Vår dotter har ju förkylningsastma och hennes inhalator Flutide gör underverk för hennes hosta. Hon fick inhalatorn förra vintern då hon varit rosslig i lungorna en längre tid, och det försvann när hon började inhalera. Sedan behövdes det inte under vårhalvåret och när förkylningarna kom tillbaks på hösten så blev hon aldrig sådär rosslig igen, men däremot fick hon alltid hemsk hosta. Jag tänkte inte alls på att hon skulle behöva inhalatorn igen eftersom andningen lät bra. Sedan började sonens andning bli ansträngd, det pep och knarrade när han blev förkyld så vi sökte vård för honom och även han fick Airomir och Flutide. I samband med det frågade jag om dotterns hosta och de sa att det kunde hjälpa att inhalera så de skrev ut till henne också. Då har hon fått kraftiga hostattacker på nätterna i flera veckor, och det försvann direkt med Flutide. Nu var ju inhalatorerna slut när hon blev sjuk förra veckan och hon låg en hel natt och hostade med bara sekunders uppehåll. Dagen efter inhalerade hon två gånger med Flutide och ingen hosta den natten.
Nu har ju hon som sagt förkylningsastma men jag skriver det för att den var svår att upptäcka hos båda våra barn, och det gick månader innan vi förstod det och sökte vård. Så om någon i tråden har omfattande problem med hostan, rosslighet eller ansträngd andning/andfåddhet så kolla upp det direkt. Vi trodde det var helt normal andning/hosta under förkylning men läkarna tyckte vi skulle testa att inhalera och det har gjort underverk för båda barnen.