Inte jag heller......Aldrig hört.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte jag heller......Aldrig hört.
Om jag fattat rätt så är det en specifik användning i någon humorserie som har plockats upp, inte det egentliga originaluttrycket. Så referensen blir en annan för det bruket.Spännande att det tagits upp i sociala medier.
för mig signalerar det dialektalt, och sagt av riktigt gamla personer
Som en referens till hur det var förr i tiden. På den gamla goda tiden....
Och vad betyder det då när man säger "livets soffa"?
Jag och mina (svenska) vänner är skyldiga!
Tycker det är kul att säga!
"Kräftskiva i Augusti" - det är sen gammalt!
![]()
För mig refererar det till när man inte vet hur länge eller varför man börjat med en vana eller tradition, då är det sedan gammalt. Lite motsvarighet till urminnes hävd inom ägandet - när ingen längre minns något annat än att det bara är så.
Skall det signalera någon sorts historisk Svenskhet?
Exakt vad jag inte orkade skriva.Använder det inte själv men hör det ofta. Då alltid ironiskt när man gör något som absolut inte är sen gammalt.
Hade du sagt så hade jag inte alls fattat vad du ville ha sagt! Hade du däremot sagt ”kräftskiva i mars - det är sen gammalt” hade jag fattat precis![]()
Haha.
Jag har inte hört uttrycket på många många år.
När används det irriterande och av vem?
Jag säger det ofta ironiskt när något inte alls är sen gammalt![]()
Uppfattar det som skämtsamt att det är meningen att det ska vara småroligt fånigt. Och kanske inte sant. Och det är kanske onödigt iofs, men jag tycker det är lite kul.Ger mig irriterade krypningar längs hela ryggraden.
Det är så fult och så onödigt intetsägande när det stoppas in lite hur som helst.
Vad är meningen med det?
Varför detta tjat?
Jag får spunk på det, rent ut sagt.
Kan inte snälla alla bara sluta med det?