Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

På riktigt unga hästar rider man ju för att vara lätt- ingen direkt inverkan, men sen....

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Skönt att läsa att det visst påverkar hästen med lättriding, tänker att även om det lika mkt (kanske oftast vid kontrollerad lättridning) kan vara i positiv bemärkelse, som skolning och balansering, som det kan bli för "mycket" guidning på instabil häst, så den kanske rubbas i balansen i stället för att hjälpas!?

-Att lättridningen inte BARA inverkar så att det frigör ryggen utan oxå är ett balanseringsverktyg.

Det blir fortfarande ytterst märkligt i min värld att ta den sanningen ang. lättridnings påverkan till att mena att det därför är en dålig ide att rida lätt på en grön/ostabil häst. Fördelarna är större än nackdelarna om man på en sån ska välja mellan nedsuttet och lättridning anser jag. Men som sagt, beror ju på hur man rider lätt, är man 1 meter ovanför sadeln i varje steg blir det svårt, men då spelar det ju å andra sidan ingen roll hur rutinerad och balanserad hästen är för fel blir det ändå med såna extremiteter.
Lättridning förutsätter bålstabilitet och att man har ett väl förankrat säte. Alltid. Oavsett häst.

fast jag har väl inte sagt "alltid" om just gröna hästar. gröna hästar kan ju vara väldigt stabila och kraftfulla och tåla en hel del. "bara" (läs inte att det är lätt, mer att de har lätt för sig) att rida fram rörelsen ur dem.

har just nu en egen som det inte funkar på, en ingalunda grön häst, men likaväl ganska dålig o instabil ridhäst. Som pga sin spända framdel tappar balansen om jag genom lättridning manar på mot större steg och driv.

Där funkar avlastningssitsen bättre då det är mer stilla o hästen själv får öka steget då hon känner sig trygg i sin balans. Driver med skänkel o säte (då jag sitter ner) inte genom kraftförflyttning i lättridning.

edit:
Läste nu hur jag skrev.. det finns ju olika typer av mål med lättridningen, men att det ju alltid i VISS mån rubbar balanspunkten..

fast jag har väl inte sagt "alltid" om just gröna hästar. gröna hästar kan ju vara väldigt stabila och kraftfulla och tåla en hel del. "bara" (läs inte att det är lätt, mer att de har lätt för sig) att rida fram rörelsen ur dem.

har just nu en egen som det inte funkar på, en ingalunda grön häst, men likaväl ganska dålig o instabil ridhäst. Som pga sin spända framdel tappar balansen om jag genom lättridning manar på mot större steg och driv.

Där funkar avlastningssitsen bättre då det är mer stilla o hästen själv får öka steget då hon känner sig trygg i sin balans. Driver med skänkel o säte (då jag sitter ner) inte genom kraftförflyttning i lättridning.

edit:
Läste nu hur jag skrev.. det finns ju olika typer av mål med lättridningen, men att det ju alltid i VISS mån rubbar balanspunkten..

Nej, det rubbar inte i viss mån balanspunkten på det sätt du tolkar det, dvs negativt. Men det kräver en balanserad ryttare - ja.

Att det inte fungerar på ens egen häst, är inte kvitto på att det är en sanning som man bör göra regel av. Det låter så när du filosoferar, du drar egna sanningar rakt av enbart baserade på din egen häst.
Ingen häst skall behöva tappa balansen pga lättridning, då hänger det på ryttare, inte häst, för så obalanserad är knappast en frisk häst, då handlar det om brist på bjudning snarare tycker jag det låter som?

Ingen häst skall behöva tappa balansen pga lättridning, då hänger det på ryttare, inte häst, för så obalanserad är knappast en frisk häst, då handlar det om brist på bjudning snarare tycker jag det låter som?

Tycker jag med att det låter som, plus otillräcklig inverkan från ryttarens säte och skänkel vilket leder till tappad bakdel.

Skönt att läsa att det visst påverkar hästen med lättriding, tänker att även om det lika mkt (kanske oftast vid kontrollerad lättridning) kan vara i positiv bemärkelse, som skolning och balansering, som det kan bli för "mycket" guidning på instabil häst, så den kanske rubbas i balansen i stället för att hjälpas!?

-Att lättridningen inte BARA inverkar så att det frigör ryggen utan oxå är ett balanseringsverktyg.

Jag brukar börja med att känna in hästen var den är - och den är ju då i sin snedhet - och så tar jag med mig hästen in en mer ändamålsenlig balans

DET tycker jag att jag har kärt mig av nordis :D - att inga hjälper får bli mekaniska och överrumpla hästen utan smygas på.
Särskilt vikthjälper. Under lättridning så funkar ju tanken trampa mer i ena sitgbygeln - och det gäller ju då att flytta vikt och känna av var hästen vill ha en - var det klickar.

Sedan kan man ju sätta takten i hästen - mer energi - lite långsammare - bättre balans. Och med erfarenhet får man nån slags känsla av vad som är fel och hur man skall ändra det till att hjälpa hästen till balans.

Men det här kräver mycket kroppskontroll - jag tror ingen av oss glassar runt

Håller helt med.
Dert kan ju bli lite överdrifter i försiktighet här på forumet.. men det är ju intressant att dra allt till sin spets och utforska vad som händer i det längsta..

Använder mkt lättridning på kallblodet för att sätta takt, men det blir fel på araben med sin korta spända kropp o instabila tyngdpunkt. Hon behöver mer stillhet känns det som. tills vidare.

och att överrumpla i rörelsen är aldrig bra ju! Även om de är stabila i grunden. Känns osjysst o klumpigt! :bump:

Har tittat på många i avlastningssits. De sitter med raka ben i obalans och står hästen mycket. Sittbenen är inte i sadeln, men det är tryck i båda stigbyglarna som blir väldigt varierat. Mycket svårt för hästen att parera. Ryttaren parerar med att luta framåt. Vikten kommer framåt. Definitivt från vad jag sett en helt fel grej att göra som grund arbete.
Lättridning - många fel, fra att man reser sig för högt. Andra fel är att studsa i bakvalvet och att händerna följer ryttaren istället för att vara stilla i förhållande till hästens mun. Underskänklarna kan också göra en massa tok....

MEN det går att få till en bra balanserad lättridning där hästen spänner av och rundar sig. Har ännu inte träffat på någon häst som inte kunnat slappna av och sträcka sig.

Så för mig är det solklart lättridning som gäller. Lätt att variera tempot med lite tyngdpunktvariation är det också. mvh/:cool:

Typ såhär:angel:
jag vet, jag lutar framåt oxå ibland, skäms skäms.. Det kommer i kritiska ögonblick då hästens rygg gör förhastade knyckar och tänker slå upp i min rump, då vill ändan snabbt ur sadeln och plopp åker överlivet fram. För det går ju snabbare än att resa sig rätt upp..:crazy:
Rider inte runt så jämt iaf. Hoppas jag!:p
AR.jpg

-Här, djup koncentration över den där sista millimetern av total eftergivenhet i nacken, men kanske lite tappat fokus på resten..:D

Nej, det rubbar inte i viss mån balanspunkten på det sätt du tolkar det, dvs negativt. Men det kräver en balanserad ryttare - ja.

Att det inte fungerar på ens egen häst, är inte kvitto på att det är en sanning som man bör göra regel av. Det låter så när du filosoferar, du drar egna sanningar rakt av enbart baserade på din egen häst.

Ja det är minst sagt skrämmande :grin:

Fast hon skrev inte att det är negativt utan att lättridning alltid i viss mån rubbar balanspunkten. Om det är positivt eller negativt står det ingenting om. Det måste vara din egen tolkning.

Fast hon skrev inte att det är negativt utan att lättridning alltid i viss mån rubbar balanspunkten. Om det är positivt eller negativt står det ingenting om. Det måste vara din egen tolkning.
Tack!:bow:

Ja bigganL , självklart är det min egen tolkning.

argumentet följdes av en liknelse till den egna hästen som stödjande argument till varför det var en dålig ide att rida lätt. det tolkar jag som en anledning och en teori - ja. Och jag vidhåller att problemet inte är att hästen har så dålig balans att den annars ramlar omkull eller tappar balansen utan att problemet isåfall sitter i ngt annat än att rida lätt per se. Och att lättridning inte rubbar balanspunkten i den negativa bemärkelse som antas i argumentet som anledning till varför hästen inte funkar.

Det är inte lätt att rida lätt utan att göra rätt.
Bytte sadel mitt i senaste passet, och det var mycket lättare med den bomlösa jag provade, kom mer rätt i uppåtfasen, och då blev det lättare nedåt också.
Alla kroppar i rörelse är väl mindre stabila än en kropp i vila, så det handlar väl om balans om lättridningen ska kunna bli bra eller inte?

Jo, det har du rätt i att det är olika faktorer som påverkar, förutom ryttarens egen förmåga. Sadel och stigläderlängd tex. Hästens gång.

KL ang diskussionen om lättridningen ( o ej till dej cristobal)
Men framförallt är det ju ryttaren, det kan man inte komma ifrån, och jag tänker att det första steget mot att bli en bättre ryttare är att inse att det är hos mej det brister och försöka komma underfund med vad och hur jag ska komma tillrätta med det. Om jag säger att det är hästen och fortsätter på samma linje hela tiden lär det ju inte bli nån förbättring :o Att rida lätt i balans och med stabilitet är inget som kommer av sej själv, men man kan träna upp det medvetet på olika sätt om man inser att det behövs:idea:

Tror att det blir lite annorlunda på Cris´isis än en stor häst med dito gång.

kl

Nu har jag begränsat med erfarenhet från andra ekipage, men ang lättridning och ändring av tyngdpunkt så är iaf min lilla erfarenhet denna

Hästarna får en helt annan möjlighet att röra sig genom ryggen när ryttaren rider lätt, oavsett om tyngdpunkten förändras eller inte. Detta beroende på att ofta kan inte ryttaren sitta ned på hästen och bibehålla ryggverksamheten för det rör sig för mycket = ryttaren spänner sig = hästen tillåts inte röra sig = inte lika bra ryggverksamhet.

Hos duktiga ryttare så är det kanske ingen skillnad på lättridning och nedsutten ridning, men jag och vad jag har sett - många med mig - får hästen i en bättre och ffa avslappnad rund form i lättridning, så vad spelar då ev en förskjuten tyngdpunkt för roll? Kvittot på ridningen har man ju - det är bara att titta på hästen.

fast det var kanske inte detta ni diskuterade nu, har tappat bort mig bland alla sidor och tyckanden... :o

Hästarna får en helt annan möjlighet att röra sig genom ryggen när ryttaren rider lätt, oavsett om tyngdpunkten förändras eller inte. Detta beroende på att ofta kan inte ryttaren sitta ned på hästen och bibehålla ryggverksamheten för det rör sig för mycket = ryttaren spänner sig = hästen tillåts inte röra sig = inte lika bra ryggverksamhet.

:bow:
Låter vettigt!

Det jag tycker det krockar med är tanken att "ryttarens axlar styr hästens bogar, ryttarens höfter styr hästens höfter, ryttarens tyngdpunkt bestämmer riktning, ryttarens sittben bestämmer böjning" när den inverkan plötsligt blir skitsvår att bibehålla och bara inverkar på hästen en liten stund i varje steg.?
Är ju lite det som är poängen? Att den negativa inverkan av ryttarens sits dämpas, då borde ju även den positiva göra det tycker man?

Ett tag upplevde jag att hästen flyttade mig alldeles för mycket på böjt spår, kändes totalt omöjligt att rätta till mig själv och inte inverka fel. Lättridningen utnyttjades i det läget för att kunna få mindre negativ inverkan - inte bli lika negativt påverkad av hästen som jag i min tur för över till hästen i form av oavsiktliga hjälper.

Senast ändrad:

Jag kan väl tycka att kan man inte rida lätt i någorlunda balans så kan man knappast sitta ner i någorlunda balans förutom när hästen såsar sig fram dvs. DÅ är det rätt svårt att rida lätt men det beror ju mer på att hästen är helt bakom hjälperna och har tappat all framåtbjudning än att själva lättridningen i sig är svår.

Jag kan väl tycka att kan man inte rida lätt i någorlunda balans så kan man knappast sitta ner i någorlunda balans förutom när hästen såsar sig fram dvs. DÅ är det rätt svårt att rida lätt men det beror ju mer på att hästen är helt bakom hjälperna och har tappat all framåtbjudning än att själva lättridningen i sig är svår.

Tack, det vettigaste inlägget på länge:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat