Utrustning till rätt pengar...

Chex

Trådstartare
Ja, jag blev sittandes här och funderar på western som sport i helhet. Något som alla har gemensamt är ju utrustningen vilket man tränar och tävlar på hög eller låg nivå. Tycker ni som jag att utbudet på BRA utrustning till vettiga pengar finns, eller är det obefintligt? Tror ni att det skulle kunna hjälpa sporten framåt om det fanns vettig utrustning för vettiga pengar lättillgängligt? Som nybörjare vill man kanske inte lägga ut 20-40 tusen på utrustning och så har man en häst för kanske 10 tusen... Jag pratar inte skräp, men ändå så att man behjälpligt kan ta sig framåt och börja tävla små tävlingar. Frågan är om det är där det brister när det gäller nyrekryteringen av ekipage??
Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i detta fina väder?? :angel:

Och vad är det annars som skulle kunna hjälpa till för att få sporten större? :cool:

Sv: Utrustning till rätt pengar...

Jag tror att det som verkligen hade hjälpt sporten och fått den störra är att göra folk (framförallt hästfok) mer medvetna om vad det innebär.

Jag började rida för många år sedan och har alltid hållt på med hoppning. Jag har varit VÄLDIGT skeptisk till westernridningen över lag, och det är nog mycket för att jag sett så mycket folk som köpt sig en westernsadel, och sedan flängt runt på långa tyglar helt okontrollerat och obalancerat.

Jag trodde helt enkelt att det var det som var grejen (ren okunskap av mig, det vet jag idag)
men jag vet många andra som också ser westernridning på det viset.

Sen träffade jag endel människor som höll på med western, och till min stora förvåning var det ju inte alls det som jag hade sett. Jag testade själv och tyckte att det var ett trevligt tänk, och en bra relation mellan ryttare och häst, och sedan dess är jag fast :)
Men jag tror att många, precis som jag inte vet vad det handlar om, och i många fall är det som är nytt, skrämmande.

Vi har nu börjat ha endel westernträningar på ridskolan och det har blivit jättepopulärt. Så jag tror, att om man får folk att förstå vad det verkligen handlar om, så kommer man att få många fler westernryttare! :D

Men är vettig utrustning så dyrt, egentligen?

Det går att hitta helt OK begagnade sadlar för runt 5000:-, och övrig utrustning behöver inte skilja sig så mycket i varken pris eller utförande från vanlig engelsk utrustning.

Jag tror snarare att det, precis som Snäjkie skrev, beror på att man inte vet vad westernridning egentligen är. Man har bara sett folk som "flängrider" på långa tyglar med westernutrustning, eller sett någon cutting/reiningryttare och bildat sig en uppfattning att det automatiskt är fartfyllda grenar (även om vi som är inom sporten vet hur mycket jobb och diciplin det ligger bakom)

Jag skolade om mig för ca ett år sedan, och kom först då i kontakt med Pleasure, Western Horsemanship & Western Riding, innan hade jag bara sett trail och reining, och det var som att en helt ny värld öppnade sig för mig. Jag tror att westernridningen behöver synas mycket mer för att bli "rumsren" och locka till sig nya ryttare.

Men nu kommer ju reiningen synas i de större ridsportsammanhangen, och inte minst så har ju Anky's reiningsattsning uppmärksammats i de flesta häst-medier...

Jag får nog hålla med w_w, jag tycker inte att det är så vansinnigt dyrt heller.
Du kan hitta jättebra huvudlag för några hundralappar och en hygglig begagnad sadel för under 10000:-

Det jag tror är det största "bekymret" är när man går över ifrån tex hoppning eller dressyr är att man inte vill lägga för mkt på utrustningen ifall men nu inte trivs med westernridning.
Bara en tanke..

En "normal bra" hopp/dressyrsadel i läder ligger också i den klassen och ett hyggligt träns mellan 400-1000:-.

Allt beror ju på hur mkt lull-lull man vill ha, och det är ju genomgående för alla ridgrenar:laugh:

Men westernridningen är ju väldigt öppen på så sätt. Vill man prova på men inte köpa ny utrustning så får man tävla i sin vanliga engelska utrustning! På låg nivå. När man vill satsa mer finns det bra sadlar på begagnatmarknaden.

Jag kan hålla med om att utrustningen många gånger är dyr. Det tror jag beror på att marknaden är ganska liten fortfarande.

Själv köpte jag en häst för 6000 (då ingick en massa eksemtäcken, eksemprodukter, en sadel, komplett träns och lite annat smått och gott, så jag köpte ett utrustningspaket och fick en häst på köpet :p) och senare en sadel för 12000, som jag nu har fått byta ut igen mot en begagnad för 9000. Jag tycker det är värt det. Sadeln får gärna vara värd sina pengar, den sparar jag inte in på. Sen känns det lite surt att som hobbyryttare köpa dyra träns, men då finns ju de engelska lågbudgetvarianterna. Det går precis lika bra.

Förlåt om jag bryter lite i mönstret här när ni diskuterar utrustning men måste fråga er gällande ryttarens utrustning. Vart på nätet kan man köpa fina tävlingskjortor? Har googlat men hittar ingen bra sida..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
15 401
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 248
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V