Uttfodering efter fång

Sv: Uttfodering efter fång

Jo, vissa maskmedel är kända för att kunna ge just fång. Nu kommer jag inte på vilka det är eftersom mina hästar inte behövt avmaskas på flera år, men prova att googla på engelska.

Vill bara påpeka att inte all ekolen är giftig.
Vi hade upp det i ett par tråd för ett år sen eller nåt.

Jo, vissa maskmedel är kända för att kunna ge just fång.

Att hästar får fång av avmaskningsmedel är en myt. Däremot kan förgiftning (och förmodligen även laminitis) uppkomma efter avmaskning p.g.a. ett stort antal avdöda parasiter. Det är således inte själva avmaskningsmedlet som orsakar förgiftning utan de döda parasiterna.

*KL* Ang järnhalt i lucern, så tar lucern/alfalfa upp extra mycket järn? Annars borde det väl vara som med hö/andra vallfoderväxter att det beror på jordmån och gödsling?

Förstår inte vad du skriver. Om hästarna nollar på EPG varje år så avmaskar man inte.

Spaderäss: tror inte det är en myt, har informationen från ECIR-gruppen.

Ang avmaskningsmedel och fång, så är inte det ev "sambandet" förutom massdöd att en avmaskning KAN vara 'sista droppen' för en häst som redan balanserar på gränsen till fång? Nästan vad som helst hade tippat hästen över kanten, men det råkade vara just avmaskningen som gjorde det och den som misstänks? Det avmaskas ju under högriskperiod rent allmänt för fång liksom..

Att hästar får fång av avmaskningsmedel är en myt.

Jag har inga bevis på något håll, förutom kunskapen att hästmagar är känsliga. Men det känns verkligen inte ologiskt att medicin som ges till häst oralt, och som har styrka att döda parasiter, också skulle kunna orsaka mag- och tarmstörning som i sin tur skulle kunna leda till fång.

Förstår inte vad du skriver. Om hästarna nollar på EPG varje år så avmaskar man inte.

Jaså, är det 0 för bandmask som kan vara svor att upptacka eller stynflug som syns inta all?

Har du information som andra inte har ska du lägga främ det.

Google lite och läs att non en staka häst kan få ett alargisk reaktion på vissa chemicaler, dock är det valdig sälsynt.

Vi har kommit lite vid siden om, tråden är "Uttfodering Efter Fång" :)

Jaså, är det 0 för bandmask som kan vara svor att upptacka eller stynflug som syns inta all?

Inte rutinavmaska för bandmask!

Stygnfluga så där vet man ju om hästen haft ägg på sig under sommaren? (Och om man skrapar bort dem tillräckligt ofta behöver man inte avmaska ändå enligt nuvarande normer).

Jag har heller inte, förutom nyinköpta åringen förra året, avmaskat på många år. De nollar på träckprov år efter år helt enkelt. Himla behändigt och som bonus billigt, miljövänligt och bra för att minska resistens.

Inga stygnflugor här (och hade vi skulle jag ta bort äggen hellre än avmaska), och bandmask finns ingen anledning att avmaska emot utan indikation. Jag har faktiskt avmaskat mot bandmask för många år sedan då bandmaskägg påvisades i träckprov hos en - så bara avmaska hela gänget mot bandmask ggr flera. Det var en dyr sommar..

Men varför skulle man få ångra sig för att man INTE avmaskar en häst som inte är i behov av det?

Det många - både de som är "skyldiga" och de som är "oskyldiga" - kommer få ångra är när vi står med parasitangripna hästar och inte har något sätt att hjälpa dem. Det är inga nya avmaskningsmedel på väg, och det är en ökande resistens mot de preparat som finns.

Den dag man står med en häst som dukar under för parasitbördan, den dagen kommer många ångra att de inte såg till att faktiskt följa med i den moderna forskningen, rönen och larmrapporterna utan fortsatte avmaska på slentrian.

Är man orolig för bandmask finns det ju sätt att undersöka hästens ev bandmaskbörda, istället för att tuta i avmaskningsmedel på måfå och slentrian.

Vi för hålla oss till trådens ämnen Alex.
Vi kan starta en annan tråd med Att maska v inte maska :)

Vi för hålla oss till trådens ämnen Alex.
Vi kan starta en annan tråd med Att maska v inte maska :)

Trådar utvecklas åt det håll skribenterna vill. Och om avmaskning kan utlösa fång eller ej anser jag ganska relevant i tråden? Spinoffdiskussionen om avmaska eller ej när hästarna nollar på träckprov var det du själv som startade...

Inlägg #36 bettysmatte som glid in i maskmedal, och non om ekolen ätenda som det sken ivägg från hur man foder efter fång till hur hästen kan få fång.
Du kom in i tråden lite sent och misset den första delen :)

Nu spelar det kanske inte så stor roll om det är själva avmaskningsmedlet eller de döda parasiterna som kan orsaka förgiftning. Avmaskningsmedel har dock fått oförtjänt mycket ogrundad kritik. Visa mig ett enda fall där det är bevisat att ett avmaskningsmedel har orsakat förgiftning eller laminitis.

Om man söker på ”laminitis” och ”dewormer” så får man en mängd träffar med inga sidor med vetenskaplig förankring. Den mest seriösa sidan jag hittade var en artikel i The Horse Journal där Dr. Kellon arbetade under ett stort antal år. Jag vet dock inte om det är hon som har skrivit artikeln:

http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/step-laminitis-bandwagon/

” The possible causes of laminitis include:
1) Drugs (especially corticosteroids)
2) Toxic plants (e.g. Black Walnut, Hoary Alyssum)
3) Severe systemic reactions (e.g. a large parasite die-off after deworming, severe vaccine reaction)
4) Circulating bacterial products that reduce blood flow and/or trigger inflammatory enzymes (e.g. retained infected placenta in mares, severe colic with damage to the intestine, colitis caused by Salmonella, Clostridia or Potomac horse fever, grain overload causing severely acidic conditions in the bowel)
5) "Road founder," prolonged work on hard surfaces (now rare)
6) Autoimmune or immune complex diseases (e.g. Pemphigus or purpura from Strangles infections, Lyme disease)
7) Hormonal disruptions like Cushing's disease or insulin resistance/metabolic syndrome (which includes so-called grass founder).”

Exakt, bandmask går också att testa och styngflugeägg syns. Har gett ivermectin ett år pga mkt styngflugor den sommaren men någon övrig avmaskning har ej behövts.

Spaderäss; Det var varning för bestämda medel, inte för avmaskning i sig. Tror det var cydectin och moxidectin. Ivermectin var okej (det var nämligen den jag ville använda). Sen är det möjligt att det enbart gäller hästar som har PPID eller IR, men de flesta fånghästar har ju det...

Vi gav cydectin, och hon har reagerat även efter när hon haft väldigt lite mask så jag tror absolut att hon reagerar på själva medlet, andra gången var det ett halv år efter hon ätit ek så hade inte med det att göra heller..
Men denna gången visste jag service laddade upp med massa grejer som skulle vara bra för tarmfloran :)

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 682
Senast: spaderÄss
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
42 469
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 184
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka