Uttfodering efter fång

Sv: Uttfodering efter fång

Ja, men detta är väl nästan det enda förnuftiga han säger, och detta visste nog alla med fånghästar redan.

Den artikel jag länkade till ger mer och bättre information om hur man ska fodra en IR-häst.

För dom som inte gärna läser texter på engelska kommer här en snabb översättning av den del i artikeln som handlar om lämplig foderstat för en IR-häst.

“Så, vad fungerar för en IR-häst?

- En foderstat bestående av hö eller hö och betfiber med socker (ESC = socker) plus stärkelse högst 10%;
- Tillskott av linfrö för att tillföra essentiella fettsyror i ett förhållande som är liknande det som finns i gräs;
- Balanserade mineraler, helst baserat på en grovfoderanalys, med rikligt med magnesium (kalcium : magnesium-kvoten högst 2:1) och noggrann balansering av mikromineraler, med tillskott av salt och E-vitamin;
- När detta är möjligt (= hästen inte har laminitis eller fång), motion, motion, motion!

När det gäller läkemedel så finns det en uppsjö för människor men det enda läkemedlet som förbättrar insulinkänsligheten är metformin. Metformin har också studerats hos hästar och även om resultaten är något motstridiga så verkar det vara ett bra sätt att snabbt få kontroll över IR, åtminstone för några veckor.

Acetyl-L-karnitin är en metabolit som förekommer naturligt i kroppen och som påverkar en “omkopplande” enzym i cellerna som ökar användningen av glukos och ökar förråden av glykogen. Glykogen är en lagringsform av glukos som vanligtvis är låg hos IR-hästar. Denna metabolit hjälper också vid neurogen smärta; smärta som uppkommer som ett resultat av förändringar i nerver som vid kronisk laminitis. Som en extra bonus så minskar även de onormala fettdepåer som är typiska hos IR-hästar, som “fettnacke”, sakta vid tillskott av acetyl-L-karnitin.”

Men då har vi det Spader, enkel for alla, allt studia klämd i ett paragraf, så ska det gå.

Vad menar du att det är för skillnad på utfodringsråden i de två artiklarna?
Jag anser att de är i stort sett lika med ett par undantag där jag anser att det är brister i båda.

Men eftersom du menar att den du länkar till är mycket bra och den andra full av felaktiga påståenden så får du gärna förklara vad du menar.

Så vad ska man inte ge? Ingen havre eller betfor? Men lucern går bra? Typ hur illa eller bra är krafts grov 120 till en IR-häst?

Så vad ska man inte ge? Ingen havre eller betfor? Men lucern går bra? Typ hur illa eller bra är krafts grov 120 till en IR-häst?

Man ger ett grovfoder med ett sockerinnehåll på under 10%. Ju lägre värde desto bättre. Man gör alltså en sockeranalys på sitt grovfoder.

Vill man ge betfor så antingen sköljer man betforn i många vatten vilket kan gå bra i vissa fall eller så ger man betfiber utan tillsatt melass. Även betfiber behöver man skölja ordentligt för att bli av med så mycket järn som möjligt men där slipper man iallafall oroa sig för sockret.

Alla sädesslag går bort helt och hållet eftersom det innehåller så mycket stärkelse.

Lucern går bra i vissa fall men isåfall utan tillsatt melass vilket är tillsatt i många lucern sorter. Lucern är lite vanskligt att ge eftersom det innehåller mycket järn och för mycket järn är inte bra för någon häst och en IR häst är ännu känsligare för järn än en frisk häst. Sök på iron overload här på buke så hittar du inlägg där spaderÄss förklarar det bra

Jag har inte värdena på kraft grov men om jag inte minns fel så innehåller det sädesslag och isåfall så går det bort.

Om man behöver ge proteintillskott så är potatisprotein utmärkt att ge och behöver man ge extra energi så kan man ge linfröolja i mindre mängd.

Det är också mycket viktigt att en IR häst får tillräckligt med mineraler och där utgår man ju ifrån vad grovfoderanalysen säger och lägger till utifrån det.

En IR häst behöver sina måltider jämt spridda över dygnet för att hålla en jämn blodsocker nivå. Har man sådan tur att hästen kan gå på fritillgång dygnet runt så är ju det givetvis det bästa men annars får man ge många små mål och ofta.

Hur mycket järn finns det i lusern?

Jag har googlat och hittar bara deklarerat innehåll i Hartogs som är 615 mg/kg och endast 9 mg koppar/kg
Har mailat Kvarnbyfoder och bett dem deklarera deras spårämnen.

Vet inte om det var du som skrev om linfrö, men jag har fått en massa linfrökaka, heter det så tro?, som man lägger i blöt och blir typ gelé, kan man ge detta? Eller ska det vara olja? Oljan borde vara mer behandlad men det kan ju även kanske ha sina fördelar?

Min häst fick fång efter avmasknings, är risken stor att hon får Det igen tror ni?

Vet inte om det var du som skrev om linfrö, men jag har fått en massa linfrökaka, heter det så tro?, som man lägger i blöt och blir typ gelé, kan man ge detta? Eller ska det vara olja? Oljan borde vara mer behandlad men det kan ju även kanske ha sina fördelar?

Min häst fick fång efter avmasknings, är risken stor att hon får Det igen tror ni?

Oj, fång efter avmaskning låter ovanligt. Hade hästen väldigt höga EPG?
Hur stor risk det är att hästen får fång igen är väldigt svårt att veta men jag gissar att den fick fång pga av en mag-tarmstörning och då är det jätteviktigt att du ger mage och tarm bra förutsättningar. Jag hade i ditt läge gett yea-sacc. Yea-sacc är ett pulver som hjälper mage och tarmar att få och bibehålla en bra bakteriekultur. Det i sig gör ju att risken minskar för fång pga störningar i magen. Du ska också vara väldigt försiktig när du byter foder så att du vänjer över på minst fyra veckor. I vanliga fall rekommenderar man minst två veckor men har man en känslig häst så är det bättre att vänja in ännu långsammare. Detta gäller allt foder, nytt hö/ensilage eller kraftfoder och ev. bete. Var också mycket uppmärksam på om det finns fruktträd som hästen kan komma åt frukten ifrån. Det kan ge problem med magen. Dels eftersom det gärna blir stora mängder men också för att det blir ett nytt foder abrupt.
Yea-sacc finns att köpa hos svenska foder och hos åf för Dodson&Horell men är väldigt mycket billigare hos svenska foder. Dagsgivan är 1 msk.

Linfrökaka är ett utmärkt foder för fånghästar. Du behöver inte lägga pelletsen i blöt utan kan ge det som det är. Hästarna brukar tycka mycket om det :d
Linfröolja innehåller mycket omega 3 och omega 6 vilket är bra för fånghästar. Om du inte behöver den extra energin egentligen så räcker det med att ge några msk för att få effekt. Linfröolja kan alltså vara bra att ge också och särskilt eftersom det hjälper upptaget av vitamin E. För att E-vitamin ska kunna tas upp i kroppen så behöver det vara blandat med fett. Vitamin E behöver man nästan alltid ge mer utav än vad som finns i de färdigblandade vitamin och mineralblandningarna.

Hur mycket järn finns det i lusern?

Jag har googlat och hittar bara deklarerat innehåll i Hartogs som är 615 mg/kg och endast 9 mg koppar/kg
Har mailat Kvarnbyfoder och bett dem deklarera deras spårämnen.

Det är olika i olika sorter. Jag blev rekommenderad att inte ge det till min fånghäst just eftersom det innehåller så mycket järn. Min fånghäst reagerade ju också ganska fort med fångsymptom om jag försökte ge honom lusern. För honom fungerade det helt enkelt inte att ge det.

Aj, aj, aj!

Jag har mailat Kvarnbyfoder igen (de älskar nog mig :p) och frågat efter deklaration av spårämnen i deras lusernpellets eftersom de gör ganska stor sak av sina mineraler och spårämnen på sin hemsida. Rätt bedrövligt faktiskt att de inte självmant redovisar. Har inte fått något svar.

Nu får min bara 0.35 kg/dag men i alla fall.

Ja visst är det märkligt att inte alla tillverkare skriver ut full mineraldeklaration på sina foder. Men det är väl tyvärr så att många har inte koll på vad de ger iallafall utan så länge fodret har ett snyggt namn och en snygg förpackning så säljer det och varför deklarera innehållet då?
Hoppas att du får svar iallafall.

Men skulle inte en magkänslig häst kunna få fång av avmaskningsmedlet?

För övrigt har jag en liten OT-fråga. Är det vanligt att hästar äter Yea-Sacc? Mina hästar, som båda äter vanlig bakjäst, totalvägrar Yea-Sacc... Till den ena försökte jag blanda i KwikBeet, och gav en väldigt liten mängd. Jag provade i flera dagar men icke att hon skulle äta det. Och hon är annars den som äter ALLT. Sedan provade jag nyligen på min andra lilla pålle. Blandade en minimängd i hennes Happy Hoof. Hon kände lukten på avstånd, och vägrade att ens sätta mulen i krubban. Är mina hästar ovanliga???

Jo, hon hade iofs högt EPG men samtidigt som vi avmaskade upptäckte vi att hon älskade ekollon plus deras bark och löv.. Så hela tarmfloran slogs ut, fång och kolik och många nätter i stallet. Detta hände i somras och det är först nu som hon faktist är helt återställd..

Den linfrökaka jag har fått ser ut som något malt, typ som grus med några få pelletsbitar. Måste inte detta blötläggas? Har inte vågat ge då jag inte vetat exakt vad det är bra för och hur mycket man ska ge eller hur länge det ska ligga i blöt..

Nu får hon lucern, jäkla massa hö, mineraler, foderjäst, lite biotin + lite kalk så hon växer som attans.. Och även sakta börjat ge kraft grov 120, hon får typ 2-3dl per dag av det. Och även ett pumptryck med linfröolja för pälsen och även hört att det är bra till knottkänsliga hästar?

Jo det är klart att en häst kan få fång vid avmaskningen men isåfall om den har mycket mask. Jag har fått lära mig att maskmedel i sig inte ska var tufft för magen även om min numera änglahäst fick kolik direkt om hon var tvungen att avmaskas dvs. inom någon timme efter och hon hade aldrig stora mängder mask men blev ändå så dålig. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro i den frågan men självklart kan hästar reagera på nästan vad som helst om de är känsliga.

Jag har haft en häst på prov som inte ville äta yea-sacc men övriga hästar har ätit det med god aptit. Du får väl börja smyga i ett halvt kryddmått ;)

Jo, hon hade iofs högt EPG men samtidigt som vi avmaskade upptäckte vi att hon älskade ekollon plus deras bark och löv.. Så hela tarmfloran slogs ut, fång och kolik och många nätter i stallet. Detta hände i somras och det är först nu som hon faktist är helt återställd..

Den linfrökaka jag har fått ser ut som något malt, typ som grus med några få pelletsbitar. Måste inte detta blötläggas? Har inte vågat ge då jag inte vetat exakt vad det är bra för och hur mycket man ska ge eller hur länge det ska ligga i blöt..

Nu får hon lucern, jäkla massa hö, mineraler, foderjäst, lite biotin + lite kalk så hon växer som attans.. Och även sakta börjat ge kraft grov 120, hon får typ 2-3dl per dag av det. Och även ett pumptryck med linfröolja för pälsen och även hört att det är bra till knottkänsliga hästar?

Förlåt, jag missade ditt inlägg.

Jag tror snarare att det var att hela mag-tarmfloran slogs ut som gjorde att hon fick fång än att det var själva avmaskningen. En häst som har mycket parasiter får som en förgiftning när maskarna dör och det kan ge problem om det är mycket.
Vilken tur att ni såg att hon åt ekollonen så att ni kunde få bort henne därifrån. Ekollon är riktigt farligt.

Den linfrökaka du har fått är kanske bara smuligare än vad den brukar vara. Det är lite olika hur bra pelletsen håller ihop på olika fabrikat. Om det står linfrökaka på och det är pellets bland "gruset" så är det säkerligen vanlig linfrökaka och då behöver du inte blötlägga det. Det är linfrön som man måste blötlägga i kokhett vatten.
Vänj in sakta och ge sedan någon dl eller två beroende på vad hästen väger. Linfrökaka är väldigt snällt mot magen och hjälper också till att hålla en god balans i magen. Var dock uppmärksam för ibland kan det ge diarre, det är inte särskilt vanligt men kan hända så var uppmärksam på hur hon är i magen. Det ska man ju vara vid all invänjning av foder men det skadar inte att påminna om det lite extra.

Jag hade personligen inte gett något med stärkelse i till en fånghäst. Det påfrestar onödigt mycket på hästen och är svårsmält. Jag hade alltså skippat groven och gett något annat om det är något som fattas i foderstaten.

Biotin ger ingen verkan så det kan du sluta ge och istället använda dina pengar till att köpa yea-sacc för.

Av vilken anledning ger du foderjäst? Är det för proteinets skull?

Linfröolja är mycket riktigt bra för knottkänsliga hästar. Det ger också en fin hårrem och en bra hud.

Det är jätteviktigt att du ger en väl balanserad och uträknad foderstat. Det är det alltid men det är ännu viktigare till en fånghäst. En fånghäst får absolut inte bli överviktig för då ökar genast risken för fång. Nu var det ju mest troligt en mag-tarmstörning som gjorde att din häst fick fång men det kan ändå vara bra att tänka på.
Regelbunden motion och en bra balans på foderfronten minskar risken för de flesta sjukdomar precis som hos alla andra däggdjur inklusive människan.

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 682
Senast: spaderÄss
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
42 469
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 184
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka