Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skönt att läsa att det visst påverkar hästen med lättriding, tänker att även om det lika mkt (kanske oftast vid kontrollerad lättridning) kan vara i positiv bemärkelse, som skolning och balansering, som det kan bli för "mycket" guidning på instabil häst, så den kanske rubbas i balansen i stället för att hjälpas!?
-Att lättridningen inte BARA inverkar så att det frigör ryggen utan oxå är ett balanseringsverktyg.
fast jag har väl inte sagt "alltid" om just gröna hästar. gröna hästar kan ju vara väldigt stabila och kraftfulla och tåla en hel del. "bara" (läs inte att det är lätt, mer att de har lätt för sig) att rida fram rörelsen ur dem.
har just nu en egen som det inte funkar på, en ingalunda grön häst, men likaväl ganska dålig o instabil ridhäst. Som pga sin spända framdel tappar balansen om jag genom lättridning manar på mot större steg och driv.
Där funkar avlastningssitsen bättre då det är mer stilla o hästen själv får öka steget då hon känner sig trygg i sin balans. Driver med skänkel o säte (då jag sitter ner) inte genom kraftförflyttning i lättridning.
edit:
Läste nu hur jag skrev.. det finns ju olika typer av mål med lättridningen, men att det ju alltid i VISS mån rubbar balanspunkten..
Ingen häst skall behöva tappa balansen pga lättridning, då hänger det på ryttare, inte häst, för så obalanserad är knappast en frisk häst, då handlar det om brist på bjudning snarare tycker jag det låter som?
Skönt att läsa att det visst påverkar hästen med lättriding, tänker att även om det lika mkt (kanske oftast vid kontrollerad lättridning) kan vara i positiv bemärkelse, som skolning och balansering, som det kan bli för "mycket" guidning på instabil häst, så den kanske rubbas i balansen i stället för att hjälpas!?
-Att lättridningen inte BARA inverkar så att det frigör ryggen utan oxå är ett balanseringsverktyg.
Nej, det rubbar inte i viss mån balanspunkten på det sätt du tolkar det, dvs negativt. Men det kräver en balanserad ryttare - ja.
Att det inte fungerar på ens egen häst, är inte kvitto på att det är en sanning som man bör göra regel av. Det låter så när du filosoferar, du drar egna sanningar rakt av enbart baserade på din egen häst.
Ingen häst skall behöva tappa balansen pga lättridning, då hänger det på ryttare, inte häst, för så obalanserad är knappast en frisk häst, då handlar det om brist på bjudning snarare tycker jag det låter som?
Nej, det rubbar inte i viss mån balanspunkten på det sätt du tolkar det, dvs negativt. Men det kräver en balanserad ryttare - ja.
Att det inte fungerar på ens egen häst, är inte kvitto på att det är en sanning som man bör göra regel av. Det låter så när du filosoferar, du drar egna sanningar rakt av enbart baserade på din egen häst.
Tack!Fast hon skrev inte att det är negativt utan att lättridning alltid i viss mån rubbar balanspunkten. Om det är positivt eller negativt står det ingenting om. Det måste vara din egen tolkning.
Hästarna får en helt annan möjlighet att röra sig genom ryggen när ryttaren rider lätt, oavsett om tyngdpunkten förändras eller inte. Detta beroende på att ofta kan inte ryttaren sitta ned på hästen och bibehålla ryggverksamheten för det rör sig för mycket = ryttaren spänner sig = hästen tillåts inte röra sig = inte lika bra ryggverksamhet.
Jag kan väl tycka att kan man inte rida lätt i någorlunda balans så kan man knappast sitta ner i någorlunda balans förutom när hästen såsar sig fram dvs. DÅ är det rätt svårt att rida lätt men det beror ju mer på att hästen är helt bakom hjälperna och har tappat all framåtbjudning än att själva lättridningen i sig är svår.