Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Den känslan kommer då man rider lätt genom att föra fram mittendelen, inte trycka sig ur sadeln med hjälp av stigbygeln tycker jag.
Om man nästan får känslan av att kunna lyfta upp tårna ur stigbygeln och ändå få upp rumpan framåt och resa sig upp så rör sig inte nålen så mkt.

men som du säger, det kräver ju lite omslut oxå, och det är ju olika om man vill ha det antar jag.
jag håller om en del då jag rider i avlastningssits o rider lätt, mkt pga att jag inte äger en sadel för nv. Utan rider bomlöst, med stigbyglar.

Axel:
Det där med att rida lätt på svankiga hästar.
menar du hästar som svingar sin rygg mkt, är lösgjorda men inte ännu samlade och behöver frihet för ryggen, eller menar du låsta hästar som springer runt med kontraherade ryggmuskler och inte KAN länga överlinjen pga att ryttaren trycker ner rumpan i sadeln??

är man bra på att bolla med sitt bäcken kan man ju följa i stora rörelser utan att hämma, men känns det jobbigt eller man vill locka fram mer rörelse kan man ju rida lätt.

Är hästen bara svank ändå (kort överlinje) utan att vara störd av ryttarens rumpa, -det händer ju, så är det väl fler ingredienser i soppan än att bara rida lätt. -Skola den till att jobba rätt genom resten av verktygen man har däruppe samtidigt som man ger ryggen frihet i sitsen på lämpligt sätt.

tror både avlastningssits, lättridning o bra följsamhet i nedsittning är rätt, man känner väl vad som funkar, eller?

Sv: Utstickare från Skolförvirringstråden (innefattar sadlar, sits och såsig ridning)

Det är ju bara vid lättridning som man ska vara med sin tyngdpunkt ovan stigbygeln. När man sitter har man ju inte tyngden av kroppen i dem! Därav krampan lite längre fram. Har man då för långa stigläder blir det en näst intill omöjlig användning- ryttaren hamnar i obalans o inte sällan på tå.

Iom det bekräftar du ju det någon sa om att man förändrar sin tyngdpunkt hela tiden vid lättridning. Och på jättekänsliga hästar kan det verka störande.

Sv: skolförvirring

Och att ryttaren kan placera sin tyngdpunkt rakt ovanför stigbygeln:p

Angående lättridning - jagvet en tränare som låter elever rida lätt på en våg - och vill inte se en vispande nål..

Själv tänker jag att det kanske kan leda till onödig spänning - men det kan kanske ge en insikt

hmm.. det måste väl vara ganska självklart att nålen är rätt stilla, ryttarens står ju hela tiden kvar på vågen och ändra inte vikten. men när man ställer sig upp i stigbyglarna så läggs väl vikten där stigläderkrampan är fäst och sen ändras vikten till det ställe där man sätter sig ned.

nej det är inte självklart, ställ dig och knäa (hoppa utan att lätta från vågen) på en våg ska du se att den pendlar mellan tio och nittio kg eller nåt.

Den känslan kommer då man rider lätt genom att föra fram mittendelen, inte trycka sig ur sadeln med hjälp av stigbygeln tycker jag.
Om man nästan får känslan av att kunna lyfta upp tårna ur stigbygeln och ändå få upp rumpan framåt och resa sig upp så rör sig inte nålen så mkt.

men som du säger, det kräver ju lite omslut oxå, och det är ju olika om man vill ha det antar jag.
jag håller om en del då jag rider i avlastningssits o rider lätt, mkt pga att jag inte äger en sadel för nv. Utan rider bomlöst, med stigbyglar.

Axel:
Det där med att rida lätt på svankiga hästar.
menar du hästar som svingar sin rygg mkt, är lösgjorda men inte ännu samlade och behöver frihet för ryggen, eller menar du låsta hästar som springer runt med kontraherade ryggmuskler och inte KAN länga överlinjen pga att ryttaren trycker ner rumpan i sadeln??

är man bra på att bolla med sitt bäcken kan man ju följa i stora rörelser utan att hämma, men känns det jobbigt eller man vill locka fram mer rörelse kan man ju rida lätt.

Är hästen bara svank ändå (kort överlinje) utan att vara störd av ryttarens rumpa, -det händer ju, så är det väl fler ingredienser i soppan än att bara rida lätt. -Skola den till att jobba rätt genom resten av verktygen man har däruppe samtidigt som man ger ryggen frihet i sitsen på lämpligt sätt.

tror både avlastningssits, lättridning o bra följsamhet i nedsittning är rätt, man känner väl vad som funkar, eller?

mkt bra skrivet tycker jag:bow:

Iom det bekräftar du ju det någon sa om att man förändrar sin tyngdpunkt hela tiden vid lättridning. Och på jättekänsliga hästar kan det verka störande.
Jag har hitintills aldrig hört talas om ngn häst som störs av rätt lättridning. Överkroppen är ju stilla.
Man kan påverka hästen lika mkt ändå, men det krävs teknik för det.

Hela grejen är ju att ryggen avlastas. Den får belastningen mer på bröstryggen. Sen finns det ju det som tror att det är bra att sadla riktigt långt bak- sitta på länden o på så sätt försöka få upp manken eller tynga ner den baktill så hästen knäar.

ländryggen torde vara hästens svagaste parti.

Den lättridning du pratar om låter som ett rejält knäslut istället för att ha tyngden o balansen i stigbygeln. Som när man rider barbacka- när man inte har ngt att stå i.

nej det är inte självklart, ställ dig och knäa (hoppa utan att lätta från vågen) på en våg ska du se att den pendlar mellan tio och nittio kg eller nåt.

Hur i hela friden rider du lätt:confused::rofl:

Jag har hitintills aldrig hört talas om ngn häst som störs av rätt lättridning. Överkroppen är ju stilla.
Man kan påverka hästen lika mkt ändå, men det krävs teknik för det.

Hela grejen är ju att ryggen avlastas. Den får belastningen mer på bröstryggen. Sen finns det ju det som tror att det är bra att sadla riktigt långt bak- sitta på länden o på så sätt försöka få upp manken eller tynga ner den baktill så hästen knäar.

Den lättridning du pratar om låter som ett rejält knäslut istället för att ha tyngden o balansen i stigbygeln. Som när man rider barbacka- när man inte har ngt att stå i.

men jag har för mig att tyngdpunkten sitter i och kring bäckenet, och det rör på sig oavsett hur stilla överkroppen är?

men jag tror att man genom lättridningen inte lika lätt kan uppnå det resultat man får av en sits med tyngdpunkten stilla som hästen så småningom följer. känslan när man riktigt känner hur hästen formar sig efter sitsen- samling, längning, bara genom att man själv medvetet ändrar från avlastning till en mer belastande sits, ja det är härligt :love:

jag tror att vi strävar efter samma sak men löser det på olika sätt;)

Allt beror på HUR man gör med bäckenet.
Om du rider smidigt o mjukt eller kastar fram det.

sSen håller jag med dig om sätet, men en välutbildad häst förstår samma under lättridning.

Brink rider ofta lätt vid tramp för att inte trycka undan ryggen- strävar inte hela tiden efter en perfekt piaff, utan vill underhålla glädjen o arbetsviljan hos sin häst- vilket bevisligen funkar.:bow:

Att det inte alltid ska vara jobbigt.

På samma sätt som alla idrottsmän övar på olika övningar som ger en bra total styrka o teknik- när det gäller.

öh, det var prat om hur det kan bli då man gör fel, och trycker ifrån i stigbygeln!
Läs vad jag skrev tidigare om hur man skulle få "nålen" att bli stilla.:p

jag tänkte nog rätt fel där, ja. men då bevisar väl det att ryttarens vikt/tyngdpunkt faktiskt ändras?

Präsis, för att INTE förflytta tyngdpunkten mellan ryggen-med rumpan, och stigläderkrampan längre fram -med foten.

jag hajjar precis vad du refererar till för erfarenheter, gör själv annorlunda bara.

Allt beror på HUR man gör med bäckenet.
Om du rider smidigt o mjukt eller kastar fram det.

sSen håller jag med dig om sätet, men en välutbildad häst förstår samma under lättridning.

Brink rider ofta lätt vid tramp för att inte trycka undan ryggen- strävar inte hela tiden efter en perfekt piaff, utan vill underhålla glädjen o arbetsviljan hos sin häst- vilket bevisligen funkar.:bow:

Att det inte alltid ska vara jobbigt.

På samma sätt som alla idrottsmän övar på olika övningar som ger en bra total styrka o teknik- när det gäller.

men hur ändrar man sitsen i lättridningen? kan du belasta mer eller mindre? Jag kanske är trög men jag förstår inte hru man praktiskt s´ka göra i såna fall.;)

Fast en häst som kommer "upp från marken" skickar ju en uppåt- när den själv kommer upp.

på en häst med en rygg som inte fjädrar eller är i konstant lika långt från marken blir det ju mer konstlat.

Jag kan ändra på min stadga- det känner den direkt.
Mer eller mindre energi.
Sitta emot lite på en som går lite för fort mm
Även ändra o öka/ minska takten eller ta med mig den uppåt.
Kan alltså rida passage under lättridning.

Intressant! din häst verkar vara bra skolad

KL

Rider ngn skolor i lättridning alternativt avlastnings sits:p

Jag tror axel blandar ihop svank och böjd rygg

Jag tror axel blandar ihop böjd - och sänkt rygg.:angel:

En häst som sänker ryggen måste man ju få upp ryggen på oavsett hur dess fysiologiska kurvatur ser ut.

Eller snarare alla unghästar gör ju det i början. det är ju ingenskillnad - vägen upp är ju den samma - tillåta den att komma upp.
Lättast i fältsits - lättare i lättridning - men man måste ju släppa upp den även under nedsittning

och det gäller ju som sagt alla hästar:confused:

MaN KAN JU TESTA O SE UHR DEN SVARA PÅ LITE OLIKA RÖRELSER FRÅN RYTTAREN. dET KRÄVER DOCK EN LYHÖRD HÄST SOM INTE GÅR O SÅSAR ELLER SOVER-- OOPS- TITTAR NER PÅ TANGEnterna:o

Sv: skolförvirring

:D jag tror inte heller att någon sitter med benen rakt framåt, men jag var tvungen att överdriva lite för att du skulle förstå att det inte var så jag menade att man satt i en vanlig sadel!:rofl:

Hade jag någonstans uttryckt mig på ett sätt som gör att du skulle uppfatta det som att jag tror att din beskrivna "bakvikt" är sådan som du skrev "humoristiskt"?:confused:
Bakvikt är bakvikt....

Det är väl ändå ytterst sällan sadeln läggs för långt bak? Däremot ser man väldigt ofta sadlar som ligger mer eller mindre för långt fram, tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka