Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)
1- rida lätt som ett kadaver
eller
2- sitta ner för att minska skadan av sin usla balans och kroppskontroll..
Utan
1- Rida lätt, för att använda den positiva inverkan som det kan ge
eller
2- Sitta ner, kanske med lite avlastningssits, för att vara så stilla som möjligt på en obalanserad häst..
Jag sitter ofta ner och följer i ryggrörelserna från bekväm samlad trav, och fram i maxfart, för då de bär sig i traven rör sig ju ryggen stort, men mjukt, och är inga problem att följa om man är loss i höfterna och ländryggen och har lite taktkänsla.
Upplever inte att det stör ryggrörelserna, snarare kan man hjälpa upp extra sving om det stumnar lite.
Likväl, då bärigheten är sämre, kommer lättridningen automatiskt, det känns om hästen behöver den då.
Men på tex araben med sin korta rygg, högre balanspunkt och mindre markyta att röra sig över, upplever jag att nersittning, kanske med lite avlastningssits ibland stör mindre.
Nog tydligt förklarat nu??
varför tolkas ofta åsikter till att man är talanglös och väljer enklast möjliga utväg för att klara av att befinna sig till häst??
Kanske konstiga påståenden ändå har en genomtänkt vettig bakgrund..
Men frågan handlade ju inte om attJag kan väl tycka att kan man inte rida lätt i någorlunda balans så kan man knappast sitta ner i någorlunda balans förutom när hästen såsar sig fram dvs. DÅ är det rätt svårt att rida lätt men det beror ju mer på att hästen är helt bakom hjälperna och har tappat all framåtbjudning än att själva lättridningen i sig är svår.
1- rida lätt som ett kadaver
eller
2- sitta ner för att minska skadan av sin usla balans och kroppskontroll..
Utan
1- Rida lätt, för att använda den positiva inverkan som det kan ge
eller
2- Sitta ner, kanske med lite avlastningssits, för att vara så stilla som möjligt på en obalanserad häst..
Jag sitter ofta ner och följer i ryggrörelserna från bekväm samlad trav, och fram i maxfart, för då de bär sig i traven rör sig ju ryggen stort, men mjukt, och är inga problem att följa om man är loss i höfterna och ländryggen och har lite taktkänsla.
Upplever inte att det stör ryggrörelserna, snarare kan man hjälpa upp extra sving om det stumnar lite.
Likväl, då bärigheten är sämre, kommer lättridningen automatiskt, det känns om hästen behöver den då.
Men på tex araben med sin korta rygg, högre balanspunkt och mindre markyta att röra sig över, upplever jag att nersittning, kanske med lite avlastningssits ibland stör mindre.
Nog tydligt förklarat nu??
varför tolkas ofta åsikter till att man är talanglös och väljer enklast möjliga utväg för att klara av att befinna sig till häst??
Kanske konstiga påståenden ändå har en genomtänkt vettig bakgrund..