Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Helt enig där och samtidigt finns det många vars arbetsförmåga överskattas och nekas sjukskrivning på mycket tveksamma grunder. Det är ett problem med gränsdragning och felbedömning men den finns i båda riktningar.




Talar du för dig själv här? Som du skriver det här så låter det som om alla eller åtminstone lejonparten försöker få sjukskrivningar på tveksamma grunder och måste piskas med dålig ekonomi för att annat än halvhjärtat jobba.

Ja det finns de som är lata som simulerar och behöver en spark i baken, men att utgå från att alla är det upplever jag som ett stort människoförakt. Den stora majoriteten vill inget annat än att kunna göra rätt för sig och komma ut i arbetslivet. Och du vill att dessa ska utsättas för en kollektiv press för att komma åt minoriteten som maskar.

Gäller det dig också att du går igenom livet och försöker maska så mycket du kan och behöver hot om lägre lön för att prestera?
Hungriga lejon jagar ju bäst som någon ekonom uttryckte det. Jag tror inte att människor i grunden är lata och ovilliga att arbeta. I mitt jobb möter jag varje dag människor som står långt långt bort från arbetsmarknaden och inte en enda är lat utan det är andra hinder i vägen. Sjoberga är högavlönad utgår jag ifrån och vit medelklass civilingenjör, tror att det då kan vara ytterst svårt att förstå hur folk "därnere" har det.
 
Att leva på existensminimum resten av sitt liv är i mina ögon ett ganska ordentligt straff.

Tja, alla har vi olika beskrivningar av det faktum att man får utbetalningar utan motprestation varje år på hundratusentals kronor.

Jag menar mest att det är den oundvikliga konsekvensen av ett rättvist och väl konstruerat system. Jag har aldrig argumenterat för eller emot en viss nivå på denna lägsta ersättning, bara relativt, att den som jobbar delvis, måste få känna tydligt att hen tjänar på att göra det.
 
Jag har inte alls den människosynen så den får stå för dig själv.
Kanske dags att du låter din människosyn komma fram i inläggen och inte den du inte representerar. Det jag inte kan med är att du verkar stå för att de som inte kan jobba (oavsett grundorsak) ska ha sämst ekonomiskt utrymme av alla för att inte riskera att någon arbetsför sällar sig till gruppen.

Menar du att du inte står för detta? På vilket sätt har jag missuppfattat dig?
 
Hungriga lejon jagar ju bäst som någon ekonom uttryckte det. Jag tror inte att människor i grunden är lata och ovilliga att arbeta. I mitt jobb möter jag varje dag människor som står långt långt bort från arbetsmarknaden och inte en enda är lat utan det är andra hinder i vägen. Sjoberga är högavlönad utgår jag ifrån och vit medelklass civilingenjör, tror att det då kan vara ytterst svårt att förstå hur folk "därnere" har det.
Ja i synnerhet hungriga och skadade lejon ;)
 
Framförallt de diagnoser som försäkringsbolagen numer inte ens tar i med tång. Det handlar om utbrändhet, kronisk trötthet, depression tillsammans med några fler.
Vad oerhört tacksam jag är att min läkare och min handläggare på fk inte har samma syn på sjukdomar som du.
Mvh drabbad av recidiverande (återkommande) depressioner och nu sjukskriven deltid sen mer än ett år tillbaka
 
Tja, alla har vi olika beskrivningar av det faktum att man får utbetalningar utan motprestation varje år på hundratusentals kronor.

Jag menar mest att det är den oundvikliga konsekvensen av ett rättvist och väl konstruerat system. Jag har aldrig argumenterat för eller emot en viss nivå på denna lägsta ersättning, bara relativt, att den som jobbar delvis, måste få känna tydligt att hen tjänar på att göra det.
Vad säger du om motprestationen att ha jobbat i 40 år, slitit ut sig, betalt skatt och försäkringar? I nästan ett helt arbetsliv just arbetat men nu är kroppen utsliten av exempelvis tunga lyft i vården. Det är bland annat den typen av människor som ska få X% lägre ekonomiskt utrymme än alla andra.

Nyss angav du 10% lägre än lägstalönen (jo jag inser att det var ett exempel med procenten men inte med lägre delen), menade du inte det?
 
Kanske dags att du låter din människosyn komma fram i inläggen och inte den du inte representerar. Det jag inte kan med är att du verkar stå för att de som inte kan jobba (oavsett grundorsak) ska ha sämst ekonomiskt utrymme av alla för att inte riskera att någon arbetsför sällar sig till gruppen.

Menar du att du inte står för detta? På vilket sätt har jag missuppfattat dig?

Nej, för att det ska vara rättvist och ett bra system där man tjänar på att arbeta, även deltid. Den som arbetar ska få ut mer pengar än den som inte gör det. Punkt.
 
Vad oerhört tacksam jag är att min läkare och min handläggare på fk inte har samma syn på sjukdomar som du.
Mvh drabbad av recidiverande (återkommande) depressioner och nu sjukskriven deltid sen mer än ett år tillbaka

Jag har ingen speciell syn på vissa sjukdomar - är inte läkare eller expert. Jag förmedlar bara de erfarenheter jag har och den information jag har tillgänglig. Att en diagnos tillhör denna diffusa kategori innebär vare sig att det inte existerar eller att det inte är stora problem för den som drabbas. Denna kategori är extra svår att bedöma arbetsförmåga för, enligt vad jag har förstått. Och försärkingsbolagen vägrar att ens erkänna det som sjukdomar som de ger ersättning för.
 
Nyss angav du 10% lägre än lägstalönen (jo jag inser att det var ett exempel med procenten men inte med lägre delen), menade du inte det?

Jag tycker moderaternas förslag är bra som skulle ge 75% av lägstalönen som maxtak för bidragen. Men jag ska villigt erkänna att jag inte satt mig in i de exakta beloppen och har egentligen ingen tydlig åsikt om dem. Bara om det relativa.

Och nu börjar jag känna att mitt ganska enkla budskap kanske äntligen gått fram litegrann. Så kan vi sluta att förstöra tråden med tjafs om ords betydelse och svartmålningar av enkla förslag för att få till rättvisa system.
 
Jag har ingen speciell syn på vissa sjukdomar - är inte läkare eller expert. Jag förmedlar bara de erfarenheter jag har och den information jag har tillgänglig. Att en diagnos tillhör denna diffusa kategori innebär vare sig att det inte existerar eller att det inte är stora problem för den som drabbas. Denna kategori är extra svår att bedöma arbetsförmåga för, enligt vad jag har förstått. Och försärkingsbolagen vägrar att ens erkänna det som sjukdomar som de ger ersättning för.
Fast, nej? Försäkringskassan erkänner det som sjukdom. Finns riktlinjer på socialstyrelsens hemsida om sjukskrivning vid olika diagnoser. Bara att läsa där.
Arbetsoförmåga beror ju på vad man har för symtom. Tex graviditet i sig är inget sjukdomstillstånd, men kan ibland påverka din förmåga att arbeta på olika vis.

Det känns mer som dina erfarenheter av sjukdomar bara är eget tyckande. Vore du medicinskt utbildad skulle du nog förstå lite mer vad olika diagnoser kan innebära.
 
Nej, för att det ska vara rättvist och ett bra system där man tjänar på att arbeta, även deltid. Den som arbetar ska få ut mer pengar än den som inte gör det. Punkt.
Och där är vi helt oeniga. Och tillåt mig gissa, hade du varit kvinna med 35 års tjänstgöring som vårdbiträde hade du heller inte gillat att som tack för att du slitit ut din kropp inte ens är värd en av arbetsgivaren finansierad vettig sjukförsäkring som tryggar din inkomst om (eller kanske när) du slitit ut din kropp i jobbet?
Det är inte så att det får någon fet sjukpenning på något vis men nog förtjänar de mer än minsta möjliga för att klara livhanken?
 
Senast ändrad:
Jag tycker moderaternas förslag är bra som skulle ge 75% av lägstalönen som maxtak för bidragen. Men jag ska villigt erkänna att jag inte satt mig in i de exakta beloppen och har egentligen ingen tydlig åsikt om dem. Bara om det relativa.

Och nu börjar jag känna att mitt ganska enkla budskap kanske äntligen gått fram litegrann. Så kan vi sluta att förstöra tråden med tjafs om ords betydelse och svartmålningar av enkla förslag för att få till rättvisa system.
Budskapet har gått fram hela tiden, problemet är väl att många inte är eniga med dig.

Tydligen innebär det svartmålning av system att inte vara enig med dig, intressant. Jag å min sida tycker du exempelvis svartmålar läkarkåren som har oförskämdheten att sjukskriva folk ;)
 
Jag har ingen speciell syn på vissa sjukdomar - är inte läkare eller expert. Jag förmedlar bara de erfarenheter jag har och den information jag har tillgänglig. Att en diagnos tillhör denna diffusa kategori innebär vare sig att det inte existerar eller att det inte är stora problem för den som drabbas. Denna kategori är extra svår att bedöma arbetsförmåga för, enligt vad jag har förstått. Och försärkingsbolagen vägrar att ens erkänna det som sjukdomar som de ger ersättning för.
Var får du din info ifrån kan man ju fråga sig? När jag kraschade med status epileptikus o en hel drös psykiatriska diagnoser som följd fick jag full ersättning både från FK o privata försäkringsbolag.
Tyvärr gav det mig inte mitt liv tbx.
 
@sjoberga

Om vi nu tänker oss att vi genomför din reform rakt av och sedan tittar lite på hur det slår. För enkelhetens skull så säger vi att bidragsnivån på 10.000.

Vårdbiträdet Lotta får då 10.000 i ersättning när hon utsliten inte kan jobba mer. Vad får då August, civilingenjör på Ericsson? Ja inte blir det 10.000 kr, för Ericsson kommer att se om sina anställda och teckna en sjukförsäkring för dem. Vidare så har August så pass bra inkomst att han har råd med en privat sjukförsäkring. Min gissning är att den ericsonanställda ingenjören August med en lön på 40.000 kommer att få ut så där en 30.000 då inkluderad en försäkring från arbetsgivaren och en privat försäkring. Inte en chans att denna kommer att få enbart det garanterade bidraget.

Det är den ungefärliga rättvisan om din reform genomförs, om man nu inte förbjuder folk och företag att se om sitt hus. Ja det kan slå på många tusen i mitt exempel, kanske ingenjören får ut 20 eller 25.000 men inte en chans att det blir i närheten av 10.000.

Det du vill göra att slå på det som är sämst lottade redan, skulle vårdbiträdet försöka finansiera en egen sjukförsäkring skulle den blivit extremt dyr, hon tillhör en riskgrupp som inget försäkringsbolag vill ta i tång med. Det är på tok för hög risk att den ska slå ut i det yrket.
 
Var får du din info ifrån kan man ju fråga sig? När jag kraschade med status epileptikus o en hel drös psykiatriska diagnoser som följd fick jag full ersättning både från FK o privata försäkringsbolag.
Tyvärr gav det mig inte mitt liv tbx.
Gillar ditt ifrågasättande, inte dina sjukdomar ;) Men det kanske du räknade ut.
 
Budskapet har gått fram hela tiden, problemet är väl att många inte är eniga med dig.

Tydligen innebär det svartmålning av system att inte vara enig med dig, intressant. Jag å min sida tycker du exempelvis svartmålar läkarkåren som har oförskämdheten att sjukskriva folk ;)

Svartmålning är i det här fallet att göra helt andra påståenden än de jag gjort och sedan angripa dem istället för det som faktiskt framförts. En svartmålad halmgubbe helt enkelt.
 
Var får du din info ifrån kan man ju fråga sig? När jag kraschade med status epileptikus o en hel drös psykiatriska diagnoser som följd fick jag full ersättning både från FK o privata försäkringsbolag.
Tyvärr gav det mig inte mitt liv tbx.

Direkt från villkoren för föräkringsbolagen.

Här är villkoret i klartext:
"5. Särskilda sjukdomar
Försäkringen gäller inte för den försäkrades arbetsoförmåga, som kan anses bero på någon av de nedan angivna sjukdomarna eller sjukdomar som har ett medicinskt samband med dessa. Inskränkningen gäller om sjukdomen påvisas av en läkare inom 18 månader från den tidpunkt då försäkringen trädde i kraft eller senast återupptogs.
Följande sjukdomar omfattas av inskränkningen
• psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar
• utbrändhet
• ålders- eller förslitningsrelaterade sjukdomar i muskeloskeletala systemet och bindväven
* Fibromyalgi
"
 
Svartmålning är i det här fallet att göra helt andra påståenden än de jag gjort och sedan angripa dem istället för det som faktiskt framförts. En svartmålad halmgubbe helt enkelt.
Om du anser dig missförstådd så bemöt det istället. Jag upplever att du förnekar och förnekar och sen skriver du samma sak igen. Jag får känslan av att du anser dig missförstådd så fort jag/någon pekar på konsekvenserna av dina åsikter.
 
Om du anser dig missförstådd så bemöt det istället. Jag upplever att du förnekar och förnekar och sen skriver du samma sak igen. Jag får känslan av att du anser dig missförstådd så fort jag/någon pekar på konsekvenserna av dina åsikter.

Om konsekvenserna av mina åsikter är att den som arbetar, även deltid trots sjukdom, tydligt får ut mer pengar än den som inte gör det så är jag ganska nöjd. Är det rimligt?

Då blir det också så att den som inte arbetar, får ut tydligt mindre pengar - en ren logisk konstruktion.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
678
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 087
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp