Utställningstråden 2016

13442378_10206381792131398_5919548603208696105_n.jpg

VEJEN DAG 1 - Exc 2, CK
bigger dog, but with nice proportions, correct bite, good head, eyes and ears, very good neck and shoulders, excellent topline, pronounced forechest, good angulations, deep brisket, very good markings, excellent temperament, excellent presentation, moves close behind, good side movement

13339708_1612496995733458_1650827502344552892_n.jpg

VEJEN DAG 2 - Exc 4
beautiful head good eyes, elegant neck, elegant body, well developed front, could be more filled in front, ex angulation typical movement,

13427884_1612914805691677_6166584693259363727_n.jpg

VEJEN DAG 3 - Exc 4
very nice front, nice head, good reach of neck, good topline, wellset tail, very nice angulations behind, moving a little close behind

Här blev det Excellent 3 men utan CK då damen inte ville gå ett normalt steg idag.

Men en rolig grej som släpptes i veckan är att världsutställningen 2017 inte ska vara i Ecuador längre utan de har flyttat den till Leipzig, Tyskland :D
Jätteroligt och jag är taggad trots att jag egentligen inte har en hund att ställa! ;)

Här blev det Excellent 3 men utan CK då damen inte ville gå ett normalt steg idag.

Men en rolig grej som släpptes i veckan är att världsutställningen 2017 inte ska vara i Ecuador längre utan de har flyttat den till Leipzig, Tyskland :D
Jätteroligt och jag är taggad trots att jag egentligen inte har en hund att ställa! ;)
Jag hade ju dock hoppats på att Sverige skulle få den :D Men tyskland är inte så fasligt långt, även om vi behöver så jäkla många cert där.. :meh:

Jo fem stycken. Fast certet i Dortmund räknas dubbelt, så fyra om man får ett där :p
Men värdsvinnartitel kan du ju få!
Leipzig är tusen gånger bättre än Ecuador :D
Ja du har koll på Tyskland va? Jag är dåligt insatt i det, vet bara att det är måååånga.. :D Bör ju finnas rasspecialer i anslutning också.. Men räknas dom certen som klubb-cert eller nått?

Tyskland är "a lot closer" som en tysk uppfödarbekant sa. Fast det hade nog varit mindre konkurrens i Ecuador :grin: Får se om vi åker.. Grabben har väl ingen chans på titeln men han skulle kanske kunna marknadsföra sig lite där.. Tyskarna gillar honom. Och lilltjejen är precis under 2 år då, så hon har nog inte heller nån chans på nån titel så..

Jag var till Leksand med svärmor. Tyckte dock att det var omöjligt att se vad det stod för siffror på nummerlapparna så jag gav upp eftersom jag inte vet hur ngn ser ut :o

Träffade dock på en jaktgolden med kanontrevlig ägare som jag blev väldigt förtjust i :angel: Egentligen tror jag att det kan vara för mycket energi i jaktlinjerna för mig, men alltså när man ser en jaktgolden och en utställningsgolden bredvid varandra så är det liksom inte en tvekan om vilken av typerna jag föredrar :o

Ja du har koll på Tyskland va? Jag är dåligt insatt i det, vet bara att det är måååånga.. :D Bör ju finnas rasspecialer i anslutning också.. Men räknas dom certen som klubb-cert eller nått?

Tyskland är "a lot closer" som en tysk uppfödarbekant sa. Fast det hade nog varit mindre konkurrens i Ecuador :grin: Får se om vi åker.. Grabben har väl ingen chans på titeln men han skulle kanske kunna marknadsföra sig lite där.. Tyskarna gillar honom. Och lilltjejen är precis under 2 år då, så hon har nog inte heller nån chans på nån titel så..

Ja, jag ställde Dahlia en del när hon var junior och jag pluggade där nere, så hon blev tysk juniorchampion. De har ju juniorchampionat där precis som många andra europeiska länder.
För att bli tysk champion (Deutscher Champion VDH) måste du ha sammanlagt 5 cert, tagna efter 15 månaders ålder.
Minst 3 st cert ska vara tagna på nationell/internationell utställning medan 2 stycken kan du ta på klubbutställning. Sen kan man även få klubbchampionat, men de certen kan man bara erövra på klubbutställningar och titeln är inte officiellt såvida att den reggas i VDH (motsvarande SKK).
Vad gäller WDS så är det olika om de hålla flera utställningar.
När vi var i Budapest var det sammanlagt tre utställningar för oss med dvärgschnauzrar: en internationell, en klubbutställning och så själva WDS.
I Salzburg vad det bara klubb+WDS och när vi var i Helsingfors så var det ingen annan utställning i samband med WDS.
Tyskland brukar dock generellt ha väldigt många utställningar (både klubb och "vanliga") så jag kan definitivt tänka mig att det kommer anordnas flera i samband med WDS nästa år.
Vissa länder lättar också på reglerna i samband med WDS. I Ungern var det så att om man fick cert båda dagarna så blev man ungersk champion, trots att de egentligwn krävde fler cert normalt sett.

Ja, jag ställde Dahlia en del när hon var junior och jag pluggade där nere, så hon blev tysk juniorchampion. De har ju juniorchampionat där precis som många andra europeiska länder.
För att bli tysk champion (Deutscher Champion VDH) måste du ha sammanlagt 5 cert, tagna efter 15 månaders ålder.
Minst 3 st cert ska vara tagna på nationell/internationell utställning medan 2 stycken kan du ta på klubbutställning. Sen kan man även få klubbchampionat, men de certen kan man bara erövra på klubbutställningar och titeln är inte officiellt såvida att den reggas i VDH (motsvarande SKK).
Vad gäller WDS så är det olika om de hålla flera utställningar.
När vi var i Budapest var det sammanlagt tre utställningar för oss med dvärgschnauzrar: en internationell, en klubbutställning och så själva WDS.
I Salzburg vad det bara klubb+WDS och när vi var i Helsingfors så var det ingen annan utställning i samband med WDS.
Tyskland brukar dock generellt ha väldigt många utställningar (både klubb och "vanliga") så jag kan definitivt tänka mig att det kommer anordnas flera i samband med WDS nästa år.
Vissa länder lättar också på reglerna i samband med WDS. I Ungern var det så att om man fick cert båda dagarna så blev man ungersk champion, trots att de egentligwn krävde fler cert normalt sett.
Intressant! Vilken djungel :rofl: Har ju dock ingen junior då så J-CH har jag ju ingen som kan bli.. Ska satsa på juniortitlarna i Norden i år.

Någon som kan hjälpa mig översätta kritiken på min dvärgschnauzer från utställningen idag.
13450925_10153829748209200_4445469040631133190_n.jpg
1,5 år gammal. Bra storlek och format. Lite öppet vinklad i skuldervinkeln och lösa armbågar. Bra revben/bröstkorg?, skulle ha kortare länd. Öronen kunde vara bättre. Kunde ha bättre svansansättning. Plan/jämn överlinje. Täcker tillräckligt med mark.

1,5 år gammal. Bra storlek och format. Lite öppet vinklad i skuldervinkeln och lösa armbågar. Bra revben/bröstkorg?, skulle ha kortare länd. Öronen kunde vara bättre. Kunde ha bättre svansansättning. Plan/jämn överlinje. Täcker tillräckligt med mark.
Tack :)

Statusuppdatering:
Utställningen i Piteå förrförra söndagen gick... sådär :) Lillvovvan skötte sig, men domaren tyckte hon var för liten. Sant, men tråkigt.
Nu i helgen åkte delägaren med henne till Vännäs: exk, inget ck pga spinkig, the ever ongoing story :)
Idag var de iväg till Tromsö: exk, ck, cert, CACIB och BIM. Så jäkla stolt över min lilla skrutt! Extra roligt var att hennes pappas uppfödare var där och gillade henne. Han är en av domarna under tredagarsutställningen i Kuopio i augusti, så det finns chans på ett ck där iaf :D

Just nu är det lågsäsong för mig, har en massa andra aktiviteter på helgerna framöver, men har anmält Tassa och Hot till Piteå och Kuopio. Hot är något... fet. Så hon är just nu här hos mig på bootcamp, vi var ute på ett kalhygge i en halvtimme imorse, får se hur mycket träningsvärk hon har imorgon, så får vi se när vi ska tillbaka dit. Ligger hur mycket grenar som helst på backen, så vovvarna får hoppa som små kaniner. Om de (ja, mina är också lite för viktbelastade ;) ) inte bränner fett på den träningen så vet jag inte vad som skulle göra det :)

Sitter o förfasas över allt kaos som verkar ha varit på WDS i år. Har läst en del historier på fb nu..

I flat-ringen dömdes juniorhanarna, och efter bedömningen kommer 2 hundar med handlers och säger "hoppsan vi missade visst bedömningen". DÅ GJORDE DOM OM BEDÖMNINGEN! Så den som vann första gången förlorade sin titel lika fort igen och blev bara tvåa..

I dalmatiner-ringen var det ännu mer kaos. Hund x blev BIR och Y blev BIM, a blev BIR junior och b blev BIM junior. Enligt online resultaten. Sedan hävdar ägaren till b att hennes hund blev BIR också ?! Ramaskri. Hon lägger ut bilder från ringen och på sitt diplom som bevis. Idag har domaren skrivit på sin fb: x blev BIM, y blev ingenting, a blev BIM junior och b blev BIR junior och BIR. Problemet är ju dock att det var a som var i junior-finalringen.. I grupp 6-finalen var ingen dalmatiner, för ingen visste vem som var BIR..

Förresten, är det någon som vet hur BIR och BIM väljs i Ryssland? Här är det ju bästa tik mot bästa hane, men bästa hane på WDS blev varken BIR eller BIM.. Han fick dock WW titeln.

Förresten, är det någon som vet hur BIR och BIM väljs i Ryssland? Här är det ju bästa tik mot bästa hane, men bästa hane på WDS blev varken BIR eller BIM.. Han fick dock WW titeln.
Har också funderat!
På resultaten för eurasier så var det två som blev bim-junior (eller om det var bir, minns inte nu) den ena var inte ens junior....struligt!

Förresten, är det någon som vet hur BIR och BIM väljs i Ryssland? Här är det ju bästa tik mot bästa hane, men bästa hane på WDS blev varken BIR eller BIM.. Han fick dock WW titeln.[/QUOTE
Sitter o förfasas över allt kaos som verkar ha varit på WDS i år. Har läst en del historier på fb nu..

I flat-ringen dömdes juniorhanarna, och efter bedömningen kommer 2 hundar med handlers och säger "hoppsan vi missade visst bedömningen". DÅ GJORDE DOM OM BEDÖMNINGEN! Så den som vann första gången förlorade sin titel lika fort igen och blev bara tvåa..

I dalmatiner-ringen var det ännu mer kaos. Hund x blev BIR och Y blev BIM, a blev BIR junior och b blev BIM junior. Enligt online resultaten. Sedan hävdar ägaren till b att hennes hund blev BIR också ?! Ramaskri. Hon lägger ut bilder från ringen och på sitt diplom som bevis. Idag har domaren skrivit på sin fb: x blev BIM, y blev ingenting, a blev BIM junior och b blev BIR junior och BIR. Problemet är ju dock att det var a som var i junior-finalringen.. I grupp 6-finalen var ingen dalmatiner, för ingen visste vem som var BIR..

En av anledningarna till att man inte åkte på WDS i år. För mig betyder resultaten från årets tävling nada.
Jag tycker att det är sjukt att det får gå till sådär, men man kunde väl ana det innan.
Ryssarna är dessutom de som beter sig absolut mest galnast på alla WDS jag varit på.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 617
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA