Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

sant, och det har jag försökt.. haha jag mejlade henne och skrev att det var jag som hade köpt en av valparna som avr efter hennes hane..
och att jag gärna ville ställa ut henne..
inget svar... kanske ska försöka igen:/

absolut inget illa ment, men varför göra det så krångligt för dig? du vill ställa ut hunden och har inget stöd från din uppfödare.
det du kan göra själv är att åka på inofficiella utställningar för att träna, googla rytterling så får du fram en lista på väldigt många av sveriges inofficiella utställningar, och så är det bara att leta efter någon som finns i din närhet och anmäla dig till den enligt instruktionerna som oftast finns på hemsidan rytterling länkar till.

hur det går till på en utställning finns det massor av trådar om, och google ÄR människans näst bästa vän, men kortfattat så kommer du till utställningen, får din nummerlapp och går in i ringen när det är din tur. där ska hunden visas stående, på marken eller på bord, beroende på hundens storlek och sedan ska den visas i trav, oftast genom att man går dels i en cirkel och dels rakt ifrån domaren (det kan även vara en triangel, men speciellt på inoffar är domarna mycket hjälpsamma och berättar vad de vill att man ska göra), sedan brukar man få ställa upp hunden igen medan domaren dikterar klart kritiken, och sedan delar ut eventuella rosetter. efteråt går man till ringsekreteraren för att få sin kritiklapp, och om man inte innan dess vet om man gått vidare till finalerna går det alldeles utmärkt att fråga honom/henne. om man går vidare får man vänta tills alla hundar är bedömda och sedan går man in i ringen med flera andra hundar och får återigen visa gång och stående (på backen denna gången). den biten är en ren skönhetstävling, och domaren väljer den vinnare han/hon tycker är snyggast. sedan packar man ihop och åker hem, trött men förhoppningsvis nöjd med dagen, och om man är det minsta social har man även skaffat sig vänner som glatt snackar hund och utställning med en tills öronen blöder.

ditt stora problem blir väl trimningen (visst hade du en dvärgschnauzer, eller har jag missuppfattat?). kan du inte själv bör du hitta någon som kan hjälpa dig. visst kan man åka på inoffare med dåligt trimmad hund, bara för träningens skull, men man VILL ju att hunden ska se bra ut... så där är din stora uppgift, att hitta någon som kan hjälpa dig med pälsen (sen kan denna/-e säkert också svara på alla frågor om utställningar du kan tänkas ha).

och viktigast av allt: ha kul! det är det utställningar är till för. och när du känner att du har pejl på vad det hela går ut på är det bara att anmäla till officiella utställningar (finns på skks hemsida, samt kan din specialklubb anordna också) och se om du kan få något cert.
så ut på utställningar och lycka till!

haha jag är duktig på det, att gör adet svårt för mig...

så man börjar på de inofficiela?

har aldrig hört ordet rytterling inna;D

så man börjar på de inofficiela?

Om man vill, det behöver man inte.

Vill man börja ställa ut så kan man göra det väldigt lätt för sig: skaffa diskret koppel, anmäl hunden till utställning, åk dit och ställ ut ;) Domaren säger precis vart man ska stå, vart man ska springa osv. Det svåra med att ställa ut är att visa hunden snyggt och ev att trimma den snyggt, men det är sådant som kommer med tiden och inget man behöver få till perfekt bara för att ställa ut.
Så ställ ut du någon gång bara för att testa på. Titta lite hur andra gör också, det kan man lära sig mycket av.

Vad är det för ras du har? Vissa hundar är lättare än andra:D

:D jag också, det är därför jag försöker få folk att försöka undvika de svårare vägarna om det går att undvikas :)
anledningen till att jag rekommenderar inoffare först är att det oftast finns fler av dem, kortare anmälningstid (dvs finns större chans att man hinner anmäla) och att stämningen ofta är lite lättsammare där. det går alldeles utmärkt att börja på en officiell utställning, men iaf jag är mindre nervös på inofficiell utställning, och det underlättar ju om man är kontaktbar när man ska försöka tala om för hunden att det inte aaaaalls är farligt med utställningar :D
rytterling är, som du kanske märkte av hundars länk, en hemsida där de flesta inofficiella utställningar finns registrerade

Okej, låter ju helt klart som du säger att det är lite "enklare" och inte så pressat på inofficiela.
En fråga bara, för att få annosera på rasenes hemsida samt tillgodoräkna sina utställnings poäng när man ska ha valpar, gäller det även på inofficiela?

*knapplån*
Ställde Bosson på sin första officiella i Hässleholm idag :) Han skötte sig utmärkt. Värre var det med ytan vi var på, fyyyyy vilken sumphåla :O
30997989.jpg

Fick dock han lite torr iaf och fick en 2:a i kvalitet :) nöjd med det då hunden är långt i från färdigutvecklad. Saknar bla. mycket i fronten. Så vi ställer mest för att träna nu.
30997991.jpg

30998001.jpg

Kanske kan få hjälp med kritiken så jag suger på engelska :p

"10 months. Very fine in foreface. No chest. Fine bone. Lacks muscle in hindquarters. Moves close behind. Has good ears and nice expr."

Jag vet på ett ungefär så kan ju va kul och se om vi tyder lika ;)

Kanske kan få hjälp med kritiken så jag suger på engelska :p

"10 months. Very fine in foreface. No chest. Fine bone. Lacks muscle in hindquarters. Moves close behind. Has good ears and nice expr."

Jag vet på ett ungefär så kan ju va kul och se om vi tyder lika ;)

Sööt! :love:

"10 månader. Mycket bra i nospartiet. Inget bröst (bröstkorg/förbröst?). Fint benad. Dåligt musklad i bakpartiet. Rör sig trångt i bak. Har bra öron och fint uttryck"

Sööt! :love:

"10 månader. Mycket bra i nospartiet. Inget bröst (bröstkorg/förbröst?). Fint benad. Dåligt musklad i bakpartiet. Rör sig trångt i bak. Har bra öron och fint uttryck"

Tack så jättemycket för hjälpen :) var som jag tolkade det med, men skönt att få bekräftat, är ju inte helt lätta ord alltid..
Var ju ingen superkritik, men jag vet om att han är dålig fram och tydligen (?) bak med. (Har jag aldrig fått kommenterat innan på inoffarna) Men det är inte så lätt att muskla en superaktiv hund som inte har något matintresse för 5 öre. Så han bränner ju mer än vad han bygger.

Aja, är supernöjd med min lillkille som skötte sig utmärkt :)
Tack för hjälpen och berömmet!

Shit! Såg det ut så där idag så vill jag inte tänka på hur där ser ut imorgon när vi ska dit :eek:

Kanske borde strunta i de fina byxorna och välputsade skorna och satsa på regnställ och gummistövlar istället :devil:

Söt liten kille du har. Han växer nog till sig ska du se! :laugh:

*KL*

Idag ställdes Chicko ut på en officiell rasspecial, andra gången i juniorklass. Resultatet blev 1:1 med Ck dock oplacerad i bhkl men vid det laget var han så trött och han är ändå bara 10 månader gammal så jag är supernöjd över att han fick ett Ck :D

Kritiken
Typ & helhetsintryck: Utmärkt
Mycket bra huvud och uttryck, kunde dock ha mer bredd i underkäken. Väl ansatta öron, bra hals. Välvinklad fram, bra kropp, välvinklad bak. Väl ansatt svans men kunde ha lite mer lyft. Rör sig bra, bra päls.

Är även supernöjd över kritiken då han fortfarande är lite osäker inför främmande människor men han blir bättre och bättre och det visade han verkligen idag :love:

tyvärr heter det inofficiella utställningar av en anledning, de ÄR inofficiella, så inga poäng kan fås därifrån. de är ren träning med möjlighet att vinna en säck hundmat och lite småplock :D (svägerskans bichon frisé vann en rättså snygg bordslampa en gång, och min lilla tjej har en gång vunnit mig ett par ullstrumpor :D ). så de är bara på skoj och "pröva på".

Vi brukar åka på en specifik inofficiell varje år bara för skoj skull och de har alltid otroligt mkt priser, en gång vann mina föräldrars tik ett presentkort på en försäkring, en stor säck med hundmat, några prydnadssaker, hundleksaker, hundsele + koppel m.m. och de har varje år haft väldigt stort prisbord ;) Men de flesta inoffare brukar som du säger ha ganska dåliga prisbord men det finns några "guldkorn" :angel:

Jag var i hässleholm idag och det var inte så kul på vissa ställen men när solen kom fram började det torka upp rätt ordentligt så kommer det inget regn inatt så tror jag att ni får det torrare än vad vi hade. :)

Lycka till.

Kl
Ställde idag på Welshklubbens Open show (inofficiell)

Blev etta i klassen, bästa tik och till slut Bis 2.
Så jag är jätteglad idag

BIS Reserv blev våran lilla skrutta bland mååånga valpar vid den inofficiella i Härnösand den 9 maj...:)

nu börjar vi göra oss redo för skk i sundsvall till helgen..spännande...
Fler som ska dit??

spinky.jpg
[/IMG]

Vi var på Nordichallen igår och ställde våran lilla! Dock har hon väääärldens växtperiod nu så hon tunnade ut nå förskräckligt två veckor innan! Precis efter H-sandutställningen :crazy: Dock lyckades vi få upp matlusten så hon fick upp hullet igen, annars hade jag inte åkt alls. Dock ser man ju på henne att hon växer (hade växt 2 cm sedan sist jag mätte!) men hon skötte sig utmärkt på alla sätt! Fick åtminstone en 1:a med oss hem :D

"Typical head. Nice expressions. Compact body. Could be better angulation in front. Need to develope chest. Good bones. In growing condition. Moves quite free."

Det enda jag morrar över är "quite free" på rörelserna :angel: men ser på filmen att hon rör sig absolut inte som bäst så man får väl ta det med en klackspark!

fjäska för domaren kan vi iaf!
31003835.jpg

31003836.jpg

31003838.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka