Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;) Ja om man har ett intyg (ska vara ett speciellt, kommer inte ihåg nu vad dom heter) om att hunden hade normalt belägna testiklar efter 6 månaders ålder.

Okej vad bra! Våran Björne ska kastreras så småningom men det var ju så kul med utställning så det hade känts trist att behöva ge upp det bara för att man vill kastrera.
Är det vanligt att ställa kastrerade hundar?
Går dom mot varandra som vanligt eller är det speciella klasser för "kastrater" såsom det är med katter?

Det är inte så vanligt vad jag vet, jag har aldrig stött på en kastrerad hane inom någon av raserna som jag har ställt men jag vet att en del ställer sina kastrerade. Om jag inte har helt fel så kan man dock få vara beredd på att även om man har intyg så är det bara under själva kvalitéts bedömningen som domaren behöver ta hänsyn till intyget och under konkurrensbedömningen så kan hunden mycket väl åka ut eller få en längre placering just på grund av att den är kastrerad. En kastrerad hane går i samma klass som okastrerade :)

*KL*
Det var 17 anmälda till Wahidahs klass idag. Hon fick en slät 1a med kritiken:
"Nice type. Pretty head. Good outline topline. Seems pretty sound. Nice balance"

Jag är nöjd. Bättre resultat än utställningen innan (då åkte hon ut med en 2a) och jag fick sticka hem hyfsat tidigt och därmed slippa det pissiga vädret :p

*kl*
igår bar det av till vännäs, och till skillnad från avesta så regnade det inte alls :). blåste dock ordentligt, en del tält som for iväg osv. tre anmälda griffon brux, och min lilla tjej fick ck, 3e certet och blev bim. *mycket stolt* nu väntar hårdträning på bordet, samt intensivt trimmande för att vara i form till den internationella utställningen i gällivare om en månad :)

Grattis!

Kl
Någon som ska till Triple i Jönköping till helgen?
Vi kommer ställa Camaro lördag och söndag. Ska bli kul =)

Kl

Igår var vi på utställning i Kalmar och ställde för bruksdomaren Bo Lundström
Sammanlagt 26 + 5 valpar, Collie som fanns där. Från våran kennel hade vi ca 7-8 st inkl valpköpare då. Vi själva hade 3 st.
För våra 3 gick det bra! Även de övriga gick det bra för!
Våran 6 månaders valp Dottie blev BIR valp och Bo tyckte hon var en mkt lovande valp.
Vår ungtik Kessie blev bästa ungtik med CK och Bo gillade även henne väldigt mycket. Kroppen, rörelserna m.m. Nackdelen va att hon faktiskt är en aningen urfälld och att ena örat åkte lite upp och ner. Men han gillade henne skarpt. Hon slutade som 5 bästa tik.
Och så för min då, lilla Atlas. 10 månader gammal nu.
Åkte ut på 2:a tyvärr. Men jag förväntade mig den.
Kritiken: Söt kompakt juniorhane. Ngt outvecklad i nospartiet, kraftigt kroppad, kort i länden, kort och ngt brant kors, tillräcklig benstomme, bra päls, rör sig med kort steg, behöver tid för utveckling.
Och jag håller fullständigt med!
Men han skötte sig skit bra i ringen och jag är nöjd ändå! Nu ska han ej visas mer detta år utan ska utveckla sig mer så får vi se när han kommer ut nästa år =)

Tyvärr har jag ej kritiken på varken Dottie eller Kessie, men kan lägga ut dem när jag få tillgång till dem.

Bilder på samtliga tre kan jag lägga ut.

Kessie:
0151.jpg

Dottie, tyvärr ingen ny bild. Hon har vuxit till sig sen denna bilden, men har tyvärr ingen annan.
186.jpg

Atlas:
31693_406514274856_572584856_3828913_6726570_n.jpg

Var i vänersborg och ställde, kom 1a i min klass med HP men dommarn kommenterade både muntligt och på kritiklappen att hon var väldigt tunn....

*kl*

Här är en till som varit påväg att blåsa bort i Vännäs idag!

Ställde ut båda mina, Kid blev nollad pga sitt underbett, men det var ju inte helt oväntat. Ville bara få en bedömning.

Kids kritik:
Ännu mycket ofärdig hane som ska få mera kropp. Ngt högställd. Bra skalle. Något ljusa ögon. Underbett. Bra hals och överlinje. önskas lite mera vinklad runt om. Bra pälskvalitet och färg. Pris pga bettet

Spirre kämpade på som vanligt. Han var otroligt trött idag, men han kammade hem ett HP och blev BIR-valp även denna gång! I BIS-ringen fick vi tacka för oss i "första omgången", men jag är glad ändå! Det var så himla kul! :bump:

Kritik:
Mycket trevlig valp som inte får växa mera. Bra huvud och uttryck. Mycket bra kropp. Väl ansatt svans. Bra benställning. Rör sig bra. Mycket bra färg.

Tycker det var roligt att domaren kommenterade "får inte växa mera", han är stor som ett hus och blir han så mycket större så blir han för stor, men han borde inte växa såå mycket mer på höjden, förmodligen lite till på bredden bara.

Jag är NÖJD med dagen och det är två mycket trötta hundar som ligger och sover bredvd mig :laugh:

Jag är NÖJD med dagen och det är två mycket trötta hundar som ligger och sover bredvd mig :laugh:

Härligt!

Jag ställde mina damer idag. Totalt var det 47 tikar med.

Först ut var Wahidah i öppenklass.
25 tikar i klassen (som dessutom var jättefina) och Wahidah blev bland de 8 bästa, men åkte sedan ut.
Hon skötte sig finfint och jag är nöjd!
Kritiken blev:
"Nice shape with nice head, neck & shoulder. Good underline. Moved well."

Sedan var det dags för min veterantik, Zala. 5 tikar i hennes klass, och Zala vann! :bump:
Därefter gick hon in för att tävla om bästa tik (där många var med). Hon placerade sig som 4a!
Sedan gick Zala i parklass med en annan hane, men de blev oplacerade.
Därefter blev det tävlan om bästa rörelser där alla vinnarna ur tidigare klasser fick vara med. Zala stannade kvar i ringen tills det var.. kanske 5 kvar?

Och så var det ju tävlan mot veteranhanen, för tävlan om BIS-veteran...
och det vann Zala :bump:
Såå jag fick en fin rosett, blev jätteförvirrad och fick gå fram för att stå med på mitt livs första BIS-foto.

Kritiken var:
"Nice type of bitch, wich moved out well. Good lay of shoulder & upper arm. Knows how to use her back-end."

Här står jag och min Zala till vänster:
DSC01405kopiera.jpg

KL

Vi har varit i Jönköping idag. Camaro fick en 2a med kritiken:
Strong bitch for her age. Nice head. Body a bit unbalanced at the moment. Front still rather soft. Strong hindquarters movement. Should be better trained. Would prefer a better topline.

Vi hade väl lite höga förhoppningar då det gick väldigt bra förra gången men är ändå nöjd.
Hoppas att det går ännu bättre imorgon!

DSC_0117.JPG

DSC_0154.JPG

Ställde även idag i Jönköping, är inte alls nöjd.
Kritiken:
Strong head. Scissor bite. Eyes dark colour. Ears heavy and big. Neck well settled in body. Level backline. Forefeet to much turned out. Movement without extension, not really typical. Colour of coat acceptable. She needs more temperament.

Hon fick en 2a, det är inte det jag är så missnöjd över utan är lite ledsen över att Camaro inte alls var sugen. Hon ville inte springa utan stannade flera gånger och vägrade gå fram. Det är inte alls likt henne, och stor skillnad mot igår då hon var jätte busig och hoppade och studsade fram..
Kanske var för mycket med två dagar i rad, hon är ju inte så gammal.. Eller något annat, får fundera lite..

Grattis till er alla!

Någon som ska till Ryda i Borås och ställa i helgen?
Vi ska dit på söndag, ställer min DP Jack i valpklass, blir hans 3:e utställning

Oh, spännande! Vilken då :)? Ska ställa min aussietik själv, min lilla urfällda sak som eg inte alls borde visas för allmänheten nu :D ;)!

Jadu, vad hon heter i stamtavlan vet jag inte! Hon kallas Penny och är från Doorkeepers. Hon är i alla fall blå merle, ägaren är pytteliten och jag är rödhårig :p Kom fram och säg hej!

Var iväg till vår första officiella utställning i Borlänge den 19:e juni och blev kv1 och kk1, dock ej HP för domaren tyckte han var valpig (5 månader) men jag är kanon nöjd då han skötte sig strålande och fick bra kritik i övrigt!

Nu på söndag blir det utställning här i Örebro, längtar! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 605
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka