Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Haha, mina må vara små, men de har mycket päls. Jag räknar med runt 2,5-3 timmar per hund med badning och föning. Sist tog det 2,5 timme att få iordning valpen..

Men de ryms iaf i badkaret! :bump:

... Är det någon här som ska till Vännäs?

ska dit med lilltjejen, ställer på lördagen. så nästa helg kommer att ägnas åt fintrimning av pälsen och förhoppningsvis ett besök hos uppfödaren för lite extra piff (och kanske får man kika på nya valpen, halvbror till min tjej, kommer väl då vara ~3 veckor gammal... gissa om jag kommer att bli valpsugen :) )

I morgon är det dax , För vår första utställning. Kan gå hur som helst. Bara e kul träning .

Haha, ja det gör ju det! Det tar tiiiid att bada dessa små hundar. Pälsen är vattentät! :grin:

Jag förstår inte hur jag ska lyckas med att få Kid utställningsfin. Han har just fällt och ser ut som en skabbräv.. På riktigt! Meen han kanske hinner få lite mer hår innan dess.. Det är ju två veckor kvar.. :angel:

Haha, ja det gör ju det! Det tar tiiiid att bada dessa små hundar. Pälsen är vattentät! :grin:

Jag förstår inte hur jag ska lyckas med att få Kid utställningsfin. Han har just fällt och ser ut som en skabbräv.. På riktigt! Meen han kanske hinner få lite mer hår innan dess.. Det är ju två veckor kvar.. :angel:

De flesta har väl hundar som ser lite skabbiga ut nu. Alla fäller ju sin päls.

Fast det bryr sig utställningsdomare väldigt lite om :grin:

Är glad att jag har en ras där det inte pälsen är en så stor grej. Min mammas skottar var en ständig källa till oro huruvida de skulle vara i päls eller inte i under de år hon visade dem: För att inte tala om alla timmar de spenderade på trimbordet och hur mycket det sedan borstades på utställningar :D

Jag torkar på sin höjd av min med en fuktig trasa innan jag går in i ringen och skulle jag glömma, är det ingen katastrof :D

Fast det bryr sig utställningsdomare väldigt lite om :grin:

Är glad att jag har en ras där det inte pälsen är en så stor grej. Min mammas skottar var en ständig källa till oro huruvida de skulle vara i päls eller inte i under de år hon visade dem: För att inte tala om alla timmar de spenderade på trimbordet och hur mycket det sedan borstades på utställningar :D

Jag torkar på sin höjd av min med en fuktig trasa innan jag går in i ringen och skulle jag glömma, är det ingen katastrof :D

Min har ju en bra päls ocks..
Fast de tappar en del vid fällningen

Mina fäller underullen. Täckhåret (heter det så? Jag är så dålig på sånt där!) sitter kvar och det lossnar stora vita tussar, så Kid ser alltså förjävlig ut just nu :angel: Han har dålig tajming med fällningen. Ingen annan mittel jag känner fäller nu, de har redan gjort bort det och fått ny fin päls. :grin: :D

Jag är mer orolig över att han är väldigt mycket för tunn i hullet, men han äter ju (fortfarande) inte så det är inte så mycket att göra nått åt :)

apocalypsen: Jag vill också kunna göra så! Torka med en fuktig trasa. Men jag är ingen som orkar borsta så överdrivet innan, brukar fixa lite där kopplet sitter, det är allt :)

Min första utställning . Fick så jäkla bra kreterier.
Allt va toppen bra. Även visandet.
1 p HP och vidare . Då blev vi 2 pris. Där dom hade svårt att bestämma vem som skulle vinna.
Vi är gör nöjda.
Det var en kennel som tog hem första prset .

Va kul att det gick bra! =)

Min första gick också väldigt bra! Efter det kan det bara gå sämre :angel:

Å jag är sååå nöjd med Jacks första utställning och han var jätteduktig förutom att han gärna vill hoppa som en känguru i ringen men det blev i alla fall BIR - HP - 1:a pris och han gick vidare till final men där gick det inte alls, men det var ca 30 olika valpar med så jag hade inga höga förväntningar och sen var han sååå trött, fick vänta till halv 4 innan finalen började.

Domaren skrev så här:

Utmärkt storlek, mycket välkroppad, bra hals och rygglinje, lagom med hull, ädelt huvud, vältecknad, mycket lovande.
Väl uppställd. Behöver mer träning i rörelser, annars en underbar hund.

Det betyget gjorde mig nog mest glad fast 3 rosetter är ju inte helt fel :D

Hundarna var totalt slut efter en lååång dag och även deras ägare, somnade klockan 20:00 ungefär i husvagnen, vaknade 08 imorse och vi åkte hemåt nästan på en gång........Klockan 15:00 är det valpkurs igen, vi får se om man orkar så mycket...Tog mer på krafterna än man hade trott och nästa lördag är det dax igen, då en större i Vänersborg!

KL.
Idag var vi iväg på min och Björnes första utställning! Jag har aldrig varit på någon i hela mitt liv :p
Vi åkte till Österbybruk utanför Uppsala och ställde upp i valpklass (Björne är 6½ månader gammal).
Erkänner att vi inte tränat så mycket och med X antal hundra hundar så hade Björne fullt upp! Milt sagt...
Väl inne i ringen skötte han sig över förväntan och vi fick en bedömning som jag är jätteglad för!
"Well developed body for his age, correct head, nice expression, well build front, correct neck, excellent topline, well set tail, moves freely, shows well, very promising."
Vi kom 3 utav 4 och fick HP. Jättenöjd! :D
Nu ska vi träna mer och prova igen! Det här var jättekul ju! :D

Bilder kommer!

*KL*

Även vi var i Österby idag, ställde för en norsk domare som jag aldrig tidigare har hört talas om. Fick helt okej kritik och Chicko blev 2:a i sin klass (jkl) dock varken Hp eller Ck men nu tar vi nya tag till nästa utställning som blir i Avesta om drygt 2 veckor :)

Kritiken från idag:
Typ & heöhetsintryck: Mycket god
Bra storlek, maskulint huvud, väl ansatta öron, lite vindögd*, lite smalt nosparti. Bara fyra tänder i underkäke. Bra resning, normalt vinklad, tillräcklig benstomme, bra tassar. För dagen ej i bästa pälskondition, rör sig bra.

*) Han är definitivt inte vindögd så jag har ingen aning om var han fick det ifrån men han dömde lite underligt. Men så är det, alla domare tycker olika. Chicko fick i alla fall en 1:a i kvalité och det är huvudsaken ;)

Bilder kommer!

Här!
Tränar lite på morgonen.
31048689.jpg

Såhär såg han ut under typ hela dagen... :grin:
31048725.jpg

Jag och Björne.
31048866.jpg

30624_398409510587_588725587_4668632_1269934_n.jpg

30624_398410985587_588725587_4668650_1850068_n.jpg

30624_398411000587_588725587_4668651_442164_n.jpg

Duktiga Björne :love:

Grattis till fin kritik! :laugh: Konstigt det där att de alltid ska bli så trötta efter en utställning :confused: :angel: :D

/Smulis med en trött tibbe :D

Tack! Ja verkligen :p Det var ju första gången för Björne (och mig) så han hade verkligen fullt upp med att lukta på ALLT, försöka hälsa på ALLA och dessutom försöka lyssna på mig... Men vi hade jättekul :D

Grattis till er alla som ställt! Vi ska iväg nu på lördag till Vänersborg och utställning #2 och då får vi en domare från Australien, hoppas man fattar vad han säger, är inte så haj på engelska :-)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 605
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈