Jag har ju tänkt tanken, men känns typ som att "alla" barn får den diagnosen?Jag tyckte att det var jättesvårt att upptäcka. Med dottern hade vi ingen tanke om det, bara att det inte kändes normalt att det rosslade flera månader. Man kunde känna hur bröstkorgen vibrerade när hon andades. Så vi valde att kolla upp det en gång till utan egna tankar om vad det skulle kunna vara. Jag hade bara tänkt att hon lät slemmig och förkyld, men det kändes som sagt inte bra att det aldrig gick över.
Sonen lät ofta andfådd, men han är å andra sidan väldigt aktiv och lite hetsig som person så det hade ju också varit rimligt att han andades häftigt av den anledningen. Men jag sökte vård för att jag upptäckte att det kom ett knarrande ljud när han andades. Jag upptäckte det först på natten och då trodde jag att han gnisslade tänder. Han hade precis fått sina främre tänder uppe och bet ofta ihop hårt för att det var nytt och kändes väl annorlunda, så när det knarrade om nätterna så antog jag att det var det. Han sov dessutom, om möjligt, ännu sämre de nätterna. Om ens alls. Sen upptäckte jag det dagtid, när han bara satt still och slappnade av. Förstod då att det var andningen som lät och kunde lägga ihop 1 och 1 med sömnen. Spelade in det på telefonen och var beredd att visa läkaren. Men hon hörde direkt att han lät ansträngd, och det var en sån dag när han bara lät som vanligt enligt mig. Lite andfådd kanske, men han höll ju också på att flaxa runt. Så hon frågade ”låter han alltid såhär” och ja, jag tror det? Så nej, inte världens enklaste sak att upptäcka.
Så tips, boka tid på VC och be dem lyssna när han är sjuk men spela också in på telefonen om du tycker att det låter konstigt.
Vi har ju varit hos läkare 2 gånger som lyssnat och de säger bara att så är det första året på förskola.