Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Ska ställa i Askersund till helgen och har Eva Jönsson som domare. Hur var hon?

Har träffat några domare som varit riktiga svin, snorkiga, bessewissrar som behandlar en som boskap.

Senast hade jag Ann-Cathrin Edoff och hon var kanon! Lugnade mina nerver

Jag tyckte hon var bland de bästa jag har ställt för! Har väl inte haft oturen att träffa något riktigt rötägg ännu men mycket trevlig som berättade vad som saknas nu men som kommer med åldern och vad hon hade som var riktigt bra, jätteskoj!

Haha jag var nog inte så mycket bättre! Hur gick det?? Såg whippets överallt *S*

Typ och helhetsintryck: Utmärkt
(unghundsklass) Kv 1, KK 1, CK, Btkl 1, Cacib, BIR. Hade haft ett cert också om hon hade gått ett jaktprov.

"Vackert huvud med utmärkta proportioner. Härligt uttryck. Välansatta, välburna öron. Utmärkt hals. Bra proportioner i kropp. Bra benstomme. Utmärkta rörelser. Utmärkt päls och färg."

Domare: Eva Jönsson

Grattis till fin kritik :)

Jag fick inte tid att se något annat än whippet och vinthundsringen tyvärr. Skyller på orutin och allmän förvirring :p

Vi hade en otroligt underbart trevlig helg och jag är toknöjd med både Cc och Khaki. Jag kopierar helt sonika in det jag skrev i vinthundstråden.

"På whippetklubbens utställning på fredagen så blev Khaki BIM och hans syster BIR med HP och kritiken löd:

Mkt trevlig valp av utm. typ. Härligt mask. välskuret huvud. Fint uttryck. Snygg över- och underlinje. Lång svans. Fina vinkl. fram o bak. Bra stomme. Ngt hög i hasen för dagen. Rör sig bra bak och bra fram för sin ålder. Fing steg från sidan. Lovande valp under utveckling.

DSC08974.jpg

Liten filmsnutt

BIR och BIM (här är det ägarinnan till Khakis bror som ställer Khaki. Han fick andrapris och HP och jättefin kritik. Domaren hade svårt att välja mellan dem)
IMG_1585.jpg

Brorsan och Khaki visades också i parklass och tog hem den klassen också som enda par. Söta var de! Khaki är till höger.
DSC09158.jpg

Så på SvVks utställning fick han ännu bättre beröm från domaren, förstapris och HP. Jag filmade kritiken:

Alltså löd kritiken (ljudet är lite dåligt i filmen):

4mån, underbar, prima, välbalanserad helhet, prima huvud, välburna rosenöron, korr saxbett, välfylld front, prima överlinje, prima knävinkel, välburen svans, dejlig kort päls, rör sig flott fritt m massa drive. Stabilt för åldern, särdeles lovande. Bästa valp

Och så blev han BIS-valp i finalen!
IMG_1859.jpg

Forts.

Cc fick också bra kritik. På SvVk lät det: "3 år i stram kondition, mask. huv. som inte får bli grövre [hur nu det skulle gå till?!?] fina öron, bra hals. Typ. U-linje. Rör sig stab. fram/bak. Kunde ha lite mera steglängd. Mkt välvisad. Vänligt temp..

På SKKs utställning fick han kritiken: Elegant helhet. Bra typ, mask. huvud. Gott uttryck. Prima underkäka. Lång hals. Vacker över/underlinje. Välkroppad. Ngt rak fram. Normalt vinklad bak. Rör sig rytmiskt men önskar längre steg. Prima päls, ben och fötter. .
IMG_1743.jpg

IMG_1732.jpg

Han fick också massa mys, kyltäcken och en egen åskådarstol :love:
DSC09533.jpg
"

Framförallt skötte sig båda hundarna utmärkt och jag har fått lite blodad tand. Handler var uppfödaren.

Det gick över förväntan för vår 6 månaders riesentik på vår första inoff utställning :) Bir valp, Big 4:a och Hp. Det enda problemet som vi måste träna på var att hon inte ville stå upp när hon skulle göra det.....
Vi har en inoff utställning till i år och sen får det bli officiell utställning nästa år :)

mask. huv. som inte får bli grövre [hur nu det skulle gå till?!?]

Haha! Där började jag faktiskt skratta högt :D :angel:
Åter igen, grattis!

*lite halvt KL*
Och så måste jag säga att jag verkligen gillar när alla skriver ut vad det stått på kritiklappen, och inte bara "vi vann" eller något :D

Tack igen :D

Jag gillar också kritiklapparna. Där är ju allt det viktiga!

igbest - Grattis till en fin första utställning. Att stå lär de sig :)

*kl*
Jag funderar på att anmäla till Stora Stockholm (Sthlm Hundmässa, jag veet). Är det några fler som tänkte ge det en chans?

Sen funderar jag lite på MyDog också. Någon som är på? ;)

Jag ska nog dit!
Ställer i så fall min yngsta vita herde och så har vår siberian husky precis blitt 9månader när det är dags så hon ska givetvis också med:D

Är det någon som kommer till Gotland Dog Show????
Jag ställer min Troja fredag (SBK) och lördag, sen vår akita på söndagen.... Det kan bli kul, han har varit på två utställningar tidigare i sitt liv och vet inte hur man står still...:angel::D

igbest - Grattis till en fin första utställning. Att stå lär de sig :)
Tack :)

Här kommer kritiken från våran utställning:
6 mån tik, fem huvud & uttryck
Bra bett & tänder,
tillräckligt stop [vad betyder det],
små fina öron, bra hals,
tillr front för åldern [vad betyder det]
tillr vinklar bak, bra svans
Rör sig m något bundna steg från sidan spec bak, lovande pälskvalite, trevligt temperament
Välvisad

HP Bir-valp

Det blev inga bra bilder från själva utställningen men när vi kom hem tog vi de här bilderna:

Senast ändrad:

Stop är övergången mellan panna och näsa så att säga. Det som är mellan ögonen eller hur jag ska förklara.

Tillräcklig front för åldern innebär (om jag fattat det hela rätt) att hon har tillräckligt bredd över frampartiet med tanke på att hon är ung.

Överlag verkar vovve snygg om vi frågar domaren. ;)

Grattis!

Jag sitter redan och planerar vart min valp ska ställas, och han är inte ens född än :angel:
Men MyDog ligger högt på listan eftersom det är så nära. Tyvärr kommer han inte vara mer än precis fylld 4 månader, så det blir ju inget officiellt. Men dit ska jag, med eller utan hund! Säkerligen stå i rasmontern.

Är det någon som kommer till Gotland Dog Show????
Jag ställer min Troja fredag (SBK) och lördag, sen vår akita på söndagen.... Det kan bli kul, han har varit på två utställningar tidigare i sitt liv och vet inte hur man står still...:angel::D

Ska inte dit, hade blivit tok för långt att åka enligt matte :p Men lite OT är att Drivas kullsyster ska dit :idea: Den enda spinonen som visas

Stop är övergången mellan panna och näsa så att säga. Det som är mellan ögonen eller hur jag ska förklara.

Tillräcklig front för åldern innebär (om jag fattat det hela rätt) att hon har tillräckligt bredd över frampartiet med tanke på att hon är ung.

Överlag verkar vovve snygg om vi frågar domaren. ;)

Grattis!

Tack :laugh:

Nu tänkte jag fel! Det är den som sket inne hos dig som jag tar med mig :D (Zala lämnar jag hemma, om jag hittar hundvakt)
Om jag åker ner så bor jag nog hos Galathea, men skulle det bli kris kanske vi våldgästar dig igen :p (Fy vad jag fortfarande skäms över att mina hundar trodde att de var utomhus när de var på altanen!)

KL.
På lördag åker vi till Eskilstuna på den stooora utställningen. Björne är 9 månader då vilket är = juniorklass.
Vad skiljer juniorklass från valpklasserna? Har hört nåt om olikfärgade band, någon som orkar förklara hur det går till?

Den stora skillnaden är ju att det är en officiell klass och att det till skillnad från valpklassen även förekommer kvalitétsbedömning :)

Klassen börjar alltid med kvalitétsbedömning där hunden bedöms utifrån standarden, det finns 5 kvalitétspriser: 1:a, 2:a, 3:a, 0 pris och KEP. För att gå vidare till nästa moment (konkurrensbedömningen) så krävs det att man får en 1:a (rött band), får man en 2:a (blått band), 3:a (gult band), 0 pris eller KEP så är utställningen slut för dagen.

I konkurrensbedömningen så är det precis som i valpklassen, man tävlar mot de andra i samma klass som också fick en 1:a i kvalité och sedan blir placerad. För att gå vidare till BHKL (Bästa hanhundsklass) så krävs det att man får ett CK (rosa band) i konkurrensklassen.

I bästa hanhundsklassen ställs man mot alla anda hanar i rasen oavsett klass som också fick ett CK där den som blir 1:a får tävla mot bästa tiken (som i valpklass). I BHKL/BTKL så tilldelas även CERT (certifikat) till den bäst placerade hanen resp. tiken som är berättigad att tävla om certet. Skulle hanen som blir 1:a i BHKL redan vara champion (SE UCH) så får 2:an certet om inte den också är champion för då tilldelas certet den som kom på 3:e plats osv. :)

Lycka till btw! vi ska också ner dit så vi får hoppas på hyfsat väder.

Tack så jättemycket!
Jag måste nästan spara det du skrev och ha med en liten lapp på utställningen
:D Lycka till ni med! Vad ställer du för ras?

En luddig fråga kanske, men hur svårt/lätt är det att få en 1:a? Vet ju att det är en bedömningssport men mer hur vanligt/ovanligt är det?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 247
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka