Utrustning vid inridning...

western_wannabe

Trådstartare
Vilken utrustning brukar ni använda er utav i inridningsstadiet av era unghästar? Vad rekomenderar ni att man använder resp. inte använder?

Är en nybliven westernryttare som i dagsläget får olika tips och råd som ofta motsäger varandra. Även fast jag i grund och botten försöker bilda mig en egen uppfattning om hur jag vill gå tillväga både utrustningsmässigt och med vilka metoder jag vill arbeta så blir man ibland lite osäker då alla man pratar med säger olika.

En liten följdfråga är även hur man ska tänka vid köp av sadel... Är det stört omöjligt att hitta en sadel som passar även efter att hästen musklat sig, eller finns det en chans att man kan behålla sadeln ett bra tag framöver trots att hästen musklar till sig ordentligt? Jag vill verkligen satsa på en kvalitetssadel, tänkte att man kanske kunde hitta någon bra begagnad i 10,000klassen, men har ingen vidare lust att byta sadel stup i kvarten... Så hur mycket kan man padda upp i väntan på att hästen musklar sig?

Kommer säkert på fler frågor, frågar man inget förblir man ju ovetandes;)

Sv: Utrustning vid inridning...

För mig varierar det lite beroende på hästen, vilken utrustning jag använder men oftast repgrimma, sidepull och sadel. Samt en "trainingfork" (en typ av martingal).

En del hästar har snaffle istället för sidepull.

detta är för mig ett svar som skulle kunna bli flera sidor eller en bok! Grunden i inridningen är ungefär den samma. Longering ,gå undan för tryck, ledarskap (NH träning) Sen sadlar man och jobbar vidare och helt beroende på individen så får man vidta den åtgärd som behövs. Men låt säga att allt går bra. Jag binder mina hästar för att lära dom att ge efter för bettet (tryck) Lugnt och fint arbete med mig som ledare över hästen. Hela tiden full fokus på hästen. Känns nästan som att man är hästen då man jobbar på detta sätt. Jag "säckar ut" innan jag sadlar första gången samt innan jag ska kliva på första gångerna. En del hästar tömkör jag med sadel på. Det känns lättare att göra det än att beskriva det. Finns så många små knep som man gör som är lätt att missa då man ska skriva ner det.. Allt är fokus och tajming.

1000 tack för era svar!

Vet att det är ett outtömligt ämne som är lite svårt att sammanfatta i några få meningar... Men ville mest få en inblick i hur andra går till väga och använder för utrustning...

Vad anser ni om mina sadelfunderingar då?

Tillvägagångssättet är för omfattande för att skriva i ett svar här, dessutom väldigt individuellt (i mitt fall)...

Är nöjd med ditt första svar, var ju framförallt utrustningen jag var intresserad av... Tillvägagångssätten är ju som du säger väldigt individuella...

Vad säger du om mina sadelfunderingar?

Hm ja det är svårt det där... Personligen har jag flera sadlar, men när jag tänker efter så brukar jag nog ha samma på unghästarna som när de blir äldre, dvs arabsadeln på araber/liknande, de som har semi, full el x-full qhbom brukar kunna ha sina sadlar från början fast med lite extra paddning under osv.

Det beror nog mkt på vad du har för typ av häst. En quarter tex är ju ofta ganska rund och välmusklad även som unghäst, och jag misstänker att det är lättare att "padda upp" under sadeln då...

Det har hänt att jag har paddat ganska mycket men då under en övergångsperiod och aldrig så mycket att sadeln börjar glida etc. En annan aspekt är ju att man kanske inte rider sin unga häst lika mycket/hårt som när den är äldre och färdigvuxen och då kanske inte har lika hårda krav på sadelns 100%-a tillpassning (missfösrstå mig rätt :smirk:)

Om man kan anta att hästen kommer att ändra sig mycket är det nog bättre att köpa en enklare sadel som passar först och sedan byta upp sig så att säga.

Vad gäller det för typ av häst?

*kapar tråd*

gör ni något speciellt när ni rider in äldre hästar om man jämför med yngre?

Det gäller en arabkorsning, så jag har funderat på en sadel med arabbom. Han har den korta, breda ryggen precis som hos en arab, han är bara en storlek större:D

Han är redan nu rund och fin över ryggen, och jag tror att han kommer muskla sig lite mer när vi kommer igång med inkörning och långa promenader i terrängen vid hand till våren, så frågan är om han kommer kunna ändra sig så mycket mer över ryggen än vad han gör då. Han kommer nog snarare växa på höjden och bli lite grövre, och det borde man ju kunna padda upp för...

Ja, på din beskrivning hade jag nog satsat på en bras adel med arabbom. Sedan kan man ju aldrig veta hur det passar i slutänden... så man får väl reservera sig lite ;)

Tender, jag gör ungefär på samma sätt men allt beror på hästen och dess förkunskaper, tidigare hantering osv...

ett tips är att inte köpa en arabbom. dom är oftast väldigt smala i bogarna. jag har en arab som jag har en x-full q-bom och en full q-bom på. dom sitter som handen i handsken. Hade från början en arabbom men den var så grymt liten så det fanns inte :P

Smal i bogarna? :confused:

En arabbom är lika bred som en full quarterbom, men den ser inte likadan ut.
Mina arabsadlar brukar oftast vara för svängda framtill för runda quartrar, men bredden räcker nästan alltid till.

Är du säker på att det var en arabbom du hade? Eller att din arab ser ut som de flesta araber i ryggen/manken?

Har heller inte hört att en arabbom ska vara smal i bogarna? Låter lite motsägelsefullt?

Är det någon större skillnad på längden på sadeln på en med arabbom och ex. en med full quarter?

Det däremot kan det vara. Arabsadlar finns med både rundad och fyrkantig skirt men dom är i regel lite kortare än quartersadlarna pga arabens korta rygg.

Har för mig att det är samma typ av bom i vad man kallar "haflingersadlar"....

Passar ofta på korta, breda ryggar.

Precis som jag trodde då;)

Just därför letar jag efter en med arabbom, för längdens skull alltså...

jodå de var en arabbom jag hade, den var i ungefär samma mått som en semibom.

Nu ska jag ju inte säga att min arab är normal heller. :P Han är av gammal-polsk modell så han är lite grövre, men det skiljer inte SÅ mycket på honom och en "normal" arab. Har sett många andra arabbommar som också är väldigt smala. det är ju inte själva vidden som är grejen på arabbommen, utan det är vinklingen mot bogbladen som är speciell och anpassad efter araber. arabbommar är inte vinklade likadant som haflinger bommar! det är en djungel det där med sadlar, prova nogrannt så ska det nog gå bra! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat