Vaccinera eller inte?

Jag vaccinerar mot influensa, stelkramp och botulism. Nu står vi i ett stall där hästar kan komma och gå, och vi åker iväg till andra anläggningar så ovaccinerat är inget alternativ! Men det hade det faktiskt inte varit även om jag inte tränade och tävlade.

Jag vaccinerar mot influensan (och stelkramp) för att jag tävlar och tränar.

Dock har jag svårt att förstå kravet på vaccin för tävling. Som några redan skrivit så skyddar det ju bara din häst (till viss gräns). Smittan sprids ju ändå och framförallt mellan vaccinerade hästar som ju är "ute i svängen" hela tiden. Det är ju inte de ovaccinerade som står hemma som sprider sjukdomen.
Det är den ovaccinerade som blir sjukast och med det sagt tar man ju sina egna beslut och det tycker jag är en förutsättning för att ha djur.....att man bestämmer själv om sådant.
Du kan ju fortfarande bli anklagad för att ha låtit din häst lida i onödan vid extrem sjukdom och dålig behandling.

Mina hundar fick alltid bara de första tre vaccinerna mot valpsjuka och parvo (är det samma sjukdom?) men de gick alltså inga fler efter det. De levde tills de blev 12 och 13 år båda två. Aldrig sjuka.
Jag skulle dock inte hoppa över de första vaccinationerna.

Nä, ta bort kravet på vaccination för tävling, som för övrigt går mot tillverkarens rekommendationer med ett intervall på 2-3 år (om det inte ändrats), och låt vuxna människor ta egna ansvar för sina hästar.

Är det på galoppbanan eller bara arabgaloppen som kräver var 6 månad på vaccinet? Ännu konstigare.

Tillverkarna rekommenderar tre bas vaccinationer och sedan årlig revaccination för ett fullgott skydd. Riktigt hästinfluensa kan var allvarligt och sätta hästar ur spel i lång lång tid, det är inte lite snor och hosta vi vaccinerar imot… Som någon nämnde innan så sedan vacc krav infördes inom travet också har vi haft betydligt färre utbrott av influensa i Sverige --> alltså hjälper vaccineringen i någon grad.

Smittan sprids snabbt mellan ovaccinerade hästar men så länge 70-80 % (menar jag det är) av hästpopulationen är vaccinerade stoppas den snabbt igen eftersom vaccinerade hästar inte utskiljer lika mycket virus och inte lika länge.
De hade ett utbrott i Australien=ovaccinerade hästar:
"An outbreak in Australia in August
2007 infected horses on 10651 premises
in three months despite the imposition
of movement controls. The disease was
eradicated, but the cost of treatments and
cancellation of events was about 1 billion
dollars Australian." från www.oie.int

Så ju färre som vaccinerar sina hästar ju större risk för ett väldigt kostsamt och långdraget utbrott i Sverige…

Galoppen kräver årlig revacc efter de tre i grunden.

Tillverkarna rekommenderar tre bas vaccinationer och sedan årlig revaccination för ett fullgott skydd. Riktigt hästinfluensa kan var allvarligt och sätta hästar ur spel i lång lång tid, det är inte lite snor och hosta vi vaccinerar imot… Som någon nämnde innan så sedan vacc krav infördes inom travet också har vi haft betydligt färre utbrott av influensa i Sverige --> alltså hjälper vaccineringen i någon grad.

Smittan sprids snabbt mellan ovaccinerade hästar men så länge 70-80 % (menar jag det är) av hästpopulationen är vaccinerade stoppas den snabbt igen eftersom vaccinerade hästar inte utskiljer lika mycket virus och inte lika länge.
De hade ett utbrott i Australien=ovaccinerade hästar:
"An outbreak in Australia in August
2007 infected horses on 10651 premises
in three months despite the imposition
of movement controls. The disease was
eradicated, but the cost of treatments and
cancellation of events was about 1 billion
dollars Australian." från www.oie.int

Så ju färre som vaccinerar sina hästar ju större risk för ett väldigt kostsamt och långdraget utbrott i Sverige…

Galoppen kräver årlig revacc efter de tre i grunden.

Tack för förtydligande!

Jag hörde min version för säkert 20 år sedan, så det är ju troligt att det var fel och/eller har ändrats.

Du kan inte jmf en population som aldrig varit utsatt för ett virus med en där viruset ofta finns i miljön, utan att det nödvändigtvis bryter ut. Det är öht inte samma sak. Självklart blev de jättesjuka, deras immunsystem hade aldrig varit i kontakt med viruset därför hade de ingen motståndskraft.

Kopiera in fakta och inte skrämselpropaganda tack.

Du kan inte jmf en population som aldrig varit utsatt för ett virus med en där viruset ofta finns i miljön, utan att det nödvändigtvis bryter ut. Det är öht inte samma sak. Självklart blev de jättesjuka, deras immunsystem hade aldrig varit i kontakt med viruset därför hade de ingen motståndskraft.

Så vill jag gärna se din dokumentation för att det "ofta finns i miljön".. Vi vaccinerar för att influensa virus slår hårt mot sjuka hästar och hästpopulationen som helhet. Om det nu inte var så farligt så kunde man ju bara struntat i att ha regler för vaccination. Det är många virus där ger liknande symtom som influensa, men därmed inte sagt att det är det virus som vi vaccinerar mot.
Alla utbrott av influensa ska anmälas och registreras så du kan slå upp precis var och när ett land drabbas av influensa. Detta för att vara säker på att vaccinerna uppdateras. Varför lägga ner ett såpass omfattande arbete om det nu inte var så allvarligt?

För övrigt har jag aldrig direkt jämfört Australiens population med vår svenska. Citatet var ett exempel på hur kostsamt det kan bli i framtiden om majoriteten av hästägarna i Sverige slutar vaccinera sina hästar. Så sluta tolka in budskap som jag inte skrivit tack. Citatet stammar från "World organisation for animal health" (OIE) och inte från någon random sida på nätet.

Jag tar upp den här tråden litegrann igen med en fråga. Måste man inte vaccinera sina hästar regelbundet oavsett tävlingshäst eller ej? Det hade då jag för mig O_o

Jag tycker dina egna påståenden och rekommendationer allmänt att allt ska behandlas med homeopatiska medel , vaccin är av ondo etc är jättemycket mer skrämmande . Där kan man undra om avsaknaden av fakta verkligen !

Jag tar upp den här tråden litegrann igen med en fråga. Måste man inte vaccinera sina hästar regelbundet oavsett tävlingshäst eller ej? Det hade då jag för mig O_o
Nej hur tänkte du då ? Det är inte lagstadgat att måsta vaccinera om man inte tävlar , det är dock en rekommendation . Precis som det rekommenderas att människor vaccinerar sig mot mässling, vattkoppor, kikhosta, röda hund osv och att det är standard att vaccination erbjuds och propsas på för dessa sjukdomar och virus . Många sjukdomar har eliminerats nästintill i många länder pga vaccin . Tex de ovan nämnda men även polio och tbc tex .

KL
Folkhälsomyndigheten är en bra sida att tillgå om man undrar över vaccin, hur de fungerar, vem som bör ta dem, och varför vaccin varit och är så fundamentalt viktigt i fråga om hälsohistoriken i världen .

Senast ändrad:
Nej hur tänkte du då ? Det är inte lagstadgat att måsta vaccinera om man inte tävlar , det är dock en rekommendation . Precis som det rekommenderas att människor vaccinerar sig mot mässling, vattkoppor, kikhosta, röda hund osv och att det är standard att vaccination erbjuds och propsas på för dessa sjukdomar och virus . Många sjukdomar har eliminerats nästintill i många länder pga vaccin . Tex de ovan nämnda men även polio och tbc tex .

KL
Folkhälsomyndigheten är en bra sida att tillgå om man undrar över vaccin, hur de fungerar, vem som bör ta dem, och varför vaccin varit och är så fundamentalt viktigt i fråga om hälsohistoriken i världen .
Dock propsas det inte på att man ska vaccinera sig mot influensa eftersom den oftast bara slår hårt mot svaga individer. Det är faktiskt skillnad på influensa och på de sjukdomar du räknade upp. Influensan är oftast ingen dödlig sjukdom hos varken hästar eller människor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V