Utställningstråden 2010

Sv: Utställningstråden 2010

Idag har jag varit på utställning med min mammas hund. Detta är våran andra tävling och efter idag har vi nog fått lite blodad tand så att säga=)

Vi fick kammat hem BIR, BIG, Hederspris och BIS 2:a!

För två veckor sedan så gick det också bra då fick vi med oss hem BIR och Hederspris.

Jag är fortfarande helt överlycklig och rasen är såklart DALMATIN!

/p

*KL*

Igår var vi i Högbo och ställde ut, blev väldigt nöjd med resultatet och fin kritik.

Först kommer kritiken från Eskilstuna utställningen där han åkte ut med en 2:a.

Högställd, bra hanhuvud, lågt ansatta öron, bra ögon korrekt bett. Rak i skuldran, bra svans, kunde ha bättre hartassar, kunde ha lenare päls och saknar längd. Rör sig med bra steg.

Sedan kritiken från igår där han blev Jkl 1:3

Typ och helhetsintryck: mycket god
Färg: sobel
Storlek: på den större sidan
Mentalitet: mycket bra
Mycket vackert huvud, välburna öron, mörka ögon, bra nosparti, bra uttryck. Bra bett men bara 4 framtänder i underkäken. Bra hals och rygglinje, välburen svans, tillräcklig bröstkorg. Mycket bra vinklar, rör sig mycket bra, ej i bästa päls.

Jag är som sagt jättenöjd med kritiken och bara som ett litet tillägg angående bettet så är det önskvärt med fulltaligt bett men inget krav, en del domare är jättepetiga med det medans andra inte bryr sig alls. Nu ska han få vila resten av året från utställningar och äta upp sig lite grann då han har matvägrat mycket i sommar samt få tillbaka sin päls igen efter fällningen. Vi kanske satsar på Hundmässan i Sthlm men det beror helt på i vilket skick han är.

KL

Var och ställde ut min kelpie valp igår på en inoff utställning i Vännäs, det resulterade i HP BIR och BIS-4

utstllning-023_105870484.jpg

utstllning-014_105870629.jpg

Kritik:
5 Månaders charmfull tik, proportioneligt huvud, ögon som harmonierar med pälsfärgen, ännu något klen underkäke, korrekt bett, utmärkt skulderparti och hals, bra bröstkorg, välkroppad för åldern, välvinklad fram och bak, korrekt svans, bra ben och tassar, utmärkt päls och färg, utmärkt temperament, rör sig mycket väl, välpresenterad och lovande.

Tänkte uppdatera lite från helgens utställning, har nyss kommit hem från att ha varit i Högbo där vi skördat framgångar. Ökl; 1:1 med CK och CERT samt 2a bästa tik. Vilket betyder att hon därmed blev champion!! :bump: Är extremt nöjd med dagen och hunden.

Kritik:
Typ och helhetsintryck: Utmärkt
Feminint och bra huvud och uttryck.Utmärkt hals, utmärkta proportioner, utmärkt bröstparti, utmärkta vinklar, ben och tassar. Mycket goda rörelser med härligt steg. Inte i bästa päls

Visade dessutom hennes kullbror "Ice" som tog sitt första CERT! :bump:

58498_470904500287_712185287_7021754_5226809_n.jpg

Det gick jättebra för Siv också.
Hon blev BIR med HP och superbra kritik. Jag blev jätteglad. Hon åkte ut i BIS-valp men hon var jättetrött och jag visade inte bra där. Men jag är så himla nöjd med det lilla livet!

Stort grattis - söta Siv :D

Men jösses - fint att jag kollar datumen :o Hur gick det i Hässleholm då?

Jadå, Göte ska få pussar och äpplen :D Åker vid sex och uppdaterar om hur det gått ikväll! (Beklagar OT'n.)

För övrigt så ska jag ställa min whippetvalp i helgen. Första gången jag ställer honom själv, men fortfarande i babyklass. Han är 5,5 månader.

Min loppbitna buse :love:
DSC00575.jpg

Senast ändrad:

Haha...i Hässleholm blevhon BIR, HP och BIG3 så jag är supernöjd!

Jag ser framemot uppdateringen! Jag ska snart iväg med Sivan till valpkurs.

Jag tror att det kommer gå superbra med din bebis för han är sååå himla fin! :love:

Hej alla hund vänner!

Jag måste fråga er som har lite erfarenhet från utställningar, en fråga.
Jag har precis börjat ställa ut en hund och avklarat hittills 2 st tävlingar. Den 3:e blir nu till helgen i Falköping. Dessa utställningar har bara varit inofficiella men den första var relativt stor med ca 400 hundar anmälda. Och som jag har förstått det så är det den största utomhusutställningen i Västsverige.

Min hund verkar ta det hela med ro, hon var lite orolig på den första tävlingen ganska förståeligt , men på den senaste var hon lugnet själv och sov sig igenom hela spektaklet=):angel:

Åter till frågan, kan man anmäla sig till en större tävling typ internationell utan att göra bort sig totalt? Jag har nämligen hittat en tävling i Stockholm och det verkar vara den största som de har där? :o

Mitt största mål har ju varit och är My Dog i Göteborg i Februari.

Kommentera gärna! Jag är ganska novis inom utställning och vill gärna veta hur ni gör!:bow:

/p

Jag skulle nog se till att hund och handler någorlunda har koll på vad som ska hända i ringen innan jag anmälde till officiell.
Sen är det ju lite olika, vissa är väldigt noga med att inte ställa officiellt innan hunden har en chans till bra resultat medan andra tar det som en kul grej.

Hur många hundar som är anmälda totalt sett har väl mindre betydelse, blir större konkurrens men det behöver man ju inte bekymra sig så mycket om.

Personligen så åkte vi på 4 inofficiella innan vi åkte på vår första officiella. Sen har vi blandat och kört både ett tag. Nu tror jag dock att vi kommer skippa inofficiella framöver, främst för att jag tycker att det brukar vara så rörigt och långdraget..

Åh så fint, grattis!!

Jag hoppas det går bra och att inte mina nerver förstör alltför mycket. Har tränat lite kontakt och trava fint idag och vi sköter oss helt ok tror jag, svårt att bedöma utan någon som kikar hur det egentligen ser ut.

podzemski - min första utställning var Malmö Internationella. Det gick jättebra och jag fick kritiken "väl visad" utan att ha gjort mer förberedelse än kolla på youtube och fråga experterna i min omgivning, så klart du kan anmäla officiellt :)

Tack för era svar.

Troligtvis kommer jag att anmäla till Stockholm och hoppas på det bästa. Vi kommer ha några inofficiella utställningar med oss i bagaget så förhoppningsvis kommer vi ha lite mera koll på hur allt går till i och utanför ringen.
Sen tror jag som du sa mellis att man ska kolla på filmer på nätet. Det är ett riktigt bra tips, bara fram med popcornskålen.:D

Kommentera gärna ni alla som läser detta!:bow:

/P

Jag har ställt min Dvärgpincher som nu är 9 månader, både i internationella och inofficiella blandat och det har gått jättebra, ju fler utställningar desto mer träning och förra utställningen var en inoff i Vara/Grästorp, där blev det BIR-HP-BIS2 så man är jätteglad!
På lördag ska vi till Falköping och det blir hans 8:e och sista utställning i valpklassen, sen blir det uppehåll till My Dog I Göteborg i Januari!

BIS.jpg

Grattis :D

Jag och valpen (fem månader) ska till Laröd på SvVk imorgon. Vår andra utställning och första där jag ställer själv. Wish us luck!

Så var vi klara för dagen i utställningen som jag 2 (!) gånger presenterat för er att jag ska till i den här tråden, på samma sida. Nämnde jag att jag var nervös innan?? :p

I alla fall så lyckas Khaki gå och bli väldigt kass i magen. Något han inte varit på hela sommaren, men just idag hade han diarree av värsta slaget. Han var pigg och alert så jag visade honom ändå och han skötte sig bra, men har alltför mycket kontakt med mig när vänstervarv ska springas så han flaxade tydligen för mycket med benen. Träning på det :)

Han kom 4 av 6 hanvalpar med (den nästan helt oläsliga) kritiken:

Well build boy with good head, nice expression. Well [någonting] topline already deep [någonting] good angulation. Goes already with long easy stride. Needs more balance in front while coming.

*KL*

Inofficiell utställning igår med lillan. Mycket nöjd, dock inte med hennes hull då hon har varit kinkig på maten igeeeeen ett tag :angel:

BIS-3a

"17 månaders tik med härligt uttryck. Korrekt bett, välutvecklad kropp för åldern, korrekta vinklar. Bra bröstkorg, stark rygg, ngt sluttande kors, täcker väl mark i rörelse, starka parallella ben, bra päls & färg, utmärkt temperament. Härlig helhet."

31630320.jpg

Grattis!

KL
Vi har varit nere i skåne i helgen, ställde både igår och idag.

Igår var det rasspecial i Råå, helsingborg. Gick uselt.
Hon fick en 2a med kritiken:
Kraftigt huvud, kunde ha flatare hjässa. Bra ögon, öron, bett. Bra hals och skuldra. Tillräcklig kropp för åldern. Kunde ha mer symmetriska kronor i ridgen samt något mer välvinklad bak. Tappar ryggen i rörelse och ger intryck av en tvådelad hund. Rör sig parallellt.

Den domaren vill jag nog aldrig mer ställa för, tyckte han var jättekonstig.
Inte bara för att min tik fick en 2a, det kan jag ta. Om jag tycker att det är av en vettig anledning.. Nu kändes det mest konstigt.
Jag kan inte direkt säga att jag tyckte han var hård för jag har ställt för domare som haft större krav, han hade bara konstiga synpunkter och dömde inte riktigt på samma sätt som andra..
Han var dessutom väldigt hårdhänt mot hundarna och det var många (annars väldigt stabila, bland annat min) som skyggade för honom.

Idag var det Internationell utställning i Sofiero, helsingborg. Gick jättebra!
Hon fick en etta och blev sedan fyra med HP.
Kritik:
Strong poweful bitch. Strong head. Enough stop. Expression correct enough. Good neck. Excellent topline. Broad body, could be deeper. Correctly angulated. A bit short upper arm. Would prefer better temperament in movement.

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 568
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka