Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Så lite så! ringsekreteraren (tror jag det är) säger till om du ska stanna kvar till ex. konkurrensbedömningen / bhkl, de flesta brukar göra det i alla fall :)

Tibetansk spaniel ställer jag, min lillkille går också i juniorklass men snart går han upp i unghundsklass :D

Angående 1:a så, ja svårt att säga det beror helt på domaren vad den prioriterar och vad han/hon har för tolkning av rasstandarden, utländska domare kan vara lite minder generös med 1or än vad svenska domare är. Sen beror det också på hur bra hunden är men helt omöjligt är det inte, min har hittills inte fått en 2:a men någon gång ska väl vara den första ;) Skulle din få en 2:a så ge inte upp för den skull, alla domare tycker olika och nästa gång kan det gå mycket bättre! :laugh:

Vara först ut i ringen kan vara skönt ibland, då får man det snabbt avklarat men även om han har nummer 1 i ringen så kan det vara andra juniorhanar efter. Det har även sina fördelar att starta lite senare (om de går i ukl eller ökl ex.) för då hinner man se lite innan hur domaren dömer och kan bedöma om man har någon chans eller inte och kan förbereda sig på ett annat vis så det är upp till dig att avgöra om det är positivt eller negativt att vara först ut ;)

I valpklass var det iaf positivt. När vi skulle springa med dom så hade Björne en framför som han tyckte att han skulle jaga :angel: Inte mycket trav där, men tjurrusningar i halsbandet, från noll till hundra liksom, gärna på bakbenen hängandes i halsbandet... Fick han vara först så gick det bra.

Delas det ut ett varsitt CERT till bästa hane resp. tik? Alltså två CERT inom varje ras? Eller går dom mot varandra om ett enda CERT?

:D Jag känner igen det där i början när jag ställde min förra hund (Leonberger), var det någon framför så ville han fram dit och var det någon bakom så la han i bromsen :cool: som tur var så lärde han sig till slut hur han skulle göra ;)

I merparten av raserna så delas det ut ett tikcert resp. ett hancert, alltså totalt två stycken, men hos en del bruks (kanske jakt också ?) raser så delas det ut flera cert men det är inget som förekommer i min ras så det är inget jag har brytt mig om att lära mig :angel:

Men, måste inte hunden få HP också för att gå vidare till konkurrensen eller förekommer det bara på inofficiella?

Har än så länge bara varit på inoff och då inte gått vidare trots 1:a i kvalitetsbedömningen.

Annars tackar jag ödmjukast för utförlig beskrivning av tillvägagångssättet :bow:

Nej det är bara på inofficiella (samt valpklass då) som det krävs Hp för att gå vidare, på inofficiella så förekommer det ingen kvalitétsbedömning utan enbart konkurrensbedömning där det krävs att man blir 1:a med HP för att gå vidare. På officiella så kan alla 5 som blir placerade i konkurrensklassen få CK och gå vidare till BHKL/BTKL eller så kanske det bara är 1:an, 2:an och 3:an som får CK men alla som får det går per automatik vidare till BHKL/BTKL oavsett vilken placering de hamnade på i konkurrensen.

På officiella utställningar så kan Hp även delas ut i (förutom valpklassen) juniorklassen och unghundsklassen men får hunden det så går den inte vidare till bhkl/btkl utan då är det slut för dagen.

Hp kan även delas ut i veteranklassen där den bästa veteranhanen resp. tiken med Hp får tävla om BIR/BIM veteran annars så krävs det även Ck där för att gå vidare.

Dom enda klasserna på officiella utställningar som inte har kvalitétsbedömning är valpklass samt championklassen.

Glömde tillägga: Ett tips till alla som är nya inom utställning är att läsa regelverket "Utställnings- & championatbestämmelser" som finns på SKK's hemsida, där står det om de olika klasserna, vad de olika priserna betyder och alla regler som gäller på en utställning och som man automatiskt förbinder sig att följa när man anmäler till en officiell utställning :)

Senast ändrad:

Någon som ska ställa ut på Västkustvalpen i helgen?
Jag ska dit med min DP, ska bli skoj

Vilken rollig tråd!!

Nu orkar jag inte lägga upp alla mina resultat men kortfattat så har det gått på räls för min Landseer hane hela vägen i princip :) Plockat 5 cert på raken och två cacib och blev SE UCH i tvååker den 9 juli (då han va två år) så nu skulle vi plocka lite resultat från andra länder tänkte vi men tji fick vi :p

I norge i helgen fick vi släta ettor. Kortfattat med kritiken att han är lite lös i armbågar ännu. (han är ngt omusklad)
Men det tråkiga va att vi hade domarändring på söndagen till en domare jag vet inte gillar min glada vovve :D

Hon sa dock att hon ville se honom om ngt år när han fastat till sig lite, men det som främst tog ifrån honom sin NUCH möjlighet va att han va för glad! Han bar sin svans för högt under halva varvet vilket inte är okej för rasen.

alltså samma kriktik av denna domaren som för ett år sen i sverige...

Men hur som helst, det är märkligt vad domare dömmer olika egentligen. Vi hade en världsvinnande Landseer med i klassen som oxå åkte på en slät etta för att han "va för glad" som hon säger.

Men hur som helst. Nu ser vi fram emot nya tag!:) Sofiero, Danmark och Finland nästa!!:)

Idag har vi ställt ut på nationell utställning i Norrköping. Är jättenöjd med Kv 1 och Kk 3.
Kritiken: Feminin mycket ljus tik. Fint huvud. Låg (?) i fronten. Behöver växa ännu mer. Bra ridge. Ok bak. Trevligt temperament.

DSC_0093.JPG

DSC_0096.JPG

DSC_0106.JPG

DSC_0125.JPG

Vi var på Eskilstunas internationella idag. Björne är nu 9 månader så det var första gången i juniorklass. Han fick en 1a i kvalitetsbedömningen och blev sen 3a i konkurrensen. (Skriver man så som line_n då? :P Alltså kv 1 kk 3)
Domaren var väldigt noggrann, framförallt med sundheten på hundar (ställer fransk bulldogg), vilket kändes bra!
Björne fick verkligen ingen bra kritik den här gången så jag blev väldigt positivt överraskad när han fick en 1a i kvalitetsbedömningen. Så något bra måste hon ha sett hos honom ändå :D

Här är kritiken: 9 mån, ganska lovande. Kunde ha något mörkare ögon. Välbyggt huvud och öppna näsborrar, kunde ha något bredare underkäke. Något framskjutet skulderläge, förbröst behöver utvecklas. Normala vinklar. Rör sig med kort steg bak, något ostabilt fram.

Tack och detsamma! Kul med bilder också!
Jag funderade först på att anmäla till Norrköping på söndagen också men tänkte att det skulle bli så mycket bilåkande. Det ångrar jag nu... :p Det gick väldigt smidigt att åka. Tog typ 45 min till Eskilstuna.
Lycka till imorgon!

Vår 4 månaders franska bullogg debuterade i utställningsringen igår och det gick över förväntan! Det var en inofficiell utställning i Valbo och hon blev BIR1, BIG1, HP och BIS2 valp! :love: Jättekul om matte är sååå stolt! Har lagt upp lite bilder här! http://frallanelsa.bloggsida.se

Grattis till resultatet! Man kan skriva resultatet på många sätt, jag föredrar att skriva (som ett exempel då) Jkl 1:2 Ck, oplac. bhkl typ. alltså hunden ställdes i juniorklass och fick en 1:a i kvalité och blev sedan 2:a i konkurrensen med CK och blev sedan oplacerad i bhkl :)

Vi ställde i Eskilstuna igår, gick inte så bra. Han åkte ut med en 2:a men med helt ok kritik (har dessvärre inte lappen här just nu så den får jag lägga in senare). Domaren dömde fram väldigt olika, rent typmässigt, så jag tar resultatet med en klackspark då jag vet att han är under utveckling och kommer bli bättre och bättre med åldern ;)

Rent allmänt så tycker jag att utställningen var ganska dåligt organiserad, jag hade förväntat mig betydligt mer och det lär inte vara en utställning jag besöker igen om det inte är en väldigt speciell sådan typ SE V-?? någon gång. Sen gjorde det väl inte saken bättre heller att det var en seg domare och att vår bedömning blev försenad med drygt 3 timmar :cool: Vi räknade ut att vår ras skulle börja bedömas vid 11 tiden ungefär men först vid 14 tiden ungefär började hon med tibbe :crazy:

KL
Idag var Camaro i Eskilstuna, Kv 1, Kk oplac.
Kritik:
Feminint välbalanserat huvud med utmärkt pigment. Bra underkäke. Rastypisk blick. Välplacerade och väl burna öron. Feminin kraftig hals. Bra vinklar fram. Bra storlek. En aning hög bak. Önskar lite mer knävinkel. Bra underlinje för åldern. Parallell fram och tillbaka önskar mer driv bak från sidan.

Helst klart nöjd :)

Nästa utställning är en RR-special, ser vi fram emot!

Var och när är den RRspecialen?

Jag antar att Line menar SRRS clubshow på Almare-Stäket den 4 september?

Det är lite missvisande att säga rasspecial för det är ju inte den stora specialen som SRRS central håller i en gång per år utan det är just en club show som lokalavd. Stockholm håller i :)

Själv kommer man att få spendera precis hela dagen på den utställningen... håll tummarna för bra väder :p

Ja precis så menade jag. :)
Insåg visst inte att man generellt menar nåt annat när man skriver som jag gjorde :o

Kl

Imorgon har jag och Siv våran första utställning. En inofficiell eftersom hon bara är 5 månader.
Jag börjar bli nervös. Haha.

Idag var vi på en inoff med vår DP hane.
Han blev BIR-HP-BIS2

Vi är sååå nöjda då det var hans första BIS han valdes ut på!
Han har gått till final förut men inte kommit på någon placering så detta var 3:e gången gillt :-)
Sen var kritiken toppenbra också:

Hanvalp av mycket god typ. Vackert välskuret huvud.Mörka fina ögon. Välskurna öron. Vacker hals o överlinje. Bra kors. Välburen svans. Välutvecklad bröstkorg med bra djup o skuldra. Vacker päls. Välmusklad. Välvinklad. Bra temperament. Välvisad.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka