Men besvärar de sig att läsa på förpackningen så kommer de snart fram till att de flesta foder innehåller samma sak. Det finns inte hur många fodermedel som helst att ge hästar och fodren består till största delen av dessa ingredienser och ibland något lite annat, ofta inte utestat att det funkar.
Att tjäna pengar är en drivkraft hos vissa som man inte ska underskatta
Exempel finns även inom mänsklig medicin där man vet att folk griper varje litet halmstrå för att rädda en anhörig och kan betala hutlösa summor för en substans som de lika gärna kan köpa på ICA för en tia.
Det fanns en tid då jag köpte dyra preparat till mina hästar för hutlösa summor och då kände jag mej som en exemplarisk hästägare när jag gav dom "det bästa"(läs: det dyraste). Nu ger jag dom Hö, havre, betfor, olja och ev lite krafft muskel sträcker jag mej till om proteinet ligger lågt. Mina hästar är lika fina för det och fånghästen får ingen fång så länge foderbytena sker långsamt. Hon äter samma som de andra och är verkligen en rund och välmående häst.
I dagens läge hade jag nog övervägt att ta bort en häst som inte kan klara sig på vanlig hästmat om den utfodras på ett riktigt sätt och i rätt mängder, tråkigt, men jag tror inte på en förbättring med alla dessa preparat, bara ett sätt för vissa att sko sig på hästägares dåliga samvete och kärlek till sin häst.