot alla typer, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något pga att jag snålat in på en vaccination :)

Ska man ge alla sprutor innan hästen får äta hösilaget eller det räcker med första?

Annars får jag ju ge första sprutan helst igår.

det viktiga är ju att du vaccinerar om du nu bestämt dig för att göra det. Risken för botulism är ganska för att inte säga, väldigt, liten i sig, men skulle de drabbas är sjukdomsförloppet hemskt och oftast dödligt. Den kommer inte få botulism ens det troligaste om den äter det även om du inte vaccinerar öht. så självklart kan den äta silage även om inte hela vaccinationen i grunden är gjord i förskott utifrån det.... Det är ju liksom inte silage i sig som är giftigt.....

Jag vaccinerar. Risken är liten men jag skulle aldrig förlåta mig om det hände något och jag kunnat förhindra det. Det är grundvaccinationen som är dyr i övrigt kostar det bara för en extra spruta när de ändå får den årliga influensasprutan. När man står där och inser att man fodrat med en bal som det är jord i ett lager längre in så är man rätt glad över den sprutan.

Har haft mina på hösilage sedan 2001. Aldrig vaccinerat.
Ganska liten fuktighet vilket minskar risken, samt en höproducent som inte slår så lågt och heller inte låter maskinen "räfsa" så nära marken.
Risken är mycket liten.

Ska man ge alla sprutor innan hästen får äta hösilaget eller det räcker med första?

Annars får jag ju ge första sprutan helst igår.

Jag vaccinerar nu sen typ tio år. Gjorde ej innan. Visst skydd får du direkt men ej fullvaccinerade hästar har tyvärr fått botulism. Fullt skydd är ca 1 V efter tredje sprutan. Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har fått botulism om det inte dykt upp någon nyligen.

Så börjar du vacc nu så en spruta nu, en om en mån (aug) och ytterligare en en månad därefter (sept) och fullt skydd en vecka därefter dvs från slutet på sept.

Därefter årligen

Källa på att vaccinerade hästar inte fått botulism?

När jag pratat med olika veterinärer har de alltid sagt att det finns hästar som får det trots att dom är vaccinerade.
Jag vaccinerar nu sen typ tio år. Gjorde ej innan. Visst skydd får du direkt men ej fullvaccinerade hästar har tyvärr fått botulism. Fullt skydd är ca 1 V efter tredje sprutan. Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har fått botulism om det inte dykt upp någon nyligen.

Så börjar du vacc nu så en spruta nu, en om en mån (aug) och ytterligare en en månad därefter (sept) och fullt skydd en vecka därefter dvs från slutet på sept.

Därefter årligen

Jag funderade över om det var värt att vaccinera min nya i höstas.
Men så behövde han ändå få annan grundvaccinering så jag vaccinerade båda djuren mot botulism när jag ändå hade veterinär på plats s.a.s

Källa på att vaccinerade hästar inte fått botulism?

När jag pratat med olika veterinärer har de alltid sagt att det finns hästar som får det trots att dom är vaccinerade.

SVA.

"Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination."

SVA.

"Vaccin: Det finns ett bra och säkert vaccin för hästar som har god effekt mot botulism av typ B. Andra typer av botulism har inte påvisats bland svenska hästar. Botulism har inte förekommit i Sverige hos korrekt vaccinerade hästar enligt en rapport av Bergold (2007) . Alla fall av botulism hos häst som SVA känner till har saknat fullständig vaccination."

Tack.

Det står även att det enbart är tre fall som rapporterats de senaste 19 åren, vilket gör att jag tror att mörkertalet är stort. Även på vaccinerade hästar, då sjukdomen hästen är vaccinerad för inte kanske är den första diagnosen man ställer. Försäkringsbolagen verkar få in betydligt fler rapporter än jordbruksverket.

jag vac inte mot botulism. Jag la ner ganska mycket energi när vi skulle börja fodra med hösilage för ca 10 år sedan, för att ta reda på mer. Min vet på den tiden visste fler hästar som reagerat på vac än mot botulism så jag bestämde mig för att strunta i att vac. Har inga bevis att det han sa stämde men litade på honom.

Tack.

Det står även att det enbart är tre fall som rapporterats de senaste 19 åren, vilket gör att jag tror att mörkertalet är stort. Även på vaccinerade hästar, då sjukdomen hästen är vaccinerad för inte kanske är den första diagnosen man ställer. Försäkringsbolagen verkar få in betydligt fler rapporter än jordbruksverket.

Botulism är inte helt enkelt att diagnosticera och symptomen är (oftast) "plötsligt död" vilket i sig är tämligen ospecifikt. Enda analysen för tillfället är "mustest" dvs att man injicerar prov från hästen i möss. Dyrt, komplicerat och etiskt mycket tveksamt och görs i princip inte längre. Många botulismfall är därför uteslutningsdiagnoser. Man hittar ingen annan dödsorsak på en häst som äter ensilage. Jag tror (men vet ej säkert) att bara konfirmerade fall rapporteras till SJV som botulism.
Förhoppningsvis är snart en ny, betydligt enklare, billigare och smidigare, "djurfri" metod på gång men jag vet inte hur långt de kommit med "maskinen" ännu.

Botulism är inte helt enkelt att diagnosticera och symptomen är (oftast) "plötsligt död" vilket i sig är tämligen ospecifikt. Enda analysen för tillfället är "mustest" dvs att man injicerar prov från hästen i möss. Dyrt, komplicerat och etiskt mycket tveksamt och görs i princip inte längre. Många botulismfall är därför uteslutningsdiagnoser. Man hittar ingen annan dödsorsak på en häst som äter ensilage. Jag tror (men vet ej säkert) att bara konfirmerade fall rapporteras till SJV som botulism.
Förhoppningsvis är snart en ny, betydligt enklare, billigare och smidigare, "djurfri" metod på gång men jag vet inte hur långt de kommit med "maskinen" ännu.

Ja så är det.

Därav kan man inte vara säker på att det enbart är ovaccinerade hästar som drabbas, vilket var min tanke att få fram!

Jag vaccinerar. Vet att risken är liten men kan jag göra en så enkel sak för att förebygga så känns det bättre för mig.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 853
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka