Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men VARFÖR envisas de med att tillsätta vitlök, eukalyptus och mentol i hästmat?vitlöksgranulat 0,025%, eukalyptus 0,01%, mentol 0,005%
Då är jag också gammalmodig, Det blir både billigare och enklare att ge gamla hederliga foder som hö/hösilage, havre, betfor ev med lite olja om det behövs. det enda jag kompletterat med är isf Krafft muskel som ger mkt protein/kr om det fattas protein. Jag har också en fånghäst och hon klarar sig jättefint, det enda att tänka på är att göra långa försiktiga foderbyten och lugna upp och nergångar i mängder.Färdigfodren tycker jag känns totalt onödiga, föredrar rena produkter som jag själv kan kombinera för att täcka hästarnas olika behov. Kanske är jag gammalmodig, men det känns som att jag då har bättre koll på vad hästarna får i sig....
Vi hästägare är inte maktlösa. Köper vi inte så kommer det inte att finnas någon efterfrågan ;pTjäna pengar på hästägarnas maktlöshet är ett stort område där man kan i princip sälja vad som helst.
KL Så om man vill ha bra och billigt protein vad ska man välja?
Ni som har lite koll på det här med stärkelse och socker kanske kan svara på detta. Jag har läst (var det nu var) att en häst "ska" ha eller kan äta 2-4 g stärkelse per 100 kg kroppsvikt. Hur översätter man då stärkelsen till gram om den står på foderpåsen? Tex så står det på Krafft groovs påse att det är lågt stärkelseinnehåll - 17%. Det säger mig inte så mycket eftersom jag bara vet hur mycket min häst kan äta i gram och inte procent.
Och hur mycket socker "kan" en häst äta? Var ligger maxgivan? En normal häst alltså, inte fånghäst. Samma sak där så anges det ju oftast som procent på fodret också, om det ens nämns, väldigt sällan jag har sHett att det nämns faktiskt.
Sedan läste jag i min foderbok något i stil med att man kan anta att stärkelsenivån är låg om växtrådet är högt. Men vad är högt för växtråd då?!
Vi hästägare är inte maktlösa. Köper vi inte så kommer det inte att finnas någon efterfrågan ;p
Kollar man på t.ex Hippos sortiment så kunde de nästan bara haft två kraftfoder för det är bara Hippo Pro Action som skiljer ut sig något från de övriga och lite alfan som har lite högre protein, annars är de i princip = en hyfsad havre allihop.