Uttfodering efter fång

Sv: Uttfodering efter fång

Spaderäss; Det var varning för bestämda medel, inte för avmaskning i sig. Tror det var cydectin och moxidectin. Ivermectin var okej (det var nämligen den jag ville använda). Sen är det möjligt att det enbart gäller hästar som har PPID eller IR, men de flesta fånghästar har ju det...

Cydectin är ett avmaskningsmedel som innehåller moxidektin. Skillnaden mellan moxidektin och ivermectin är att ivermectin endast dödar de små blodmaskar som är aktiva i grovtarmen medan moxidektin även kan döda inkapslade larver som sitter på tarmväggen. Hos svårt infekterade hästar kan det sitta mängder av inkapslade larver av den lilla blodmasken på tarmväggen. Moxidektin är därför ett effektivare avmaskningsmedel men har den nackdelen att om hästen är svårt infekterad av parasiter så kan en massdöd leda till förgiftningssymtomer.

Nu är väl detta inte en tråd som handlar om parasitbekämpning men för hästar med en stor parasitbörda kan det finnas anledning att undvika preparat som innehåller moxidektin och istället avmaska upprepade gånger med ivermectinpreparat.

Vi gav cydectin, och hon har reagerat även efter när hon haft väldigt lite mask så jag tror absolut att hon reagerar på själva medlet, andra gången var det ett halv år efter hon ätit ek så hade inte med det att göra heller..

Att ett träckprov visar en relativ låg andel epg betyder bara att andelen aktiva blodmaskar är relativt få. Ett träckprov kan aldrig tala om hur många inkapslade larver som sitter på tarmväggen eftersom dessa inte lägger några ägg. Det som händer när du använder ivermectin är att de aktiva maskarna dödas men inte larverna. När de aktiva maskarna har dödats ser larverna att det är ”fritt fram” och utvecklas då till aktiva blodmaskar. Dessa kan då börja att lägga tusentals ägg! Därför måste man avmaska flera gånger med ivermectin för att bli av med smittan eller i alla fall reducera parasitbördan.

Jag förmodar att detta är t-TUCB som har används i försök med s.k. SIRS laminitis, dvs. laminitis orsakad av en tarmstörning så för din häst kanske det hade hjälpt. De allra flesta hästar (90% enligt statestik från flera djursjukhus) får dock laminitis/fång p.g.a. endokrin orsak, dvs. IR eller PPID och då lär inte detta preparat hjälpa.

Letade reda på det, och jag kom i håg fel, det är praziquantel som kan vara farlig för fånghästar.

New combination dewormer pastes containing either ivermectin or moxidectin
plus praziquantel are available for treating tapeworm infestations. They are
quite effective but this study in rats suggests caution may be indicated with
IR horses:

Arzneimittelforschung. 1996 Apr;46(4):433-5. Related Articles,
Links

Effect of praziquantel on serum glucose and insulin levels in normal
and hyperglycemic rats.

el-Kashef HA, Salem HA, Said SA, Elmazar MM.

Department of Pharmacology and Biochemistry, Faculty of Pharmacy,
Manosura University, Egypt.

The effects of praziquantel (CAS 55268-74-1) on serum glucose and
insulin levels in normoglycemic and hyperglycemic rats were studied.
Also the combined effect of praziquantel and glibenclamide (CAS 10238-
21-8) on oral glucose tolerance in rats was investigated.
Praziquantel, given orally in a dose of 250 mg/kg, significantly
increased serum glucose level in hyperglycemic rats without changing
serum insulin level. After oral glucose load, praziquantel produced a
significant increase in serum glucose level and antagonized the
hypoglycemic action of glibenclamide. These results indicate that
praziquantel significantly increased serum glucose level in both
hyperglycemic rats and after glucose load. Since insulin levels are
not significantly altered by praziquantel, the hyperglycemic effect
of this drug may be attributed to inhibition of peripheral glucose
utilization. Care should be taken if praziquantel is prescribed to
diabetic patients.
=========================

Glibenclamide is an anti-diabetic drug of the sulfonylurea class, it
works by directly increasing the output of insulin from the pancreas.
These results therefore suggest that praziquantel at least
temporarily interferes with glucose sensing in the pancreas,
preventing normal insulin responses to rising glucose. With glucose
sensing "knocked out" as it were, you may also get a gluconeogenic
response from the liver, which would explain why the glucose went up.

Would have to agree that the conclusion they reached, that "care
should be taken" is warranted.

======

Please note it is NOT known if the same would occur in a horse when using the
combination dewormers but it's worth bearing in mind. Risks vs benefits
should be discussed with your treating vet if your horse or pony is IR.

Eleanor

Skulle väl gälla Equimax vet i så fall.

Studien Dr. Kellon hänvisar till är på råttor/möss vilket hon också kommenterar på slutet:

” Please note it is NOT known if the same would occur in a horse when using the
combination dewormers but it's worth bearing in mind. Risks vs benefits
should be discussed with your treating vet if your horse or pony is IR.”

Om man sen tittar på studien så kan man läsa förjande:

“Praziquantel, given orally in a dose of 250 mg/kg, significantly
increased serum glucose level in hyperglycemic rats without changing
serum insulin level.”

Dessa försöksdjur fick således 250 mg praziquantel per kg kroppsvikt. Equimax vet innehåller 1,5 mg praziquantel per kg kroppsvikt, dvs. endast 0,6% av den dos försöksdjuren fick. Dessutom säger man att insulinvärdet inte påverkades alls (without changing serum insulin level”).

Det låter inte som någon överhängande risk!

*KL* Ang järnhalt i lucern, så tar lucern/alfalfa upp extra mycket järn?

Nej, jag tror inte det. De flesta växter kan inte reglera upptaget av mikromineraler utan tar upp dessa passivt. Järninnehållet i växten beror därför på järninnehållet i jorden samt markens pH. Markens pH har avgörande betydelse för hur lösligt järnsalterna i jorden är och därmed hur mycket järn (Fe2+ och Fe3+) som är tillgängligt för växten.

Här är den klassiska bilden som visar hur pH i jorden påverkar tillgängligheten av olika mineraler (du kan se att upptaget av järn och mangan ökar drastiskt vid lågt pH i marken):

http://www.terragis.bees.unsw.edu.au/terraGIS_soil/sp_soil_reaction_ph.html

De flesta växter kan däremot aktivt reglera upptaget av makromineraler. Lusern, t.ex. tar aktivt upp kalcium.

Det finns dock en annan källa för järn i lusernpellets. Maskinerna som används vid tillverkning av pellets kan ge ifrån sig stora mängder järn som tillför ytterligare järn till lusernen. Det finns studier som har tittat på detta.

Om man tittar på Dairy Ones databas så ser man att medelvärdet för järninnehåll i lusernpellets är 710 mg/kg. Variationen är dock extremt stor, normalt mellan 40 och 1380 mg/kg. Har man en IR-häst så bör man vara väldigt försiktig med att ge hästen lusernpellets. Helst bör man inte ge hästen någon lusernpellets (eller annat pelleterat foder) alls.

http://www.dairyone.com/Forage/FeedComp/Main_GetResults.asp

Det finns dock en annan källa för järn i lusernpellets. Maskinerna som används vid tillverkning av pellets kan ge ifrån sig stora mängder järn som tillför ytterligare järn till lusernen. Det finns studier som har tittat på detta.

Detta låter lite underligt. I vilken form är det järn som tillförs ett foder pga maskinerna?

Om man tittar på Dairy Ones databas så ser man att medelvärdet för järninnehåll i lusernpellets är 710 mg/kg. Variationen är dock extremt stor, normalt mellan 40 och 1380 mg/kg. Har man en IR-häst så bör man vara väldigt försiktig med att ge hästen lusernpellets. Helst bör man inte ge hästen någon lusernpellets (eller annat pelleterat foder) alls.

http://www.dairyone.com/Forage/FeedComp/Main_GetResults.asp

Fast dairy one blir ju lika knas att använda i det här fallet som när det gäller hö? Svensk jordmån är inte samma som amerikansk jordmån (om man nu ens kan säga det finns något sånt).

Nu verkar ju ingen av mina må alls dåligt av lucern, men rent allmänt angående järn så borde man då vara mycket försiktig med att ge hästen vatten (spec med egen brunn och/eller gamla ledningar) utan att ha analyserat järninnehållet? Där är ju en riskkälla för en hel del järn?

Hej igen alla!

Ni har ju hjälpt mig med många frågetecken tidigare så frågar er igen:)

Nu handlar det om bete, är väldiga diskussioner om att göda eller inte göda betet, när och med vad.
Jag vägrar göda men vill ha mer kött på benen så dom ska slutat tjata. Det är narurbete som vi har. Går häst en sommar tidigare där.. Vilat ett år.
Som bakgrund så är mitt sto känslig i magen, haft s k förgiftningsfång tidigare..

Era första tankar?

Jag är inte säker på att gödningen i sig isolerat är så farlig. Att ge gräset optimala förutsättningar för att växa borde göra att fruktanlagring osv minskar.

Men oavsett det - så att göda betet ökar ju gräsmängden och grästillväxten. Och det vill man ju knappast ha om man vill kunna begränsa mängden. Så det är väl vad som går att trycka på, att betet blir "för bra" med gödning, hästarna kommer bli för tjocka och fångrisken ökar markant.

Allting som begränsar växtligheten, t.ex. brist på vatten och näring, ökar sockerhalten i gräset. Ogödslat gräs kan därför ha extremt hög sockerhalt. Det finns många sätt att begränsa intaget av gräs men att låta bli att tillföra näring till jorden är ett av de sämsta alternativen. Betesbegränsare är ett av de bästa.

Samtidigt så måste man sätta det i relation till hur mycket hästen kan få i sig, olika gräsrötter mm. Detta gällde ett naturbete om jag förstod det rätt. De borde inte bli så stressat utan gödning.

Sedan är det så att erfarenheter verkar visa att gödslat bete Inter bra för hästar i riskzonen. Nu kan man ju inte bara påstå ngt utan att kunna styrka det med studier.

Jag kan i alla fall bara bekräfta att min ena häst fick fångkänning efter att ha gått just på gödslad vall. Allt annat har han klarat utan att drabbas av fång, även fastän han har varit fet och oavsett väder och vind. Jag har förstått att gräset blir stressat ja utav att ha näringsbrist. Men, om hästarna går där och betar så gödslar de ju betet naturligt och då tillförs ju näringsämnen ändå. Borde inte det räcka?

Jag kan i alla fall bara bekräfta att min ena häst fick fångkänning efter att ha gått just på gödslad vall. Allt annat har han klarat utan att drabbas av fång, även fastän han har varit fet och oavsett väder och vind. Jag har förstått att gräset blir stressat ja utav att ha näringsbrist. Men, om hästarna går där och betar så gödslar de ju betet naturligt och då tillförs ju näringsämnen ändå. Borde inte det räcka?

Att hästarna skiter på betet går inte att betrakta som gödsling, då skulle det krävas att de gick och spred skiten över hela marken.

Hästgödsel är dessutom kvävefattigt, så om man tar om hand hästgödsel för att gödsla med, måste man kvävegödsla. I övrigt så är hästgödseln inte mer balanserad än vad hästen stoppar i sig - vilket det ju är si och så med ibland.

Så, gräset i en hage överlever utan problem utan minsta tillskottgödsel, så länge slitaget inte blir för högt, men det är väldigt stor skillnad på det gräset och gräset från en gödslad vall. Inte bara det som jag var inne på och spaderäss gav ett pedagogiskt svar angående - att stressat gräs är värre fångbov - utan också är gödslat gräs mer välbalanserat.

Sen är hur MYCKET gräs hästen får i sig också viktigt sett ur fånghänseende. Innan jag fick död på gräset så klippte jag det jättekort med gräsklippare och lät hästarna gå där med munkorg. Mitt hyperkortklippta gräs var säkerligen rena sockerbomben. Men de fick knappt i sig av det (pga munkorgarna). Och det var hela planen - att få ner MÄNGDEN de fick ner till ett minimum. För 100 gram av ett gräs med 50% socker ger mindre mängd socker än 1000 gram av ett gräs med 10% socker för att bara hitta på siffror för ett exempel.

Vad ses då som näringsämnen för ett gräs? Kväve enbart? Är det gräsets hastighet som är ett mått på hur näringsrikt det är? NPK-gödsling är ganska vanlig här, kväve, fosfor, kalium vill säga. När vi slängde på sådant på vår gräsmatta för ett antal år sedan växte det väldigt fort den sommaren.

Jag är nog mer inne på att förändra jordmånen så att gräset tar upp mineraler/vitaminer, dvs näringsämnen. Det tror jag mer på, än att få gräset att växa hejdundrande fort mha kvävegödsling. Jag vill inte att min häst ska sätta i sig stora mängder gräs, dvs mycket socker, utan lite socker, men få i sig näringsämnen.

Tänkte mer på balansen, om hästen äter dubbla behovet kalk men precis behovet av fosfor kommer det ju att avspeglas på kalk och fosforbalans/-halt i gödseln. Det är en hel vetenskap med att gödsla, att hitta rätt sammansättning på gödsel för den aktuella jordmånen och grödan osv. Jag är ingen expert, jag överlåter det till de som kan och de som det spelar roll för. Men hästgödsel (och fosforläckage från hästhagar) är ett ganska studerat ämne.

Kvävegödsling blir som tillägg, en bonde som hämtar hästgödsel åt ett stall och gödslar sina marker med det behöver göra en andra gödsling med kväve - och det är en av anledningarna till att hästgödsel inte alltid är så populärt ens om det skänks bort - det är ganska utspädd (av strö, det är en 'torr' gödsel) gödsel och dessutom innebär den oftast dubbel arbetsinsats då det behöver göras en kvävegödsling efteråt. (Jag vet inte varför man inte kan blanda och köra hästgödsel + kvävegödsel samtidigt, eller varför det oftast inte görs om det nu inte går).

Min grannbonde tar min gödsel, men enbart för att jag har lite gödsel sett till hans arealer och han kan "dutta ut det" så det knappt påverkar den egentliga gödslingen. Han började mumla om när jag ville ha plattan tömd, och jag sa lite vasst att han ju kunde sprida den på den mark han utan kostnad arrenderar av oss då. Men då blev det ju helt skevt iom att den arealen är förvisso stor nog att med råge hantera gödseln, men gödseln får mer avgörande effekt och då blev han ju tvungen att köra dubbelt. (Varvid jag tyckte att då får jag ta tillbaka den marken då, och så får den gödslas med min hästgödsel och sen bara slås av då, om det är enda lösningen. Sen var min gödselplatta tom nästa dag när jag kom från jobbet..)

Gödsling behöver INTE handla om att maxa tillväxten till någon slags turbotillväxt. Men gräs strävar efter att växa när bland annat temperatur och nederbörd når vissa nivåer - om det ena inte uppfylls står gräset och stampar, varvid fruktanet sticker i höjden. Genom att t ex vid torka vattna (nu är det sällan görligt för en hage, men för exemplet) så kan gräset växa i den takt det strävar efter och då förbrukas fruktan. Det innebär inte att gräset börjar rekordväxa och växer dubbelt så snabbt som det annars skulle vid rätt grundförutsättningar.
Gödsling fungerar på samma vis, ge gräset rätt grundförutsättningar för att växa, slippa "stressat" gräs som står startklart att växa och lagrar in fruktan i väntan på den sista förutsättningen. Det ger ett säkrare gräs - och under icke-optimala perioder ger det också mer gräs vilket kan bli ett problem. Men det ger inget monsterturbogräs som växer på något onormalt sätt. Eller för att ta ett annat exempel - underutfodrar man en växande unghäst kommer den växa långsamt. När den får normalt med mat växer den ikapp och ligger sen på 'normal' tillväxt. Överutfodras den kommer tillväxttakten att forceras, med de nackdelar det medför. Slutlig höjd påverkas bara marginelt, det som påverkas är tiden det tar att nå dit och vilka ev risker/skador det medför med sänkt eller forcerad takt. Undergödslat bete motsvarar underfodrad, välgödslat motsv normalfodrad och övergödslat motsv överutfodrad.

Så, i slutändan som jag ser det handlar gräs kontra fångrisk just om avvägningen att erbjuda så LITE gräs som möjligt - eller så SÄKERT gräs som möjligt. Vilket innebär för och nackdelar med respektive val. Idealet är givetvis en kombination men det är inte alltid så lätt att få till.

Så jag skulle om jag satsade på säkert gräs i moderat mängd (vilket jag skulle om mina bara tålde det) gödsla utefter vad som saknas på just den marken, hellre än inte gödsla. Satsade jag (som jag gör) på minsta möjliga mängd gräs så är ju målet att utsätta gräset för sådan påfrestning att det dukar under, och då blir gödsel kontraproduktivt. Helt enkelt för ogödslat naturbete inte är minsta lilla säkerhet för att slippa fång (tyvärr) och då skulle jag hellre satsa på att erbjuda så ostressat gräs som möjligt.

Om vi nu inte pratar ponnies så anser jag att det är bättre med ett bladrikt bete som innehåller mer än uteslutande energi. Gödsla såsom höt är som man vill ha.

varje planta blir större o växten behöver inte ackumulera lika mkt energi såvida inte rejäl torka råder. å andra sidan blir ett frodigt bete inte lika lätt torrt.
Har man betesreducerare på får den i sig bättre näring än vad skit som helst, troligen mer sockerarter som finns på ett magert bete.

I andra länder som i GB försöker man med andra typer av bete typ stripbete- stora kvadrater utanför en kvadrat som även ger mer rörelse.

Det finns väl inga studier på detta, men jag har frågat storproducenter av hö som vet exakt vad deras jordarter behöver o har erfarenhet av många års analyser även då av höt.
Jag har även kollat mkt på vad hästarna föredrar o vad resultatet blir.

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 682
Senast: spaderÄss
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
42 469
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 184
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka