Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Vi har roat oss hela helgen med inofficiella utställningar. På lördagen blev det Goldenklubbens vilket resulterade i en andra placering (av två, så det var kanske inte så mycket att hänga i granen men jag har alltid siktat in mig på en fin blå rosett så jag är mer än nöjd :D) med kritiken att han är en en trevlig hund, med vackert huvud men alldeles för tunn och högställd. Och idag var det Pudelklubbens där han fick sitt första HP och blev BIM. Återigen är det som poängteras mest att han är för tunn och högställd, men att han har ett fint uttryck och ett fantastiskt temperament.

Så ja, jag är mycket positivt överraskad till dagens resultat (vi får aldrig HPn annars oavsett om han är ensam Golden på hela utställningen eller ej) men inte över kritiken då den nästan alltid är densamma. Och dessutom är jag så stolt över min hund som äntligen börjar lära sig det där med att stå på alla fyra benen när domaren hälsar och att han alltid får beröm för sitt temperament. :)

*KL*

Åh, den här tråden får jag försöka komma ihåg att spana i lite då och då!

Vi har inte varit på någon utställning i år, senaste var i höstas för mig och mina två damer. Årets debut (och Wahidahs debut i öppenklass) blir förhoppningsvis helgen den 12-13e juni, tvådagarsutställning utanför Gbg. Får jag bo hos Squarepants och lyckas få skjuts ner dit så! :D

Åker mest för att det ska bli intressant att se hur resultaten blir. Framförallt är jag nyfiken på om mina har någon chans eller om de blir utslagna av riktiga "showhundar".

Imorgon ska en av mina valpköpare och jag iväg med våra valpar på deras första valputställning :laugh: Tänk det känns inte som om det var längesedan som dom små liven föddes :love: Min allra första valpkull har nu redan fyllt 6 månader!!

Det gick bra! Min lilla tjej blev BIR-Valp och BIG-1 valp.
Valpköparen fick 1:a med HP och fin kritik.

Nästa helg blir det SKK Nationella i Larv. Med valpträff på lördagen innan.
Så på söndag ställs 4 valpar från kullen samt mamma och pappa ut :-)
Är det någon mer som ska till Larv?

Här nedan kommer Theas första kritik:

Bra huvud och uttryck. Korrekt bett. Bra hals och rygglinje.
Goda vinklar både bak och fram. Rör sig med bra driv i steget både från
sida och framifrån. Passande stomme för åldern. Välmusklad!

Picture120.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Åh, den här tråden får jag försöka komma ihåg att spana i lite då och då!

Vi har inte varit på någon utställning i år, senaste var i höstas för mig och mina två damer. Årets debut (och Wahidahs debut i öppenklass) blir förhoppningsvis helgen den 12-13e juni, tvådagarsutställning utanför Gbg. Får jag bo hos Squarepants och lyckas få skjuts ner dit så! :D

Åker mest för att det ska bli intressant att se hur resultaten blir. Framförallt är jag nyfiken på om mina har någon chans eller om de blir utslagna av riktiga "showhundar".

Dina tjejer är ju jättefina :-)
Är det till Jönköping och Elmia ni ska? :-)
Dit ska jag med mina också! :love:

Tånga Hed! Kommer du dit?
Skippar alla SKK-utställningar än så länge och kör på de som SvVK och SvSR anordnar :)

Jajjamän till Tånga Hed åker vi också :-) Men kag kommer aldrig mer kunna överträffa resultatet där förra året då Maya blev BIS

Vilka fina hundar ni har allihop!!

Nu kan vi också skriva i den här tråden, gjorde vår utställningsdebut i lördags på en inoff i vara. Min lille prins blev först BIR-valp med HP och slutligen även BIS-valp! Gissa om det var en stolt matte som åkte hem!!

Kritiken vi fick:

Mycket trevlig hanvalp av utmärkt typ och storlek. Vackert maskerat huvud, bra hals i en stram rygg. Mycket bra förbröst, bra kroppad för sin ålder. Goda vinklar. Rör sig mycket trevligt. Väl visad.

Här kommer några bilder från Zolos utställningsdebut

30892847.jpg

30892849.jpg

30892850.jpg

Kl*

Atlas gjorde debut på sin första officiella utställning i Smålandsstenar den 1 maj och det gick super!
Blev som allt 3:dje bästa hane med CK! Men att dagen generellt var katastrof om hur domaren dömde hela rasen var inte roligt. Skickade ut flera hundar bla championhundar på 0:r vad hon påstod hade bettfel men det stämde inte alls, hon var tydligen inte kunnig om hur saxbettet ska ser ut. Snackade med en annan domare efter utställningen som är kunnig inom collie och hon kollade på en av dessa hundar som skickats ut på en 0:a och sa att denna hund har korrekt bett, som vi förstås redan visste.
Så det gick bäst för de unga hundarna denna dagen.

Atlas kritik:

Bra huvud proptioner, stark och muskulös kropp, bra utvecklat förbröst, bra bröstdjup, goda vinklar, bra pigment och pälskvalite, bra temperament, bra ringtränad.

Har ingen bild från utställningen, blev aldrig av.
Men länkar till två andra bilder för er som vill se
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs085.snc3/15326_402074674856_572584856_3741796_4333405_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs105.snc3/15326_402076019856_572584856_3741809_6204101_n.jpg

Fast det var väl inte bettfel per say det handlade om, utan den nya regeln som kom vid årsskiftet, där domare (enligt SKK´s nya framtagna hälsopolicy) ska döma bort hundar med så smal underkäke att underkäkens tänder pekar upp i överkäken? Både sheltie och collie har ju fått denna nya bestämmelse på sig eftersom det är ett problem hos raserna.

Grattis till fint resultat btw :).

jonnaerixon: snygg liten rottiskille :laugh:

Fast det var väl inte bettfel per say det handlade om, utan den nya regeln som kom vid årsskiftet, där domare (enligt SKK´s nya framtagna hälsopolicy) ska döma bort hundar med så smal underkäke att underkäkens tänder pekar upp i överkäken? Både sheltie och collie har ju fått denna nya bestämmelse på sig eftersom det är ett problem hos raserna.

Grattis till fint resultat btw :).

jonnaerixon: snygg liten rottiskille :laugh:

Men i detta fallet bedömde hon fel! Tänderna pekade inte upp i överkäken, utan låg fint och bra intill som det alltid har gjort.
Att dessa nya bestämmelser har kommit visste vi. Och det skulle ju i så fall kommit för länge sedan. Om man nu följer hennes bedömning så skickade hon ut en veteran som va SUCH och fått avkommor efter sig, med andra ord är ju skadan redan skedd.
Men som sagt vi snackade med en domare efter utställning som är kunnig med rasen och hon sa att betten va korrekta på dem hon såg.
Vi kollade även på en dalmatiner som såg exakt likadan ut.
Hon måste ha missuppfattat.
Men jag har lagt detta bakom mig och orkar inte riva upp i det igen...:p
Tackar så mkt för ditt grattis:D

KL

Jag ställde två hunda ri Smålandsstenar. Bägge mina gick igenom bedömningen utan anmärkning :D
Min hane 14 månader fick 1:a + HP och reservplacerad i sin klass.

Hans mamma fick CK, CERT och blev BIM.
Supernöjd med resultaten, det var bådas första officiella utställning.

Men kan inte annat än att hålla med Varmblod90. Katastrof. Samtidigt känns det som att domaren missuppfattat allt med hur noga hon ska titta på saxbettet. Flera av de 0:ade hundarna hade bra bett. MEN man ska veta att de jag kollade på som blev 0:ade och sedan de som gick igenom hade en anings skillnad, om än lite. Att bedömmas med 0:a var HELT fel.

Kort på hundarna, dock är korten tagna dagen efter och Bruce är inte uppställd :)
25159_431915604504_573489504_5224780_3620747_n.jpg

Mamma Paris
30872_435805804504_573489504_5321270_1968231_n.jpg

*KL* Gratulerar till alla resultat. Har inte varit inne i tråden på ett tag men ser att det går riktigt bra, kul! :bump:

Slänger in en fråga i tråden. Är det någon som vet var man kan köpa nummerlappsfickor att ha på armen?

Jag har en hållare med en Weimaraner som jag kan fästa på kläderna men ofta blir nummerlappen skrynklig och ful. Provade att fästa den med nål på armen men det ser ju inte klokt ut. Har även provat att sätta dit den med gummiband om armen och det ser tacky ut i mina ögon. Har jag klätt upp mig, putsat skor, badat hund mm så kan jag lika gärna vara petig och åtgärda det som stör mig :p

SKK har en för 25:- men postförskott på 50:- och frakt utöver det, känns inte så roligt. Vet någon något annat ställe som säljer och där det inte blir hemult dyrt att beställa?

Jag kollade runt på My Dog men ingen hade och likaså när jag ställde i Malmö. Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta en.

har skk fått in dem igen? de var slut hela förra året.... jag har letat som en galning efter något liknande och inte hittat något, så det blir nog till att bita i det omtalade äpplet och beställa trots den något dyra frakten... å andra sidan kanske man kan hitta något annat roligt också bland deras grejer, så att det känns mer värt..? :)

Min dotter ska ställa där,jag hade nog tänkt gjort det,men visste att jag hade en handoperation här i april/maj,så jag anmälde ej! Svårt att ställa även om man precis blivit av med gipset!

Och nu är jag opererad..och nu vet inte dottern hur hon ska ta sig ner,jag skulle ha kört henne,men har handen i gips..Jag hade ju trott att min op skulle blivit lite tidigare,så jag åtminstone hade blivit av med gipset..och kunde vara chaufför!

Det kanske vi gör :) börjar bli nervös nu! min hund är lite blyg för främmande människor.. längtar efter PM så jag får se hur många det är anmälda

Det ordnar sig nog! Min var också otroligt blyg för främmande människor och hon satte sig på sin första utställning men det fick hon göra också, var en sån trevlig kvinna som kollade genom henne och hon visste om att det var hennes första, gjorde det min hund tryggare så var det bara bra :bow: det var för övrigt i härnösand!

Vilken hund har du? Ras? Vi går in i ringen runt 11-tiden om jag inte räknat helt fel.

*KL*

Tudor ska ställas på Torsdag 13 maj på Flatklubbens Club show (officiell) . Återkommer med resultat därifrån sen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 568
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka