Uttfodering efter fång

Sv: Uttfodering efter fång

Artikeln är inte ny men visst ger den bra tips om hur man bör utfodra dem dvs minimera socker och stärkelse. Utfodra dem med hö med lågt sockerinnehåll, betfibrer, extra protein, lusern och olja (även om jag tror att rapsolja är bättre än majsolja, minns inte riktigt).

Sedan tar den också upp Conquering Laminitis by 2020 ett försök/beslut från en grupp av en del av världens fångforskare att inrikta sig på att ha "besegrat" fången till år 2020. De vill alltså kunna lösa gåtan med hur fång uppstår och hur den kan förhindras och eventuellt behandlas. Det är också intressant.

jo jag tyckt den skulla vara av interess för dom med fång häst.

Med den här långa vinter är mitt hö nästan slut, så jag surfa hö blocket och se att det finns en del bonder med rund och 15kg. bal hö kvar. (riktig hö 1.50-2:kg.).
Hade jag en fång häst skull jag passa på att köpa upp vad jag kunda, fjöl års hö, perfekt för fång häster, bara att toppa upp det om det skulla behövs.

Jo förskning gå främåt.

Citat ur artikeln du länkade till:
If you’re feeding last year’s hay in order to reduce the horse’s caloric intake, you may need to supplement the ration with protein, vitamins and minerals.

Så jag vet inte riktigt varför det skulle vara bättre för en fånghäst, om det som i artikeln säger verkligen tappat allt det fångisen behöver och därmed endast har kvar energin :-)

/Lavinia, som annars läst allt det där flera gånger om

Den är inte lika rik som ny hö.

Det enda fjolårshö inte är lika rik på är vitaminer så det får man tillsätta. Annars är det exakt samma värden som det var när det togs.
Däremot kan man om man får en häst med fång mitt i sommaren behöva köpa fjolårshö tills årets hö har kommit in och legat någon månad. Jag har läst någonstans att man inte ska ge en fånghäst precis nyslaget hö men trött som jag är just nu så minns jag inte varför. Det vet säkert någon av alla de proffs vi har på fång här på buke :)

If you’re feeding last year’s hay in order to reduce the horse’s caloric intake, you may need to supplement the ration with protein, vitamins and minerals.

Så jag vet inte riktigt varför det skulle vara bättre för en fånghäst, om det som i artikeln säger verkligen tappat allt det fångisen behöver och därmed endast har kvar energin :-)

Jag håller helt med dig. Jag läste inte tillräckligt noga för att notera det om fjolårshö utan tyckte det var roligt att läsa att någon har insett att det är viktigt med proteiner för att bygga upp hovarna och att betfibrer, olja och lusern är bra foder för dessa hästar.

Däremot kan man om man får en häst med fång mitt i sommaren behöva köpa fjolårshö tills årets hö har kommit in och legat någon månad. Jag har läst någonstans att man inte ska ge en fånghäst precis nyslaget hö men trött som jag är just nu så minns jag inte varför. Det vet säkert någon av alla de proffs vi har på fång här på buke :)

Har du analiseret dom två sorter för just söcker och carbohytrates?

Utanför fångvård som hovslager är jag ingen expert på fång häster för jag har aldrig haft en själv att fodra, men suntförnuft säjer mig att ett äldra foder måste vara mer trygg att ger till en häst som här eller luter åt fång tendens, om man nu vill hålla på med såna häster.

Utanför fångvård som hovslager är jag ingen expert på fång häster för jag har aldrig haft en själv att fodra, men suntförnuft säjer mig att ett äldra foder måste vara mer trygg att ger till en häst som här eller luter åt fång tendens, om man nu vill hålla på med såna häster.

Men varför skulle äldre foder vara säkrare? Hur, alltså på vilket sätt skulle grovfodret tappa protein, socker och energi? Det man riskerar genom att köpa fjolårshö är ju att det inte är tillräckligt bra hygieniskt. Ditt sunda förnuft spelar dig ett spratt helt enkelt. Sedan är det ett fåtal som med vett och vilja väljer att köpa en fånghäst. Den som gör det har nog inte tillräckligt mycket kunskap om vilken fruktansvärd sjukdom det är. Visst finns det folk som slarvar med sina hästar så att de blir sjuka men jag vet att många med mig hade inte kunnat göra något för att förhindra att deras häst blev sjuk. Det finns ju bakomliggande orsaker till varför hästar får fång. Det är inte så enkelt som att hästar enbart får fång för att man släpper sin feta ponny på klövervall utan invänjning. Då hade ju ingen ansvarsfull hästägare fått fång på sina hästar men det händer ju ändå.

Jag har inte gjort analyserna själv men det finns det andra som har gjort. SLU har forskat om detta så sök där så hittar du säkert analysresultaten.

I didn´t think so, men du verka så säker på din sak (och jag kan ingent).....jag måste fråga, och som sakt det letest sätt är svara på en fråga är "google själv".

Från ditt andra brev:
En så länge har mitt sprätliga sunt förnufft hållit mina häster frisk, (I guess ignorance can be a blessing in desguise).

Dom säjer samma sak, control of the suger and starches!

Ja, men detta är väl nästan det enda förnuftiga han säger, och detta visste nog alla med fånghästar redan.

Den artikel jag länkade till ger mer och bättre information om hur man ska fodra en IR-häst.

För dom som inte gärna läser texter på engelska kommer här en snabb översättning av den del i artikeln som handlar om lämplig foderstat för en IR-häst.

“Så, vad fungerar för en IR-häst?

- En foderstat bestående av hö eller hö och betfiber med socker (ESC = socker) plus stärkelse högst 10%;
- Tillskott av linfrö för att tillföra essentiella fettsyror i ett förhållande som är liknande det som finns i gräs;
- Balanserade mineraler, helst baserat på en grovfoderanalys, med rikligt med magnesium (kalcium : magnesium-kvoten högst 2:1) och noggrann balansering av mikromineraler, med tillskott av salt och E-vitamin;
- När detta är möjligt (= hästen inte har laminitis eller fång), motion, motion, motion!

När det gäller läkemedel så finns det en uppsjö för människor men det enda läkemedlet som förbättrar insulinkänsligheten är metformin. Metformin har också studerats hos hästar och även om resultaten är något motstridiga så verkar det vara ett bra sätt att snabbt få kontroll över IR, åtminstone för några veckor.

Acetyl-L-karnitin är en metabolit som förekommer naturligt i kroppen och som påverkar en “omkopplande” enzym i cellerna som ökar användningen av glukos och ökar förråden av glykogen. Glykogen är en lagringsform av glukos som vanligtvis är låg hos IR-hästar. Denna metabolit hjälper också vid neurogen smärta; smärta som uppkommer som ett resultat av förändringar i nerver som vid kronisk laminitis. Som en extra bonus så minskar även de onormala fettdepåer som är typiska hos IR-hästar, som “fettnacke”, sakta vid tillskott av acetyl-L-karnitin.”

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 682
Senast: spaderÄss
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
42 469
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 184
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka