Jo, men jag tror @tuaphua framförallt syftar på att lära hästen att ge efter för tryck. Tror alla tränar hästar vid att vara uppbundna, men kanske inte så mycket att de tex alltid ska tex söka sig framåt om de är uppbundna och det tar stopp. Av naturen så reagerar ju hästar generellt med att tex slänga sig bakåt i en sån situation. Framförallt om de är rädda eller liknande.Men va? Tränar folk inte sina hästar på att stå uppbundna?? Nu kommer jag väl från en liten skyddad verkstad vad gäller hästhantering, eftersom jag hållit på med islandshästar i många år, men för oss är det ett av de allra första stegen i unghästträning att lära hästen stå uppbunden. Först lära sig gå i grimma och vara följsam i det, sedan lära sig stå uppbunden, bli borstad, få hovarna fixade osv. Detta är ju då oftast rätt ohanterade unghästar i 3-4-årsåldern, men jag har liksom alltid trott att de som börjar hantera sina hästar tidigare lär dem detta som föl eller 1-2-åringar? Hur ska man annars kunna hantera hästen på ett säkert sätt liksom?
Som ett exempel så står min häst finfint uppbunden, men om hon skulle tex bli rädd och röra sig hastigt bakåt så att uppbindningen hindrar henne, då kastar hon sig bakåt med ännu högre tryck vilket leder till att tex grimman går sönder och hon kommer lös.
Hon har inte lärt sig att hon i den situationen (dvs rädd och vill bakåt) istället ska söka sig framåt när det blir ett tryck i grimman.