Utställningstråden 2016

Har också funderat!
På resultaten för eurasier så var det två som blev bim-junior (eller om det var bir, minns inte nu) den ena var inte ens junior....struligt!
Ja resultaten på hemsidan verkar man inte kunna lita på.. Men vore roligt o veta hur BIR o BIM väljs när CACIB-hanen inte är en av dom.. :confused: Kan det möjligtvis vara så att juniorerna inte är med i bästa hane/tik pga att dom inte kan ta CACIB, och sedan tävlar de två bästa juniorerna plus bästa hane och tik om BIR/BIM..?

Ja,det finns frallor med samma meriter från 2 olika utställningar i 2 olika ryssländer samma dag,utan att det är möjligt att vara på båda ställena samtidigt,men det "kostar" att ligga på topp.
En av mina fd frallor har 3 köpta titlar ,helt sjukt
:rofl::rofl::rofl:
Extra roligt att det är så genomskinligt också! Aja.. ;)

Jag tänkte när ryssland vann freestyle/htm (minns inte vilken, eller vann de båda?) att det var ju..intressant..
Men sen har jag ingen aning hur det gått för dem under tidigare VM så de kanske är så duktiga, jag har noll koll men nog funderade jag..

Ja resultaten på hemsidan verkar man inte kunna lita på.. Men vore roligt o veta hur BIR o BIM väljs när CACIB-hanen inte är en av dom.. :confused: Kan det möjligtvis vara så att juniorerna inte är med i bästa hane/tik pga att dom inte kan ta CACIB, och sedan tävlar de två bästa juniorerna plus bästa hane och tik om BIR/BIM..?

Världsutställningen har gått till på samma sätt alla år jag deltagit på den vilket är 5 stycken. Nu var jag inte i Ryssland i år men jag skulle tro att det är samma regler även där.

Först tävlar juniorerna om sin titel, en hane och en tik bli JWW. Dessa tävlar sedan mot varandra i BIR/BIM junior.
Sedan är det unghund, öppen och championklass klassvinnare på respektive kön som går in och tävlar om att få CACIB och därmed WW titeln. Efter det så ska r-cacib delas ut och då går nummer två från den klassen som WW kom från in för att tävla om r-cacib, WW är alltså inte med här.
Veteranerna går till på samma sätt som ju juniorerna och den vinnande hanen och vinnande tiken får VWW titeln. Även de tävlar om BIR/BIM veteran.
Cert tävlar alla klassvinnare om förutsatt att de inte är champion.

Därefter är det dags att utse bästa hane resp bästa tik och där tävlar JWW, WW och VWW mot varandra. Vinnaren där tävlar vidare och får möta motsatt kön i BIR/BIM.

Hoppas jag lyckades förklara så ni förstår!

Ja det är väl FCIs regler för världsutställningen som gäller? Dvs samma överallt?
Det enda som skiljer är ju vem som får och hur det går till att få CAC eftersom det är landsspecifikt.

Inget förklarar dock hur flera hundar kan ha blivit BIR. Men det är Ryssland liksom...

Jag tänkte när ryssland vann freestyle/htm (minns inte vilken, eller vann de båda?) att det var ju..intressant..
Men sen har jag ingen aning hur det gått för dem under tidigare VM så de kanske är så duktiga, jag har noll koll men nog funderade jag..

Jag vet att det finns många ryska klipp på youtube från freestyle/Htm-ekipage, men om man till exempel kollade på vilka som var på Crufts (som ju är en jättestor tävling) så var det inte en enda ryss med på Topp 10.

Världsutställningen har gått till på samma sätt alla år jag deltagit på den vilket är 5 stycken. Nu var jag inte i Ryssland i år men jag skulle tro att det är samma regler även där.

Först tävlar juniorerna om sin titel, en hane och en tik bli JWW. Dessa tävlar sedan mot varandra i BIR/BIM junior.
Sedan är det unghund, öppen och championklass klassvinnare på respektive kön som går in och tävlar om att få CACIB och därmed WW titeln. Efter det så ska r-cacib delas ut och då går nummer två från den klassen som WW kom från in för att tävla om r-cacib, WW är alltså inte med här.
Veteranerna går till på samma sätt som ju juniorerna och den vinnande hanen och vinnande tiken får VWW titeln. Även de tävlar om BIR/BIM veteran.
Cert tävlar alla klassvinnare om förutsatt att de inte är champion.

Därefter är det dags att utse bästa hane resp bästa tik och där tävlar JWW, WW och VWW mot varandra. Vinnaren där tävlar vidare och får möta motsatt kön i BIR/BIM.

Hoppas jag lyckades förklara så ni förstår!
Ja, jag har läst mig till reglerna nu. Det enda som avviker mot det du berättar är att Ryssland inte hade någon bästa hane/tik utan WW, JWW och VWW V varje kön gick alla in i BIR/BIM, iaf i dalmatinerringen. Såg film på det.

Börjar bli nervös inför söndagens utställning i Borås :nailbiting: Sista inoffen innan vi ger oss ut off (men det får bli i höst när hon vuxit lite till på bredden). Lite nervös i hur jag ska sköta mig i ringen, denna är ju lite större än förra jag var på. Men framför allt hur vi ska hitta :rofl: Livrädd för att komma för sent/inte hitta besiktningen/inte hitta ringen/klanta oss.

Dagens slutade med BIR valp och HP. Supernöjd över hennes uppförande och kritiken men tyvärr räckte det inte i finalen.

"Fin könsprägel, bra proportioner. Kunde vara lite mer utfylld under ögonen. Bra hals, behöver få mer volym. Bra ben och tassar. Typiska rörelser för ålder och ras. Fin attityd"

Jag har anmält till årets största vinthundsutställning, sista helgen i juli. Dagen innan är det salukiutställning på samma plats och idag kom det ut att det är 197(!) salukis anmälda dit. (På vanliga utställningar är det kanske 30-40st). Det lär vara minst lika många dagen som jag ställer, så tja, jag väntar mig inga direkta placeringar om vi säger så.

Aysu ska ställas i öppenklass, vilket redan irriterar mig, jag vill ställa henne i bruksklass men trots att hon är bland de bästa på LC så räcker hennes meriter inte eftersom hon inte startat på två internationella prov med minst 1 års mellanrum... Så ja, jag hoppas på att hon ska få ett exellent, men kommer samtidigt inte bli förvånad om hon bara får ett good.

Ebrah går som junior och med tanke på att domaren på en inoff förut i princip försökte trösta mig för att jag hade så orastypisk hund så får vi väl se hur det går den här gången ;) Hon är en galet snygg saluki, men vill domaren ha något med låång hals, lååånga bakben och mycket vinklar så kommer inte Ebrah att falla domaren i smaken.

Jag ser mest fram emot att träffa massvis av släktingar till mina hundar. Ebrahs pappa och några syskon kommer dit, sedan lär det komma syskon och halvsyskon till Aysu och flertalet salukis som jag är förtjust i rent allmänt. Yep, kameran ska med :D

2016-07-02-19-31-49.jpg

Fick ett foto på min kille i ringen i Borås! Var ju inte där själv så det var kul! :love:

Ni som var i Leksand, kan inte ni posta en bild på hur ni ser ut? Har inte kollat igenom mina bilder därifrån än, för jag är övertygade om att dom blev värdelösa. Men OM ni fastnat kan ni ju få dom.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 617
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar