Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

kl

Nästa söndag (14/3) ska jag visa min whippet i Boden:)
Återkommer senare hur det gick!

Jag skulle också ha ställt i boden fast jag anmälde mig aldrig. Tar i piteå helldre den 2 April! :)

Var i Boden på inoff den 6 februari och ställde min yngsta chinese crested, hon gjorde debut och blev BIM-valp :)

Malmö internationella 2010-03-21

Ras: Weimaran

Klass: Unghundsklass 1:a pris, Kk 1:a pris med HP

Kritik: Korrekt bett, välformat huvud, "stickig" blick, mycket bra över-& underlinje. Välformad bröskorg, bra vinklar runtom. Rör sig mycket bra men med något högt buren svans.

I rutorna över helhetsintryck är rutan "mycket god" ikryssad.

Den "stickiga blicken" fick jag någon flummig förklaring till att hon inte uppskattade min hunds nuvarande nyans på ögonen. För de som inte vet så har weimar blå ögon som valpar och med ålder så övergår de till att bli bärnstensfärgade. Min hund hade otroligt blå ögon som valp och har hela tiden haft ljusa ögon som sakta men säkert övergår till bärnstensfärgade. Det är första gången vi har fått något annat än UA på ögonen.

Svansen ska i denna delen av världen bäras slokande medan i stora landet i väster ska den stå uppåt och visa "happy tail". Jag har en kaxig och glad unghund och då åker svansen lätt upp. Heller inget som vi har fått på kritiken tidigare. Domaren föreslog att jag skulle vara "hård" mot min hund och framför allt hans svans när vi tränade inför utställning. Hon utvecklade inte vad denna hårdhet gick ut på och jag vill inte heller veta. För min del direktkvalificerade hon sig, genom den kommentaren, på listan över domare jag aldrig mer kommer ställa min hund för :mad:

Jag har en glad och positiv hund som uppförde sig mycket bra hela dagen. Jag dör inte om vi inte får några utställningstitlar pga en glad svans. Det finns saker som är betydligt roligare att hålla på med och mer belönande än att springa vänstervarv

Svansen ska i denna delen av världen bäras slokande medan i stora landet i väster ska den stå uppåt och visa "happy tail". Jag har en kaxig och glad unghund och då åker svansen lätt upp. Heller inget som vi har fått på kritiken tidigare. Domaren föreslog att jag skulle vara "hård" mot min hund och framför allt hans svans när vi tränade inför utställning. Hon utvecklade inte vad denna hårdhet gick ut på och jag vill inte heller veta. För min del direktkvalificerade hon sig, genom den kommentaren, på listan över domare jag aldrig mer kommer ställa min hund för :mad:
Jag har en glad och positiv hund som uppförde sig mycket bra hela dagen. Jag dör inte om vi inte får några utställningstitlar pga en glad svans. Det finns saker som är betydligt roligare att hålla på med och mer belönande än att springa vänstervarv

Nej gudskelov, vadfan är det för fel på folk? :crazy:

Nej gudskelov, vadfan är det för fel på folk? :crazy:

Ja du, det kan man undra ibland. :mad:

Nu satsar jag och vovven på en rolig agilitysäsong och struntar i vänstervarvstramset. Vi har visserligen två utställningar kvar som är betalda osv men jag kommer inte träna något särskilt inför det och min hund får ha sin glada svans ifred. :D

KL

Vi har anmält oss till inofficiell utställning i karlskoga den 18 april!
Spännande :bump:

knappen

Jag ställde min 3-åriga whippethane på malmö int i lördags och han fick kritiken:

"Hane på större sidan. Bra längt på huvud, men ngt kindig. Vackra, välformade ögon, fina små öron, bra hals, bra kroppsvolym men kunde ha lite mer förbröst. Rak överarm, bra överlinje, bra vinklad bak. Kunde vara lite positivare i ringen. Välpresenterad."

Av utmäkt typ. 1:a pris i ÖKL men oplacerad i ÖKK.

Jag är supernöjd. Det var min första utställning och hunden har inte blivit ställd sedan han var 14 månader, men skötte sig utmärkt. Jag är nöjd med kritiken. Att han inte var så positiv i ringen har förmodligen med min nervositet att göra :P

Ska ställa mer i sommar vilket ska bli jätteskoj. Har definitivt fått blodad tand.

kl

I helgen var det utställning i östersund, nån som vet var man hittar resultat och liknande? Är inte så insatt i utställningsvärlden..;)

Strålande debut blev det för vår senaste kull, de tre valpar som var med fick HP o domaren ansåg att de var ett mkt gott avelsresultat :)

BIR blev vår tik med kritiken;
En miniatyrkopia av en vuxen hund. Ett mkt välformat huvvud.Välburna öron.vacker hals o överlinje.utmärkt svans. mkt bra bröstkorg, ben o tassar.
korrekta vinklar.mkt bra färg o tecken.
rör sig som hon inte gjort annat än varit i en utställningsring.

spinky.jpg
[/IMG]

Brorsan blev BIM men han lyckades inte fastna på bild liksom andra syrran

Vår juniortik däremot blev vi mkt förvånade över kritiken; samma domare dömde hunden för 5 veckor sen o fick 1kv 2kk HP o mkt beröm för sin mkt välutvecklade bröstkorg för sin ålder
i går åkte hon ut med en 2:a pga sin ännu outvecklade bröstkorg

domarens förklaring att myyycket kan hända på några veckor, men jag köper då inte det här med bröstkorgen... vad anser ni?

Senast ändrad:

Vår juniortik däremot blev vi mkt förvånade över kritiken; samma domare dömde hunden för 5 veckor sen o fick 1kv 2kk HP o mkt beröm för sin mkt välutvecklade bröstkorg för sin ålder
i går åkte hon ut med en 2:a pga sin ännu outvecklade bröstkorg

domarens förklaring att myyycket kan hända på några veckor, men jag köper då inte det här med bröstkorgen... vad anser ni?

Jag anser att en del domare dömer snarare efter vem som håller i snöret, kennelnamn och vänskapsrelationer än efter hundens utseende. Tyvärr helt omöjligt att bevisa men man blir förundrad när hundar som inte har haft så mycket att hämta på utställning efter utställning, rent plötsligt lyfts till skyarna av en specifik domare :cool:

Det är för övrigt min högst personliga åsikt efter att ha släpats med på utställningar sedan ung ålder och studerat verksamheten vid mer än en rasring.

Var och ställde min riesentik igår i Eskilstuna,och var helt klart nöjd när dagen var slut!

1:a HP BIR BIG BIS-2a i Veteranklassen

Kritik:
Väl bibehållen veterantik(10 år) av utm typ och storlek. Bra tänder och bett. Mkt vackert huvud med härligt uttryck. Bra ben och tassar,välvinklad fram och bak,utm rörelser. Mkt trevlig tik. Välvisad.

Gammal bild,men det är min fina lilla vovve!
16410132.jpg

*KL*

Inofficiell utställning idag med lillan som är halvfärdig i sommarpälsen! Började rycka ner pälsen för någon vecka sedan men vinterpälsen på låren och på frampartiet vägrar att släppa än så länge :rofl: Men trots detta fick hon Hederspris, BIR (enda Spinonen), BIG (vann över en fin vorstehtik) och därefter gick hon som 4:a av 8 finalister i Best in Show!

Uppställd utanför ringen
30792967.jpg

Power trot!
30792968.jpg

BIS-ringen
30792969.jpg

Kul tråd!
Första utställningen för oss i år blev en inoff i Rättvik i mars, bara för tränings skull, hade väl inga större förhoppningar direkt.
Men det gick över förväntan bra!

Min vita herde blev BIR HP BIG-1 !!!:banana:
kritiken:
Feminin tik, vackert huvud och uttryck, bra bett och tänder. Väl pigmenterad. Bra längd på halsen och kropp. Goda vinklar runt om. Rör sig med super härligt driv. Välpresenterad.

Ställde även pojkvännens akita som blev BIR HP BIG-1 BIS-4!!!

Lyckad dag med andra ord:D

Nästa för oss blir 2maj i Gävle, första officiella i år, dessutom bruks för första gången ever! Blir spännande..

Såg att jag glömde kritiken och att hon är snart 14 månader gammal.

"Tilltalande tik, typiskt huvud och uttryck. Bra hals och rygg. Tillräcklig bröstkorg, normalt vinklad bak och fram. Sträv päls. Effektiva och kraftfulla rörelser. Trevlig och välvisad."

KL

Vi var på inofficiell utställning igår i Karlskoga.
Kritiken:
"Vacker 8 mån tik. Ännu ngt luftig. Vackert välskuret huvud. Med välplacerade öron. Saxbett. Vacker, lång hals. Bra rygglinje. Ännu väldigt grund i bröstkorgen. Bra benställning. Ojämna kronor på ridgen men bra längd. Rör sig mycket bra. trevligt temperament. Välvisad."

HP,BIR-valp och BIG-valp. Gick till BIS men oplacerad.

26031_383772273996_744858996_4044834_2248506_n.jpg

Vi är mer än nöjda, första gången och allt :laugh:

*KL*
Vilken rolig tråd! det är så kul att läsa om andras framgångar i ringarna runt om i landet :laugh: Min nya vovve har än så länge bara ställts två gånger, båda gångerna innan han kom i min ägo. Första utställningen var på en rasspecial och där blev han 2:a i valpklassen med Hp. Andra utställningen var Lilla sthlm, debut i officiell klass (junkl) och resultatet där blev 1:2 med Hp och jättefin kritik (har inte kritiklappen men jag fick läsa den hos uppfödaren) :) Nästa utställning för hans del är den 22:a maj, officiell rasspecial, och sedan den 30:e maj i Österbybruk sedan har vi lite flera inplanerade under året men vi börjar med dessa ;) Rasen är tibetansk spaniel btw.

Kl*

Atlas har varit på två st inofficiella utställningar i Moheda.

Första utställningen, den 26/12 - 09 (om jag minns rätt). Valp 4-6 månader.
Blev 2:a med HP av 3 valpar.

"Bra huvud och uttryck. Rör sig trångt bak men bra från sidan. Bra över och underlinje. Bra benstomme. Bra päls. Trevligt temprament. Välvisad"

Trångt bak brukar domaren skriva när det inte vet att collien rör sig singeltrack, alltså i ett spår. :p
Han skötte sig jätte bra och jag va nöjd =)

Andra utställningen, den 2/4-10. Valp 4-6 månader
Blev 2:a med HP av 3 valpar igen.

"Maskulin hane med bra huvud och uttryck, bra hals, korrekt skuldra, bra vinklad fram, bra överlinje, ngt kort i korset, rör sig bra runt om dock ngt kort och trångt steg bak."

Skötte sig jätte bra denna gången med, men blev på slutet lite uttråkad.

Dessa två utställningar va endast träningar. Nästa utställning bli 1 maj i Smålandsstenar, officiell. Lite mer allvar ^^

Har ingen bra bild från någon av utställningarna men slänger in en annan bild taget sista mars

81042_1270068319.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 568
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 481
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V