Vaccinera eller inte?

Vad pratar du om nu - vad som gäller travare i travsporten försäkringsmässigt eller när de ev ska försäkras som ridhästar ?

Travare i travsporten, liksom vilka hästar som helst som inte tävlar. Det är ju TR som ställer krav på vaccinering inte något försäkringsbolag så att försäkringsbolaget inte skulle ersätta en häst som behöver vård om den insjuknar i A2 tror jag inte på. Det gäller bara stelkramp där finns det ett vaccinationskrav från försäkringsbolaget om man vill ha ersättning.

När du skriver "snålar med vaccineringen" blir jag faktiskt lite sur. Då kan jag ju kontra med att folk snålar med sin hästs hälsa om de inte som jag gör fullständig vetkoll 1-2 ggr per år och tar ut vet som är kiropraktor var tredje månad à 2000 kr per gång. Jag kan lova dig att vi absolut inte låter bli att vaccinera pga. snålhet, om det är väldigt liten risk så försöker jag låta bli att vaccinera, det är ingen sockerlösning man sprutar in precis.

JAG hade kännt mig snål mot MINA hästar. Hur andra resonerar får stå för dem, det lägger jag ingen värdering i. Jag tyckte jag var ganska noga med att säga jag och mina (Eftersom jag pratar endast om mig själv och mina hästar), så vitt jag kan se när jag kastar ett getöga på mina inlägg har jag inte skrivit "man" någonstans. Det är mina tankar när det kommer till mina egna djur. Att jag tycker att jag hade känt mig snål mot mina djur om jag inte vaccinerat dem betyder inte automatiskt att jag tycker att alla som inte gör det är snåla. Som sagt, mitt resonemang om mina djur, mitt resonemang om varför jag vaccinerar.

Senast ändrad:
Som sagt så finns det otaliga andra smittor en häst kan råka ut för, så sova lugnt om natten pga att din häst är vaccinerad mot några få ovanliga sjukdomar är en väldigt falsk trygghet...

Att inte så många stall är stängda nu mera pga A2 beror mycket på att även travare nu mera måste vaccineras mot det, innan kravet kom var det inte ovanligt med stängda travstall eller hela banor avstängda pga A2.

Visst att det alltid är en risk med vaccin men skulle större delen av hästarna sluta att vaccineras så skulle inte A2 vara så ovanlig som idag.

Vaccinerade hästar löper mindre risk att drabbas av den aktuella sjukdomen. Skulle de trots vaccinering drabbas så slår sjukdomen inte lika hårt som den skulle göra om hästen vore ovaccinerad. Sist men inte minst så sprider ovaccinerade hästar sjukdomen vidare i mycket högre grad än vad vaccinerade hästar gör.

Biverkningar finns hos alla läkemedel men för mig uppväger nyttan med vaccinering vida de eventuella skadorna som kan uppkomma om hästen drabbas av någon biverkning.

@fio som sagt så nej det är inget uttalat FB krav ang A2 dock vågar jag banka på att FB kan sätta sig på tvären om det blir långdragna komplikationer i vissa fall som det ju kan bli . De flesta FB skriver utförligt om vikten av att vaccinera mot A2 , i samma paragraf som de skriver om stelkramp på sina sidor . Just för att det kan bli så besvärligt och kostsamt att behandla häst som insjuknar .
Japp - jag är skeptisk mot vad försäkringar täcker allmänt av erf - det är sällan hela sanningen går att tolka av gemene man bara av att läsa det mer finstilta ;)

Jag förstår faktiskt inte alls varför man vill undvika vaccinet, att man är villig att utsätta hästen för den sjukdomen som faktiskt är allvarlig och plågsam för hästen. Hästar drabbas även om dom är vaccinerade så att undvika att vaccinera pga att man vill se sjukdomen när den kommer är bara dumt. Det hade blivit en katastrof ifall alla lät bli att vaccinera. Är det någon extremt känslig individ som är allergisk mot allt som finns så visst, men "normala" hästar ska inte utsättas i onödan för en sådan jobbig och faktiskt dödlig sjukdom om man har otur.

Jag förstår faktiskt inte alls varför man vill undvika vaccinet, att man är villig att utsätta hästen för den sjukdomen som faktiskt är allvarlig och plågsam för hästen. Hästar drabbas även om dom är vaccinerade så att undvika att vaccinera pga att man vill se sjukdomen när den kommer är bara dumt. Det hade blivit en katastrof ifall alla lät bli att vaccinera. Är det någon extremt känslig individ som är allergisk mot allt som finns så visst, men "normala" hästar ska inte utsättas i onödan för en sådan jobbig och faktiskt dödlig sjukdom om man har otur.

Ja verkligen . Vaccin mot A2 och även övriga vaccin som rekommenderas är ju öht ingen kostnad i sig jmf med vad det kostar att hästen blir sjuk för att man struntat i att vaccinera . Inget större än att man betalar för bilförsäkring och hemförsäkring .fast billigare ang häst i fråga om vaccin .

Hej!

Jag vaccinerar min tjej mot stelkramp och influensa. Vi är i andra stall ibland och jag vill inte chansa med att hon ska dra på sig nån skit. Botulism har vi vaccinerat mot tidigare men inte sen veterinären glömde ta med sprutan.

/Lavinia

Vi hade en häst som verkligen inte klarade vaccinering, stora "bölder" efteråt så han slapp med veterinärintyg. Men han klarade sig bra för alla andra i stallet var ju vaccinerade, enligt veterinären då.

Vaccinerade när jag var ute och tävlade men struntade i det sen när vi slutade. Det fanns bara min och syrrans häst på gården och de kom aldrig i kontakt med andra hästar och vi var aldrig i nåt annat stall så vi tyckte inte det behövdes. Däremot har jag kört en ny grund på honom nu när vi står i ett stall där folk åker iväg med sina hästar.

Jag vaccinerar eftersom det är krav för det på tävlingar och på en del anläggningar. Vaccinerar alla tre även om alla inte åker iväg (gamlingen har knappt lämnat gården på flera år).

Jag vaccinerar mot influensan (och stelkramp) för att jag tävlar och tränar.

Dock har jag svårt att förstå kravet på vaccin för tävling. Som några redan skrivit så skyddar det ju bara din häst (till viss gräns). Smittan sprids ju ändå och framförallt mellan vaccinerade hästar som ju är "ute i svängen" hela tiden. Det är ju inte de ovaccinerade som står hemma som sprider sjukdomen.
Det är den ovaccinerade som blir sjukast och med det sagt tar man ju sina egna beslut och det tycker jag är en förutsättning för att ha djur.....att man bestämmer själv om sådant.
Du kan ju fortfarande bli anklagad för att ha låtit din häst lida i onödan vid extrem sjukdom och dålig behandling.

Mina hundar fick alltid bara de första tre vaccinerna mot valpsjuka och parvo (är det samma sjukdom?) men de gick alltså inga fler efter det. De levde tills de blev 12 och 13 år båda två. Aldrig sjuka.
Jag skulle dock inte hoppa över de första vaccinationerna.

Nä, ta bort kravet på vaccination för tävling, som för övrigt går mot tillverkarens rekommendationer med ett intervall på 2-3 år (om det inte ändrats), och låt vuxna människor ta egna ansvar för sina hästar.

Är det på galoppbanan eller bara arabgaloppen som kräver var 6 månad på vaccinet? Ännu konstigare.

Personligen tycker jag det är jättebra att det är vaccinationskrav på tävlingar eftersom många olika hästar, från olika platser träffas och lätt sprider eventuella smittor till varandra.

Vaccination är inte ett hundraprocentigt skydd mot smitta och sjukdomar men det minskar riskerna väldigt mycket. För att ta ett exempel så är det ju inte så vanligt att någon dör av polio i Sverige längre.

Personligen tycker jag det är jättebra att det är vaccinationskrav på tävlingar eftersom många olika hästar, från olika platser träffas och lätt sprider eventuella smittor till varandra.

Vaccination är inte ett hundraprocentigt skydd mot smitta och sjukdomar men det minskar riskerna väldigt mycket. För att ta ett exempel så är det ju inte så vanligt att någon dör av polio i Sverige längre.

Men de sprider ju ändå smittan, som det är nu. Enda skillnaden är att din häst inte blir sjuk av den.

Jag vaccinerar för att jag tävlar men jag undrar om jag inte skulle vaccinerat de andra hästarna, som inte tävlar, om jag hade några, med tanke på att det är genom tävling och träning det sprids hem till dem.

Men de sprider ju ändå smittan, som det är nu. Enda skillnaden är att din häst inte blir sjuk av den.

Jag vaccinerar för att jag tävlar men jag undrar om jag inte skulle vaccinerat de andra hästarna, som inte tävlar, om jag hade några, med tanke på att det är genom tävling och träning det sprids hem till dem.

Visst kan en vaccinerad häst sprida smitta men de hästar som är vaccinerade sprider antingen ingen smitta alls eller betydligt mindre smitta än vad en ovaccinerad häst gör.

Jag vaccinerar ponny och häst. Min häst åker inte på tävlingar längre men det gör i princip alla andra i stallet, även två som åker utomlands med sina hästar. Skulle inte kännas bra med en ovaccinerad häst för mig, särskilt inte eftersom hennes immunförsvar är nedsatt pga PPID.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur