Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

-KL-

Ja, underlaget i Hässleholm var ju inget vidare men vi hade en himla tur och hade ringen precis i början till vänster. Inte blött alls där! Gick runt en vända och det var hemskt, lerigt och stora sjöar med vatten. Så jag tycker synd om de som behövde vistas där nere hela dagen.

Min foderhund, Hightop's What U See Is What U Get "Siri", blev 2a (av 2 tror jag) i sin klass med fick CK, och blev 5:a bästa tik. Vi är nöjda och med tanke på hennes långa uppehåll så skötte hon sig bra i ringen. Det var även min första hundtävling och jag är stolt matte som i alla fall fick bada inför utställningen :D Detta gav mig helt klart mersmak.. Tänka sig att min arbetsmyra även kan vara riktigt vacker i ringen.

Siri_huvud.jpg

Siri_sida.jpg

*KL*

Nila o jag var på hemmaplan idag, Sundsvall. Helt nöjd med dagen som slutade med BIR o BIG-5. Inte så ofta en dsg tar en placering i BIG så det känns kanon. Men ska erkännas att det är lite lättare när det är en för rasen godkänd domare som bedömmer... vi hade nämligen samma igen. ;)

"Rastypiskt huvud, stark och musklad kropp. Goda vinklar, bra pigment o päls. Bra temperament."

Kort o enkel kritik, men det som var roligast var att när Nila klev in i ringen sa domaren OJ WOW o log stort.

Härlig känsla då! :D

31417_125320494152923_100000249187230_245932_3254373_n.jpg

*KL*

Hässleholm, Nordskånska Kennelklubben, Internationell utställning.
Debut i Öppen klass
1a pris med CK i Öppen klass, Bästa hane med CACIB i konkurrensklass, BIR

20100523-BIR1.jpg

Kritiklappen har på kryssraden för Typ, storlek och helhetsintryck, rutan Utmärkt ikryssad.

Texten säger: "Mycket tilltalande hane. Härligt huvud & uttryck. Utmärkt hals & rygg. Något kort i korset. Hög svans i rörelse. Mycket välformad front & bröstkorg. Bra ben & tassar. Utmärkt flyt i steget. Behöver lite mer massa. Supertemperament! Visas i toppkondition!"

Tyvärr var jag dåligt insatt i hur det fungerar med BIG och missade helt på vikten av förbedömningen. Det i kombination med att hunden råkade bli knipt av koppelkedjan och skrek i högan sky, kammade inga poäng hos domaren. För att göra eländet komplett råkade vi ut för detta när vi sedan sprang i den stora ringen:
20100523-BIG1.jpg

Vi lärde oss massor idag och jag är så stolt över vårt BIR :banana:

Senast ändrad:

GRATTIS

Blir så sur när inte folk kan hålla reda på sina hundar.

Det är endast officiella resultat som räknas på dvärgschnauzerringen om du vill ha valphänvisning. Och då gäller det att ha minst ett 1:a pris. Hunden måste också vara ögonlyst max ett år innan parning samt att inaveln ej får vara högre än 6,25%.

Såg att du bor i Skåne, kolla med Eva Borg om hon kanske kan hjälpa dig med trimning?

GRATTIS! Han är verkligen kanonsnygg! :love:
Var det en svensk domare?

Tack :D

Ja för en gångs skull gick min hund hem hos en svensk domare - Ove Germundsson som definitivt har placerat sig som en av de roligaste och trevligaste domare som jag träffat. Han fick alla att skratta och slappna av sedan var det bara att springa för allt vad vi kunde.

Den Grå odågan uppförde sig exemplariskt inne i ringen och var ändå sitt charmiga jag och det gick vägen. När vi gick in för att göra upp om BIRet var jag ganska säker på att tiken skulle få det så det blev jubel när han räckte över rosetten :D

Jag är inte så utställningsintresserad och tycker att det där med ringträning är himla trist, men hursom så ställde jag ut min tik igår -det var andra utställningen för oss. Mitt mål för dagen var ett CK i ukl. Min handling var väl under all kritik (sprang för snabbt och så hade jag ju inte tränat min hund att stå stilla mer än 10 sekunder :o ) men det blev iaf 1 ukkl CK (vi var ensam i klassen). Vips så var vi vidare till Bästa tik! Jag hade spanat in många snygga tikar och det var bl.a. en champion med. Så jag blev minst sagt paff när vi blev BIM! Sen var dags att möta bästa hanhund, en riktigt stilig kille... men även han fick stryk och helt plötsligt var vi BIR!! Efter låång väntan i regn och blåst var det dags för BIG-final, vid det här laget var ju mina mål uppfyllda med råge så jag hade verkligen inga förväntningar. Som tur var behövde vi inte stå stilla så länge nu :angel: utan det var mest springande, Gry skötte sig superfint och vi slutade på BIG-R!!! Inte så illa pinkat med tanke på våran minst sagt bristfälliga ringträning :p Nu blir det inga mer utställningar förrän hon är jaktprovsmeriterad.

Kritik: "Feminin tik av utmärkt typ, välskuret huvud och gott uttryck, vacker hals och överlinje, gott förbröst, kunde ha mer vinkel i överarm, välvinklad bak med flotta lår, gott kors, god benstomme och tassar, rör sig mycket effektivt från sidan."

32100_394329146863_639101863_4265475_3000393_n.jpg

OT, ber om ursäkt men..

..läste att domaren inte behöver vara auktoriserad på de raser de dömer på en inofficiell utställning så min fråga blir då, kan man hitta någon form av förteckning över domare och vilka raser/grupper de är auktoriserade att döma?

På Svenska Domarföreningens hemsida så finns alla (tror jag) auktoriserade svenska domare. Sedan kan man även kolla på SKK's hunddata (webbtjänster - hunddata - sök utst. domare), där finns både svenska och utländska domare som är auktoriserade.

GRATTIS

Visst är det härligt när man är värdelös på att visa hund o det går bra!!! (vet exakt hur det är) En snygg hund visar sej själv.

Utställning är bara träligt. enl mej.

Hon är grymmt vacker din tik. Hade en Engelsk setter när jag var tonåring. :love:

Tack alla!

Hundar: Jo jag blev helt paff över hur bra det gick, kom ju dit utan större förväntningar. Vilken kennel kom din setter ifrån?

Jag ställde ut min DP på sundsvalls nat i söndags. Fick en kanonkritik och blev BIR :) En kanondomare, jag tror ingen var missnöjd med honom. Många skratt fick vi i både ringen och vid ringside. Tyvär kan jag inte skriva ut min kritik här, den är näst intill oläsbar, hehe!

Han var kennellös. Men det är många år sen han dog 86

Hej!
Är alldeles färsk här inne, hittade detta forum av en slump men letade mig snabbt vidare in hit om utställningar :-)
Jag ska ställa min DP valp för allra första gången på Orust 29/5 och sen har vi anmält honom till Vänersborg 5/6

Är sååå nervös inför lördag men vi kommer åka redan imorgon och campa med husvagnen så vi är på plats utan att behöva stressa på lördagsmorgonen. Är totalt lost vad gäller utställningar så jag har funderat på vad jag igentligen gjorde när jag anmälde honom redan och dessutom till 2 st med en veckas mellanrum :-)

*kl*

Snart börjar det dra ihop sig för nästa utställning här! Vi ska till Vännäs nat. Vi har så långt att åka.. Inte.. 3 mil.. Det är ganska lagom avstånd! Gör inget om man glömt något :D

BÅDA mina ska ställas på söndagen. Jag kommer ha fullt upp hela lördagen! Kommer inte hinna åka och kika på alla hundar jag vill se på lördagen. Jag har nog en sisådär 5-6 timmars pälsvård att "se fram emot" innan utställningen. Jag förstår inte hur min rygg ska orka med det, men hundarna måste ju vara fina! :bump:

Är det någon här som ska till Vännäs?

Jag har nog en sisådär 5-6 timmars pälsvård att "se fram emot" innan utställningen.
Yikes det var inte lite! :eek: :D Påminner om när jag hade min leonberger, bara själva badandet tog närmare 2 timmar (inte lätt när han knappt fick plats i badkaret), inget jag saknar kan jag ju lugnt säga ;) Lycka till i Vännäs!

*Delvis kl*
Själv ska jag till Österby (Österbybruk) på söndag, få se hur det går. Norsk domare den här gången men förhoppningsvis får han en 1:a i kvalité i alla fall :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 605
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈