Sv: utomstående som går in i hästhagarna
KL
till TS:
Alltså vilket högst udda beteende från en granne som du dessutom pratat med haha. Lustigaste scenariot jag sett på länge måste jag nog säga trådmässigt och allmänt.
jättesvårt läge tycker jag (intressant tråd just pga detta).
Jag personligen hade inte uppskattat det, vad ska folk in i andras hagar att göra just för att klappa hästar osv, det känns lika konstigt som att typ kliva in i ngns trädgård och börja studera rabatterna typ på ngt sätt, om än lite haltande jämförelse - men poängen är bara att det är en rätt udda situation... Å andra sidan just för att hon bor granne så kanske hon känner sig väldigt nära hästarna och har ett stort intresse av dem, tycker hon umgås nära med dem allmänt, och håller ett öga på dem osv. Hälsar hon tex på i stallet också, så hon tycker sig ha en nära relation med dem via den vägen också? isåfall känns det kanske mer befogat?
jag hade blivit extremt obekväm med folk som går in i våra hagar för att klappa våra hästar måste jag säga. extremt. Fast inte om det varit just en granne som kanske fungerar enligt ovan?
nu står du ju inför komplexiteten eller vad man ska säga beroende på hur man ser på det , att det dessutom är en granne - som du bör hålla god grannsämja med, och dessutom pratat med om att du inte är helt hundra på att du gillar upplägget, med respons att det är lugnt, hon är hästvan osv.
vad har du för hästar i sammanhanget?
Jag hade nog utifrån komplexiteten i det sociala sammanhanget övervägt att släppa det, om du har världens snällaste hästar och lugnt i hagen osv. fast jag förstår ändå att du inte tycker det är jätteroligt faktiskt.
kan du inte prova igen om du absolut inte vill ha henne därinne, med att uttrycka oron igen om ngn tex skulle hända henne, att det skulle kunna bli ngn konflikt er emellan och typ säga att du skulle vilja ha att hon skriver på ngt papper om att du avrått från att hon ska gå in i hagarna pga ev. olycksrisk osv, och vill att hon friskriver sig ditt ansvar osv? inte för att du kommer ha ngt sånt ansvar, för det kommer du inte ha om ngt händer, men kanske som en liten tryckpunkt ändå som får människan att reflektera över hur starkt du inte vill det?
vi har i några fall genom åren haft folk som kommit utifrån som vi inte känner, som öppnat säkerhetsfållan vi har utanför alla hagar (hagarna vetter mot varandra med alla grindar och har en gemensam säkerhetsfålla utanför sig med el precis som hagarna i sig) och gått in i fållan för att sen stå och mata hästarna med godis över grindarna. Jag har i samtliga fall fått dessa att förstå att det inte är uppskattat och inte heller vettigt, att beträda vår privata anläggning på ett sånt maner. Det har inte alltid mötts med förtjusning men samtliga har ändå accepterat.
kanske även, om du verkligen känner starkt i frågan, och samtal inte hjälper, går att markera med ngn skylt på staketet eller framför stallet i stil med privat område? även om det inte täcker lagmässigt att gå in i hagarna så brukar ibland sånt faktiskt göra att folk tänker till och backar av.
hade dock i sammanhanget undvikit att stöta mig med grannen i allra högsta mån eftersom hon verkar mån om och förtjust i hästarna och är hästvan osv. nära grannar ska man vara rädd om, även om de kan verka konstiga på vissa sätt osv. finns inget värre än dålig grannsämja, på väldigt många sätt!