Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skolförvirring

svankförvirring är mitt bidrag:
jmfrelse98-01.jpg

thijstingsryd.jpg

Och detta är samma häst,utan ryttare och med huvudet där det definitivt inte borde vara för att klara ut magstödet anatomiskt enligt en del.

och inte rider jag lätt heller..Däremot har jag lagtmig till med en ful avlastande sits för att hjälpa honom så mkt som möjligt.
Nuförtiden slipper jag dock detta-har "tagit mitt förnuft till fånga"o skaffat ett litet halvblod utan svank...:)

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Ja, det är möjligt.. Lånade ut min bomlösa till en islandsryttare som var ute efter ny sadel. Min bomlösa är ca 46cm lång (dvs kort för att vara bomlös) och hon lyckades sadla den en bit bak på länden på hästen. Sadeln hade nog tillockmed passat om hon bara hade lagt den som normalt folk, men med hennes sadlingsmetod blev den alldeles för hög bak! :crazy: Bomlösa kan man ju tvärtom lägga lite längre fram än vanligt så länge den inte trycker på manken, så jag kan lugnt säga att jag brukar sadla minst 1dm längre fram (då går sadeln ca 3 fingrar från bogbladet).
När jag frågade varför de la den så långt bak så fick jag till svar att de ska ligga så på islandshästar! :crazy:

Så visst, jag vet inte heller hur vanligt förekommande det är. Men eftersom hon ändå verkade vara seriös med sina hästar och sin ridning i övrigt så gissar jag på att hon inte är den enda.

Å andra sidan känns det i princip omöjligt att sadla rätt på vissa islänningar. Kort rygg i kombination med stor ryttar-rumpa! :devil:

Då är jag inte ensam om att ha mött dessa kommentaren och den sadlings "ickemetoden". Konstigt att de inte ens vet varför de gör så och att de inte förstår att hästen inte mår bra av det.
Det är rätt vanligt med 18" sadlar bland islänningarna så det är nog så att det är många som har stor ryttarrumpa bland dem. Man kan ju undra varför? Jag ser mycket sällan andra ryttare som har 18".

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Att man sitter alldeles för långt bak o dessutom håller upp huvudet högt är för att det tror att hästen blir samlad- 0 ryggverksamhet eller negativ sdn.

Finns dock flera elitryttare som sadlar normalt, men de har oftast en tradition av vanlig dressyr tidigare eller samtidigt på andra raser.

Då är jag inte ensam om att ha mött dessa kommentaren och den sadlings "ickemetoden". Konstigt att de inte ens vet varför de gör så och att de inte förstår att hästen inte mår bra av det.
Det är rätt vanligt med 18" sadlar bland islänningarna så det är nog så att det är många som har stor ryttarrumpa bland dem. Man kan ju undra varför? Jag ser mycket sällan andra ryttare som har 18".

Har inte många isisryttare childeric och de är små i storlekarna (inte US tillv men de vanliga) Så 18 tum childeric är 17 i andra sadlar. Vet inte men tänkte som en förklaring i alla fall.

Sista gången jag red isis minns jag att ledaren flyttade sadeln och tyckte jag lagt den för långt fram. Hade glömt det, men minns nu när ni diskuterar det. Han sa att de har det så. MInns inte vad han svarade ang varför.

Det är i princip omöjligt att få en häst att gå i tölt med låst rygg - den kommer då förmodligen att grisepassa.
Tror att dengamla islandsridningen "balansridning" är på väg att ersättas mer o mer av sportridning, med ung samma ideer om ryggar etc som i andra discipliner.
Men det finns säkert många som kan fylla i här, även om det kanske är lite ot...

Oerhört bra svar!
Har jättesvankig häst,som man måste sitaa VÄLDIGT stilla på!'

Då är det troligen därför som man sadlar så långt bak- för att kunna sitta på länden. De flyttar ju sig bakåt i tölten.
Bröstryggen blir hur som helst låg- med en sån huvudställning.

Kul att se dessa tränas normalt- i övrigt bland många ryttare- numera:bow: Att man även tränar övriga gångarter.

Där jag bor finns ett flertal stora islandsgårdar. På en av gårdarna har de bytt ut sin islandstränare mot en traditionell dressyrtränare. De tycker det ger en bättre grundridning när det inte fokuseras så mycket på gångartsridningen.
Klok tanke tycker jag. För jag tror att när hästen har en bra grund kommer tölten av sig själv. (inte tvinga fram den)
De är i alla fall mycket nöjda med arrangemanget.
På en annan av isisgårdarna tränar de AR.

KL

det här måste vara forumets mesta Utstickare/avstickare från ämnet genom tiderna. Nu är ni inne på islandsridning och debatterar :D

9.99 poäng :rofl:

Men sista 0,01 poängen går faktiskt till de andra. De pratar ju om hur man sitter och hur sadlarna ligger... :angel:

När ämnet börjar att ta slut- så måste man ju hitta på ngt kul.:cool:

:rofl:Ja det blev en hel del off side, men jag kan ju tillägga att den dressyrtränaren också lärt dem sadla bättre.

Men sista 0,01 poängen går faktiskt till de andra. De pratar ju om hur man sitter och hur sadlarna ligger... :angel:

Men om du läser rubriken står det :

(innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Så det mesta som diskuterats går väl in under det :cool:

Delvis KL
Men om ni läser rubriken står det :

(innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Så det mesta som diskuterats går väl in under det :cool:

KL

det här måste vara forumets mesta Utstickare/avstickare från ämnet genom tiderna. Nu är ni inne på islandsridning och debatterar :D

Å andra sidan så är nog islandsridningen den tävlingsgren där högst andel av eliten rider för tränare med gediget "gammelklassisk" dressyrskolning! :laugh:

Så är det verkligen inte häromkring. Det är massor av kända islandstränare på hög nivå som kommer, men de är så totalt inriktade på gångartsträning att vissa ryttare tröttnade på det. Grunden glöms bort och när hästen inte töltar bra ska tölten tvingas fram istället för att stärka hästen i grunden så att förutsättningen för en bra tölt finns. Har hört detta från väldigt många islandsryttare.
Det är sorgligt vanligt att se islandsryttare rida runt på häst med sänkt rygg. När de då också tränar tölt förstärks den sänkta ryggen.
De som bytt till dressyrtränare jobbar med bra grunder, balans och att hästarna arbetar över ryggen. När de är starka i det arbetet börjar de smått med tölten, som då blivit enkelt eftersom förutsättningarna är bra.

Medan jag fått lära mig att lättridning kan förflytta tyngdpunkt oerhört mycket, och kan därför vara ett kraftfullt instrument i hästens skolning. För mig är lättridning ingen "semester" för hästen. Jag säger förstås inte att jag KAN, men att jag bitvis kan förstå hur min tränare menar, när jag lyckas hålla ihop alla delar.

(Inte just nu förstås, 10 brutna revben håller man inte ihop så lätt... :crazy:)

Du får väl träna upp din bålstabilitet :devil:

:D

Skönt att du e tillbaks i den här sadeln iaf. :laugh:

Välkommen:banana:

Medan jag fått lära mig att lättridning kan förflytta tyngdpunkt oerhört mycket, och kan därför vara ett kraftfullt instrument i hästens skolning.

Men visst är det så - Man kan ju påverka hästen en massa med vikten - och hur man reser sig upp - och hur man riktar sin resning - man kanju ta med sig hästen dit man vill

Skönt att läsa att det visst påverkar hästen med lättriding, tänker att även om det lika mkt (kanske oftast vid kontrollerad lättridning) kan vara i positiv bemärkelse, som skolning och balansering, som det kan bli för "mycket" guidning på instabil häst, så den kanske rubbas i balansen i stället för att hjälpas!?

-Att lättridningen inte BARA inverkar så att det frigör ryggen utan oxå är ett balanseringsverktyg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Ratsit
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar