Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Vi ska ställa våran riesenvalp i Gumboda Hed den 7 augusti. Någon fler som ska dit?
Det är hennes första utställning och min andra... :crazy:

Idag var husse och Camaro på inofficiell utställning i Finspång. Camaro fick HP och blev BIR. Tyvärr lyckades husse glömma att hämta ut kritiken, jag hoppas att jag kan få den hemskickad eller nåt..

Och idag har vi ställt i Södertälje på inoff. HP och BIR.
Kritik:
11 månader. Utmärkta proportioner. Ett trevligt feminint huvud. Bra ögon, öron och bett. Utmärkt hals. Bra rygg och ridge. Tillräcklig bröstkorg för åldern. Bra vinklar. Sunda rörelser. Bra temperament. Väl visad.

Nöjd med hund och husse som visade. Mindre nöjd med arrangören.. :cool:

Vi var också där :D Då såg jag nog er! Såg en RR skymta förbi i ringen bredvid.
Jag ställde Björne och det gick okej. Vi behöver verkligen mer träning i lite större sammanhang. Han vill hälsa på ALLA och efter det så är han helt slut = jättefin prestation när vi väl är i ringen... Not :angel:
Han blev iaf bästa hanhunds valp med HP men blev sen slagen av tiken i BIM. Eller är det så man säger? För han blev väl inte BIM eftersom han blev slagen?
Omdöme:
9 mån. Maskulin hane med ett utmärkt huvud och uttryck. Fina ögon, väl ansatta öron. Bra noslängd. Bra bett. Bra hals och rygg. Bra förbröst, önskar aningen mer bröstdjup. Bra vinklar. Rör sig bra. Utmärkt temprament.

Bilder kommer!

Bilder.

31423275.jpg

31423291.jpg

31423298.jpg

31423311.jpg

31423316.jpg

Han blev iaf bästa hanhunds valp med HP men blev sen slagen av tiken i BIM. Eller är det så man säger? För han blev väl inte BIM eftersom han blev slagen?
Njae om tiken blev bäst så blev hon BIR-valp (Bäst I Rasen bland valparna) och din blev BIM (Bäst I Motsatt kön, valp). BIR är alltså det bästa man kan bli inom sin egen ras och blir en tik BIR så blir den bästa hanen BIM och tvärtom.

Det borde stå på eran kritiklapp också om han blev BIM-valp.

Tack! Då är jag med. Ja det står på våran lapp och även på rosetten. Så då fick hon alltså en rosett med BIR på? Andra gången vi är på utställning och det är myyyyycket nya grejer man ska lära sig :D Men riktigt roligt!

Japp då fick tikvalpen en rosett som det står BIR på eller BIR-valp kanske t.o.m. :) Ja tro mig, det tog lång tid innan jag började hänga med i alla termerna men nu efter drygt 4 år så har man lärt sig det mesta men det dyker alltid upp något nytt som man kan lära sig och det är fortfarande lika roligt och lite pirrigt att ställa :D

*kl*

Vår Terrier Brasileiro var på sin första inoff utställning i helgen, 5½ månad gammal! :D

Han tyckte det var JÄTTEROLIGT och visade en grym energi, men i princip inga travsteg! ;)

Kritiken blev:
"Bra huvud med rastypiska detaljer. Mörka ögon, bra hals, bra rygg, normalvinklad för rasen. Tillräcklig benstomme. Rör sig bra när han vill. Trevligt temperament, trevligt visad."

HP och BIR-valp (ensam i rasen i och för sig) och beröm från domaren, som sa att vi måste lära honom trava... :idea:

I BIS-valpringen vann vi också klassen "mest energi"! :D
Där blev det faktiskt INGET travsteg alls, och vi blev bortsorterade.

Domaren sa att matte borde träna, hunden var ju bra!

Vad domaren inte visste var att vi faktiskt har just tränat, vi har varit iväg på handler-kurs med "irländaren" ("G´o´S") och där fått lära oss just "motivation före mönster" och att de ska ha grym energi i ringen och när de lärt sig att de är störst, snyggast, vackrast och att ringen är det roligaste som finns och det är dags för öppen klass, då lägger man på mönster...
Med mönster menas då att lära sig rutinerna i ringen (ställa och springa).
Och med tanke på den förutsättningen var matte grymt nöjd med valpen, han gjorde verkligen allt det som instruktören ville ha fram!

Men det är klart, tävlingsdjävulen undrar hur långt han hade gått i BIS-ringen om han travat... Han rör sig riktigt bra... :cool:

MEN!
Han var go och glad, gick glatt fram till okänd domare (och hoppade dessutom på domaren :o), stod på bordet fast vi faktiskt inte tränat på det, visade tänderna och hade jätte-jätteroligt hela utställningen! :bow:

31424964.jpg

Jag såg dig också! :D
Stod och kollade när en fralla vid namn björne var uppe på bordet, funderade på om det kanske var du och ja så var det ju :)
Grattis till framgångarna! Han är så himla söt :love:

Vad kul! Camaro är jättefin så grattis själv! Drömmer om en RR i smyg :angel:

Lite knapp.
Vi ska på den stora utställningen i Eskilstuna den 21a och då ska vi prova att låna en bur att ha honom i under tiden. Han blir ju helt slut innan han ens kommit in i ringen. Alldeles för mycket att se, nosa och titta på! :)

Skoj! Vad är det för ras du ställer? =)

Oj, så oduktig jag varit på att följa den här tråden :o Jag ska ställa båda mina whippetkillar. En på 3 och en på då 18 veckor. Uppfödaren ställer båda så jag ska bara njuta :D Kom fram och hälsa om du ser oss. Såhär ser whipparna ut :)

DSC08725.jpg

Vad kul! Camaro är jättefin så grattis själv! Drömmer om en RR i smyg :angel:

Haha så roligt, för jag tycker frallorna är helt underbara och skulle mycket väl kunna tänka mig en. Men det får bli tillsammans med en RR, för den rasen kommer jag nog aldrig välja bort :love:

Eftersom det här är den stora utställningstråden så ställer jag min fråga här.
Jag och Björne skulle verkligen behöva träna (gärna i grupp) på just utställning och "ring-vett-och-etikett". Jag vet att det finns "tränare" som anordnar såna träningar men vart hittar man dom? Finns det någon hemsida eller är det helt enkelt privatpersoner som anordnar dessa?

Kika på din länsklubbs hemsida, många brukar anordna s.k. ringträningar lite då och då :)

Jag ska ställa min lagottokille på den internationella utställningen i Askersund den 14:e. Ser fram emot det.
Detta är hans andra officiella, senast var på My Dog då hans fick ett förstapris.
Nu är pälsen bättre så vi hoppas på det bästa.
Fler som ska dit?

Nu har jag hittat några som anordnar så på tisdag bär det av till Märsta för ringträning! Det ska bli jättekul! Hoppas på okej väder...

Haha jag var nog inte så mycket bättre! Hur gick det?? Såg whippets överallt *S*

För egen del får jag nog säga att jag är otroligt nöjd och framförallt glad! Visade runt 12.30 och det var verkligen stekande sol och hysteriskt varmt! Lillan var lite seg och omotiverad men hon gör en aldrig besviken ändå! Det enda domaren hade att anmärka på var att hon behöver utveckla sitt framparti men hon sa samtidigt att hon är bara 1,5 år gammal och den här rasen växer i flera år så det kommer med tiden! Var så trevligt att ställa för en domare som ser hunden som den är för åldern och inte vad den ska vara som färdig, jätteskoj! Vi fick komma till gruppfinalen där vi tyvärr sorterades bort sista av de som inte fick vara med så att säga men samma domare sa att hon ville jättegärna se oss om ett år =) När jag sedan kikade på gruppfinalen så var det många svenska/norska/finska champions kvar så kändes inte surt alls att åka ut emot dom :D

Typ och helhetsintryck: Utmärkt
(unghundsklass) Kv 1, KK 1, CK, Btkl 1, Cacib, BIR. Hade haft ett cert också om hon hade gått ett jaktprov.

"Vackert huvud med utmärkta proportioner. Härligt uttryck. Välansatta, välburna öron. Utmärkt hals. Bra proportioner i kropp. Bra benstomme. Utmärkta rörelser. Utmärkt päls och färg."

Domare: Eva Jönsson

mattes trasa <3
31469829.jpg

31469830.jpg

31469827.jpg

31469832.jpg

dagens höjdpunkt enligt Driva! Matte var väl inte lika förtjust
31469833.jpg

31469836.jpg

trötta hundar på väg hem
31469834.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka