Vaccinationsintyg vid import

F

Fruentimber

Vi kräver alltid att se vaccinationsintyg vid starten av våra kurser. Igår startade vi upp en valpkurs där två hade importhundar. Det enda de kunde visa upp var lite besikningsintyg och pass, men där hittade jag ju bara rabiesvaccinationen. Det slog mig att jag inte har någon aning om hur det går till med vaccinationsintyg vid import.

Så, hur "ska" det gå till? Båda paren menade att de inte hade några andra papper att visa upp.

Vi kräver alltid att se vaccinationsintyg vid starten av våra kurser. Igår startade vi upp en valpkurs där två hade importhundar. Det enda de kunde visa upp var lite besikningsintyg och pass, men där hittade jag ju bara rabiesvaccinationen. Det slog mig att jag inte har någon aning om hur det går till med vaccinationsintyg vid import.

Så, hur "ska" det gå till? Båda paren menade att de inte hade några andra papper att visa upp.

Den vanliga valpvaccinationen brukar skrivas in i passet. Om de inte kan uppvisa giltig vaccination mot parvo får dom väl inte vistas på klubben? :crazy:

Den vanliga valpvaccinationen brukar skrivas in i passet. Om de inte kan uppvisa giltig vaccination mot parvo får dom väl inte vistas på klubben? :crazy:

Undrar om jag måste ha missat det då. Antar att det ser ut på ungefär samma sätt, dvs en liten klisterlapp med det vaccin som använts samt datum/underskrift?

Kan man ens importera utan att visa upp giltig parvovaccinering? :confused:

Undrar om jag måste ha missat det då. Antar att det ser ut på ungefär samma sätt, dvs en liten klisterlapp med det vaccin som använts samt datum/underskrift?

Kan man ens importera utan att visa upp giltig parvovaccinering? :confused:

Ja antingen klisterlapp eller bara handskrivet. Vaccinationen står längre bak i passet än rabies, under typ Other Vaccinations. Så kolla längre bak nästa gång, har de ingen vaccination får de ju inte vara med på kursen. Känns ju rätt allvarligt.

Vad jag vet är kraven för import giltig rabies, pass och microchip. Tror inte det finns krav på de andra vaccinationerna just för import.

Valparna var inte med denna gång eftersom det var första tillfället, vi använder alltid det som "infotillfälle".

Ja antingen klisterlapp eller bara handskrivet. Vaccinationen står längre bak i passet än rabies, under typ Other Vaccinations. Så kolla längre bak nästa gång, har de ingen vaccination får de ju inte vara med på kursen. Känns ju rätt allvarligt.

Vad jag vet är kraven för import giltig rabies, pass och microchip. Tror inte det finns krav på de andra vaccinationerna just för import.

Gissar att det bara var en miss från min sida då jag inte riktigt visste vad jag skulle titta efter. En del av det skrivna var väldigt svårläst tyvärr. :cautious:

Nästa gång är också utan hund då det är infokväll hos veterinärkliniken. Ska kolla igen då och se om vi kan få hjälp med att utläsa vaccinationerna i passen.

Våra importer har haftklisterlapp och underskrift i passet för rabies.
Viktigt att kolla att valpen fick sprutan EFTER 12 v ålder, annars godtar inte jordbruksverket den.

Våra importer har haftklisterlapp och underskrift i passet för rabies.
Viktigt att kolla att valpen fick sprutan EFTER 12 v ålder, annars godtar inte jordbruksverket den.

Ja, rabiesvaccinet hittade jag ju hos båda, men jag kunde inte se några grundvaccinationer. Det är det som är frågan. :)

Med tanke på illa det sköts i tullar med kontroller och fuskas med införsel och smuggel så hade jag som kursledare varit petig.

När jag och Calibra gick valpkursen blev en deltagare nekad första tillfället för hon hade åkt ifrån vaccinationsintyget hemma, och den var ändå Svenskfödd. Så med utländska hundar, iaf från vissa länder,hade jag varit petig.

Med tanke på illa det sköts i tullar med kontroller och fuskas med införsel och smuggel så hade jag som kursledare varit petig.

När jag och Calibra gick valpkursen blev en deltagare nekad första tillfället för hon hade åkt ifrån vaccinationsintyget hemma, och den var ändå Svenskfödd. Så med utländska hundar, iaf från vissa länder,hade jag varit petig.

Ingen av dem är smuggel dock, de hade en hel radda papper inkl exportstamtavla med sig som såg ut att vara i ordning. Det var bara den "lilla" detaljen om vaccinering. :angel:

Ja, det är ju en av anledningarna till varför första tillfället genomförs utan hund hos oss. Vi går igenom inbetalningar, vaccination, medlemskap, kursplanen, förväntningar, visar upp klubben, planerna och husen, går igenom regler, har frågestund and so on and so forth. Då får vi också en förvarning om vem som vill ha lite extra hjälp och med vad. :)

Min har det inskrivet som vilken svensk vaccination som helst i passet, klisterlapp, handskrivet datum och sen veterinärens stämpel och signatur.

Min veterinär skriver inte det som hänt före passets införskaffande.
Om jag skaffar pass när valpen är 3 månader och får sin första rabiesvaccination, då finns inte 8-veckorsvaccinationen med.

Har dock aldrig varit något problem för de valpar jag exporterat inom EU.

Ja, rabiesvaccinet hittade jag ju hos båda, men jag kunde inte se några grundvaccinationer. Det är det som är frågan. :)

Min veterinär skriver inte det som hänt före passets införskaffande.
Om jag skaffar pass när valpen är 3 månader och får sin första rabiesvaccination, då finns inte 8-veckorsvaccinationen med.

Har dock aldrig varit något problem för de valpar jag exporterat inom EU.

...med resultatet att du inte kommer in någonstans med dina hundar där du behöver visa giltig vaccination? :confused: Vaccinationen visas ju upp överallt. Kurser, utställning, tävling.

Jag har bara rabiesvaccinerat och skaffat pass till de valpar som exporterats. Inte till mina egna hundar eller valpar som gått till svenska hem.

...med resultatet att du inte kommer in någonstans med dina hundar där du behöver visa giltig vaccination? :confused: Vaccinationen visas ju upp överallt. Kurser, utställning, tävling.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar