Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skolförvirring

Och att ryttaren kan placera sin tyngdpunkt rakt ovanför stigbygeln:p

Angående lättridning - jagvet en tränare som låter elever rida lätt på en våg - och vill inte se en vispande nål..

Själv tänker jag att det kanske kan leda till onödig spänning - men det kan kanske ge en insikt

Hur kan man rida lätt på en våg:confused: Den är ju still. I lättridningen lyftas man av hästen, lyfter sej inte alls själv, man ska inte vara så himla aktiv med att resa sej, det ska inte ens behövas:o
Så jag fattar inte riktigt:confused:

KL

Instämmer även med bla axel att man kan inverka mycket i lättridningen och i lätt sits, fast på annat sätt, delvis.

Lättridningen avlastar ryggen eftersom man inte sätter sej ner tungt i nåt moment av den - alls.

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

eller så kan man "lyfta hästen" :idea: med sin lättriningsteknik

det är i sådana här sammanhang som det finne ett 3:e och ett 4:e och ett 5:e sätt....

Ett tredje sätt att rida lätt - är altså att är att resa sig med lårets framsida - då kan man öppna en dörr till i ridninges hus:idea:

Tex så kan man snabbt få igång rygswinget - få igång bakkärran

Det står att läsa om i både Wanless och Swift.

Rasande effektivt

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Det är väl ändå ytterst sällan sadeln läggs för långt bak? Däremot ser man väldigt ofta sadlar som ligger mer eller mindre för långt fram, tycker jag.

Och det är gissningsvis för att folk är medvetna om att det är illa att lägga sadeln för långt bak på ländryggen som det är vanligare att den hamnar för långt fram? :p

Tycker också det är sällan man ser hästar sadlade för långt bak, i princip bara om sadeln är för lång för hästryggen! :crazy:

eller så kan man "lyfta hästen" :idea: med sin lättriningsteknik

det är i sådana här sammanhang som det finne ett 3:e och ett 4:e och ett 5:e sätt....

Ett tredje sätt att rida lätt - är altså att är att resa sig med lårets framsida - då kan man öppna en dörr till i ridninges hus:idea:

Tex så kan man snabbt få igång rygswinget - få igång bakkärran

Det står att läsa om i både Wanless och Swift.

Rasande effektivt

Det jag vände mej mest emot var att hoppa på en våg för det kan inte bli jämförbart med lättridning:confused:

Men grunden i lättridning är att ryttaren helt enkelt låter sej lyftas och inte hoppar upp o ner, men sen kan man mer aktivt förstärka inverkan på olika sätt, det håller jag med om :idea:

Det är väl ändå ytterst sällan sadeln läggs för långt bak? Däremot ser man väldigt ofta sadlar som ligger mer eller mindre för långt fram, tycker jag.

Nja, men de med hästar som har 4 eller 5 gångarter brukar göra så:grin:

Jag har ingen aning om vilka muskelgrupper jag använder vid lättridning:confused:
Jag bara gör.:bump:

Det är nog skillnad på om man har en häst som bara rör sina ben- man får ingen skjuts upp.

Har en så alert häst- just nu- att den börjar trava bara jag tänker lättridning- tankeläsare:laugh:

kl.. tror jag (?)

Man kan ju också "rida lätt i byxan" då förändras ju inte tyngdpunkten nämnvärt.

Jag överdriver min lättridning, högst upp från sadeln vinner!! :eek: Så nuförtiden försöker jag tänka mer på en känsla av lättridning än att röra mig mycket i sadeln.

..om jag inte travar av, då orkar inte kroppen mer och det blir rätt yvigt tror jag :o eller så glömmer jag helt enkelt och gör som jag alltid har gjort

Hade jag någonstans uttryckt mig på ett sätt som gör att du skulle uppfatta det som att jag tror att din beskrivna "bakvikt" är sådan som du skrev "humoristiskt"?:confused:
Bakvikt är bakvikt....

ojoj jag menade naturligtvis inte att jag inte tror att du fattade det, men nu orkar jag inte förklara, tror att faktiskt inte att nån är /varit intresserad av detta längre:p;)

öh, det var prat om hur det kan bli då man gör fel, och trycker ifrån i stigbygeln!
Läs vad jag skrev tidigare om hur man skulle få "nålen" att bli stilla.:p

Men snälla, trycker ifrån i stigbygeln i lättridningen gör man ju på ridskolan innan man har fattat något annat och läs inlägget jag skrev tidigare hur det då brukar se ut. :crazy:

Det kan man ju för böveln inte jämföra med.

Jag kan ändra på min stadga- det känner den direkt.
Mer eller mindre energi.
Sitta emot lite på en som går lite för fort mm
Även ändra o öka/ minska takten eller ta med mig den uppåt.
Kan alltså rida passage under lättridning.

Absolut är det så :bow:

Det kan ju vara en slump, men jag har träffat ett flertal Islandsryttare som sadlar alldeles för långt bak. De har fått för sig att islandshästar ska ha sadeln längre bak än andra hästar. (fråga mig inte varför. har frågat men ingen svarar annat än att det ska vara så på islänningar) Där lhar sadlarna legat på länden och sadeln åker givetvis fram under ridning och lägger sig rätt. Då har det varit mycket förgjordar och andra arrangemang, men sadlarna åker ändå fram. (av naturliga skäl) Men jag påpekar, det kan vara en ren slump och behöver ju inte vara något som gäller islandryttare i allmänhet. Vill bara visa på att det finns ryttare som sadlar alldeles för långt bak även om det är betydligt vanligare med motsatsen.

Jag kan ändra på min stadga- det känner den direkt.
Mer eller mindre energi.
Sitta emot lite på en som går lite för fort mm
Även ändra o öka/ minska takten eller ta med mig den uppåt.
Kan alltså rida passage under lättridning.

Håller med dig. Min AR-tränare och jag experimenterade med det mesta, för att jag skulle få Tima att dämpa traven i början. Och det slutade med arbete under långsam lättridning. skänkelvikningar, skolor och så vidare under lättridning. Sen körde jag med ridning där jag hade byxan i sadeln men rumpan ur typ ett tag och med tiden mer och mer nedsittning.

Man får helt enkelt experimentera och prova sig fram, till vad som passar just den typ av häst som man har att arbeta med.

En nyttig sak för ryttare att träna på ibland för balans och koordination är att sitta två steg, stå ett, sitta två steg, stå ett, respektive sitta ett steg, stå två, sitta ett steg, stå två. :p Det är hårresande ibland. Man kan bli vansinnig på sig själv, för att man tycker att det "låter så enkelt". Men sen att få det att funka i praktiken... :rofl:

Ja, det är möjligt.. Lånade ut min bomlösa till en islandsryttare som var ute efter ny sadel. Min bomlösa är ca 46cm lång (dvs kort för att vara bomlös) och hon lyckades sadla den en bit bak på länden på hästen. Sadeln hade nog tillockmed passat om hon bara hade lagt den som normalt folk, men med hennes sadlingsmetod blev den alldeles för hög bak! :crazy: Bomlösa kan man ju tvärtom lägga lite längre fram än vanligt så länge den inte trycker på manken, så jag kan lugnt säga att jag brukar sadla minst 1dm längre fram (då går sadeln ca 3 fingrar från bogbladet).
När jag frågade varför de la den så långt bak så fick jag till svar att de ska ligga så på islandshästar! :crazy:

Så visst, jag vet inte heller hur vanligt förekommande det är. Men eftersom hon ändå verkade vara seriös med sina hästar och sin ridning i övrigt så gissar jag på att hon inte är den enda.

Å andra sidan känns det i princip omöjligt att sadla rätt på vissa islänningar. Kort rygg i kombination med stor ryttar-rumpa! :devil:

Haha, känner igen det där. Sadelläge på 30 cm...
Tror det har med bogfriheten att göra - svårt att tölta med ofria bogar... Har tom sett på högt placerade ekipage att sadlarna legat långt bak.
Men alla som jag ridit med/hos har sadlat normalt eller tom för långt fram.

Ja det kan jag förstå, men fortfarande - vilket ska man prioritera? :p Hästens rygg eller gångarterna.?

42cm sadelläge hade en islänning som min tränare har för in-/tillridning... Även om det inte är några 30cm skulle jag INTE vilja leta sadel till den! ;)

Sadlar av engelsk modell- allround, dressyr och hoppning har stigläderkrampan fästade för långt fram om man eftersträvar den sits som man inom den akademiska ridningen vill ha. dvs. kort sagt, när man sitter i sadeln ska man kunna landa på föterna utan att tappa balansen. i en skolsadel placeras ryttaren mitt i sadeln på sina sittben. (MKT luddigt förklarat!:D) utifrån det kan man bättre få till en bra avlastningsits, eftersom man redan har grundförutsättningar i en sadel som placerar en rät. I en vanlig sadel hamnar ryttaren lite i bakvikt, de placerar en så att man sitter på rumpan istället för sittbenen. därför kan det vara svårt att sitta rätt i en sådan sadel vid ex. avlastningssits, "normal sits" (kommer inte på namnet!!) och belastningssits. hoppas du blev lite klokare:angel:

Moderna dressyrsadlar av lite bättre kvalitet har oftast stigläderkrampan placerad längre bak än vad som var vanligt för ett par år sedan. Som ryttare behöver man visserligen fortfarande vara observant när man köper sadel, men även budgetmärken som Wintec och Thorowgood har såna sadlar i sina sortiment. Oavsett plånbok kan alltså den pålästa ryttaren hitta en dressyrsadel som medger en lodrät sits.

Idealet att man ska kunna "landa stående" är inget som AR har kommit på, det är en grundäggande princip inom all klassisk dressyr. Däremot är det i mångt och mycket så att man inom AR hittar en del märkliga varianter som avviker från den lodräta sitsen, bland annat en "renässanssits" som är en stolsits i lyxförpackning med överdrivet långa stigläder och benen framåt, och en "avlastningssits" som består i att man krummar med ryggen och lutar sig framåt, avlastar möjligen bakbenen men inte bogarna...

Jag tycker inte att en skolsadel ger så himla mycket bättre förutsättningar för en bra sits jämfört med en modern dressyrsadel, faktiskt.

ja, alltid lär man sig nåt nytt:idea:, men i så fall måste jag missat dessa sadlar- kan bero på att jag inte har någon kvalitetsdressyrsadel. de sadlar jag sett/använt har då i stort sett haft stiglädren fästade långt fram och då menar jag inte bara 1000-kr sadlar från hööks.
men hur funkar detta i praktiken? nog är väl de flesta engelsk-modell sadlar uppbyggd på i stort sett samma bom, , var sitter stigläderkrampan i sådana fall, om de nu är placerade längre bak?

det är nog sant, att man strävar efter ungefär samma sak, men -en petiess kanske- nog är det väl så att akademisk ridning- är betydligt äldre än den klassiska/engelska ridningen så nog tror jag att det är där som grunden om rätt sits kommer ifrån. (nu har det väl inte kallats just akademisk ridning tidigare.)

det finns ju avvarter i alla inriktingar, men man kan väl hoppas att folk inte går på en massa lurendrejerier och köper en sån sadel, bara för att det faktiskt ääär en barocksadel:grin:

hmm, jag har nu inte sett denna form av modern dressyrsadel så jag ska INTE säga imot, men är det så att stiglädrena sitter på ett vettigare ställer så är det ju bra.

Och det är gissningsvis för att folk är medvetna om att det är illa att lägga sadeln för långt bak på ländryggen som det är vanligare att den hamnar för långt fram? :p

Tycker också det är sällan man ser hästar sadlade för långt bak, i princip bara om sadeln är för lång för hästryggen! :crazy:

Det är möjligt att det är så. Sedan kan man undra hur ridskolorna lär ut sadling, men det är en helt annan historia.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka