Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste hästar vara vaccinerade mot hästinfluensa om man ska rida i ridhus? Jag och kompisen hade tänkt åka till ett ridhus nästa helg. Men problemet är att hennes häst inte är vaccinerad mot hästinfluensa och jag vet inte säkert hur reglerna är?
Tacksam för svar/ Frida
Ja, i de flesta ridhus behöver du kunna visa vaccinationsintyg.
Jag har aldrig någonsin erfarit att man för att rida i någon annans ridhus rent generellt dvs ridhus som tar emot extern ridning/bokningar på daglig basis behöver uppvisa vaccinationsintyg på hästarna. Vet inte ett enda ridhus som har ngn sån policy utifrån premisserna jag utgår att det handlar om . Det finns nog väldigt liten anledning att kräva det gäller det allmän vardag så att säga .
Säger som de andra - det är upp till den som har ridhuset att bestämma! Däremot är det oaktsamt att ta en ovaccinerad häst till ett ridhus eller en liknande miljö där det 'blandas' hästar från olika stall. Det är inte bara kompisens häst som kan bli väldigt sjuk, utan den kan ju om det vill sig illa dels smitta ner andra hästar i stallet hemma, dels få hemstallet isolerat lång tid under ett utbrott! Så säg till din kompis att vaccinera sin häst!
Har heller aldrig varit med om att man måste visa upp vaccinationsintyg. Till viss del har det nog att göra med om man känner till personen och vet hur dennas hästhållning ser ut.
Kan vara många orsaker till att hästen inte är vaccinerad! Varför inbillar du dig att det har med snålhet att göra? Jag har en som jag fått sluta vaccinera pga att han inte tål vaccinet. Sist han vaccinerades var han väldigt nära att dö. Det kommer jag inte utsätta honom för igen.
Hur som helst, om jag tar honom till ett ridhus så är det ju min häst det är farligt för och INTE de andras. Min friska ovaccinerade häst som inte träffar främmande hästar kommer inte smitta ner någon, men han riskerar att bli sjuk om jag tar honom till ett ridhus med många andra hästar, särskilt ställen där det är stor ruljans på hästar och hästar som reser runt mycket (tävlingshästar). Så det är den ovaccinerade hästen det är farligt för. Av den orsaken skulle jag aldrig rida min ovaccinerade häst i ett ridhus med 5 okända hästar, det spelar ingen roll om de blivit vaccinerade för de kan ändå bära smitta. Kom i håg att vaccinet inte alls ger 100% skydd mot influensa, vaccinerade hästar blir också sjuka (om än lindrigare).
Sen står det faktisk på alla vacciner att de endast ska ges till HELT FRISKA hästar. Dvs har hästen tex COPD, PPID, magsår, allergier (sommarexem) etc så bör den inte vaccineras pga stor biverkningsrisk. Det är det väldigt få som är medvetna om och veterinärer är dåliga på att upplysa om det, men det är en annan orsak till att en häst inte är vaccinerad. Min gamla häst hade PPID och han blev inte vaccinerad efter diagnosen.