Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Därför att 97% klarar av det (att jobba i viss utsträckning, mer än 0%), när de bara försöker. För att nå det äkta försöket verkar i en del fall krävas att man gärna vill ha lite mer pengar att förfoga över. När det lyckas ska det premieras.

Egentligen ganska enkel logik, tycker jag.
Problemet Är att man inte kan jobba 1% eller 10%.
Man jobbar 25%, 50%, 75% eller 100% enligt försäkringskassan.

För en del kan bara att ta sig till jobbet innebära samma sak som att bestiga ett berg.
Lite ödmjukhet och empati skulle inte skada! :mad:

PS! Du kan få lite empati av mig för jag har för mycket, tydligen! :D
(Det sista var skoj - jag driver med mig själv. :idea: Om någon undrar! :angel:)

För övrigt är jag gravallvarlig!
 
Så fort du kommer ut ifrån storstadskommunerna så är det vanligt med en högre skattesats (http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-sektorn/Kommunalskatterna/11849/11856/67873/). Du kan bara få bostadsbidrag 18-28 eller om du har barn (var det förr iallafall när jag studerade, det kan ha ändrats nu). Bostadstilläget kan du få för vissa kostnader kring bostaden oklart vilka. Det där med grundavdraget hade jag ingen koll på...
En stor andel bor i kommuner med lägre skatt än 33% och en mindre del med 33% eller högre, har barn, är pensionärer eller är mellan 18 och 28. Och alla som arbetar har grundavdraget. Ditt räkneexempel haltar ordentligt när det kommer till fattigdomsgränsen. Jag glömde förresten barnbidrag också ;)

Det är lite mer komplext att räkna på det vis du gjorde med fattigdomsgräns.
 
Problemet Är att man inte kan jobba 1% eller 10%.
Man jobbar 25%, 50%, 75% eller 100% enligt försäkringskassan.

För en del kan bara att ta sig till jobbet innebära samma sak som att bestiga ett berg.
Lite ödmjukhet och empati skulle inte skada! :mad:

PS! Du kan få lite empati av mig för jag har för mycket, tydligen! :D
(Det sista var skoj - jag driver med mig själv. :idea: Om någon undrar! :angel:)

För övrigt är jag gravallvarlig!
Men nu ville @sjoberga att man skulle tillåta aldrig så liten procent.

Jag personligen anser att det knappast är värt tvinga folk att jobba när det rör sig om mindre än 10% eller så (men helt okej om folk vill göra det) har man så pass liten kapacitet så är det bättre att folk använder tiden att få en lite bättre tillvaro om de föredrar det, bedöms man bara att klara arbete på 4 timmar i veckan så är man i så pass dåligt skick att man har nog med sig själv och att klara ut livet i stort.
 
Men nu ville @sjoberga att man skulle tillåta aldrig så liten procent.

Jag personligen anser att det knappast är värt tvinga folk att jobba när det rör sig om mindre än 10% eller så (men helt okej om folk vill göra det) har man så pass liten kapacitet så är det bättre att folk använder tiden att få en lite bättre tillvaro om de föredrar det, bedöms man bara att klara arbete på 4 timmar i veckan så är man i så pass dåligt skick att man har nog med sig själv och att klara ut livet i stort.
Det var precis det jag menade också.

Helt meningslöst att åtminstone förvärvsarbeta i sån liten omfattning.
Det skulle i sådana fall vara något volontärarbete om individen själv skulle tycka att det vore givande.

Annars, klarar man inte ens 25% så har jag svårt att se nyttan med det hela.
 
Det var precis det jag menade också.

Helt meningslöst att åtminstone förvärvsarbeta i sån liten omfattning.
Det skulle i sådana fall vara något volontärarbete om individen själv skulle tycka att det vore givande.

Annars, klarar man inte ens 25% så har jag svårt att se nyttan med det hela.
Jag förstår förstås inte varför man inte skulle få jobba med lönearbete om det går att arrangera. Och jag tycker även 25% är för hög gräns, exakt var den ska gå kan men diskutera men 10 % låter ganska rimligt för mig och lägre om man vill men att pressa någon ovillig till mindre än så om de inte vill kan jag inte se poängen med om nu det inte är ett led i att öka graden av sysselsättning.
 
Annars, klarar man inte ens 25% så har jag svårt att se nyttan med det hela.

Som jag ser det:
det finns en nytta i att inte bara "sitta hemma".
Det finns en nytta i att ha ett socialt sammanhang förutom att umgås med likasinnade (för oss allihop), en nytta i att faktiskt klara av något.

Nu ser vi lite olika individer, men jag ser ett ganska stort antal människor som upplever att de pga exempelvis värk, helt saknar arbetsförmåga i alla arbeten.
Det kan ju inte vara sant gällande människor som inte har några svårigheter att förflytta sig självständigt, som inte har svårigheter att gå timslånga promenader, som klarar att sitta och läsa långa stunder på all den fritid de har.

Japp, jag vet att ett motargument är att "ja men de behöver promenera för att orka" - men det är ju sant för mig också. Jag behöver också röra mig och komma ut, för att orka med mitt liv och mitt jobb.

Vi har inte en grundläggande mänsklig rättighet till en meningsfull fritid.
Vi har - även om det är bortglömt av många i Sverige eftersom vi har ett fantastiskt generöst socialt/ekonomiskt skyddsnät jämfört med omvärlden - i första hand ett ansvar att försörja oss själva.
Sedan, när vi gjort det, har vi rätt att välja hur vår fritid ska se ut.

Det räcker att backa ca 25 år i tid, för att den allmänna attityden var att det var tillåtet att vara trött och sliten efter en arbetsdag. Jag är rätt säker på att majoriteten av vuxna svenskar (tänker då på min föräldrageneration, 40-talisterna) för 25 år sedan inte förväntade sig att ha ork till flera hobbyer, tid till att skjutsa omkring på barn och ungdomar till deras alla fritidsaktiviteter.

Jag säger inte att det är fel om vi orkar ha hobbyer, men jag funderar över förskjutningen av våra förväntningar på livet.

Japp, jag hör också till dem som tycker att en människa som inte arbetar (oavsett orsak) men som är i arbetsför ålder, ska ha ett betydligt sämre ekonomiskt utrymme jämfört med dem som jobbar.

Japp, jag har levt i flera år på mindre än 10.000kr/månad när jag studerade.jag har för mig att jag hade ca 7000kr per månad i tio månader per år, helt utan inkomst två månader per år (sommarlovet). Jag hade visserligen låg hyra, men jag tyckte faktiskt att jag hade det gott ställt för jag jämförde med de pengar jag fick disponera medan jag bodde hemma och det var betydligt mindre.
 
Dina exempel är ännu dummare. eftersom den dagen vi får 200.000 i medelinkomst (om den någonsin infaller) så är det ta och ge på lite ungefär värt det samma som medelinkomsten idag.

Vi har en hyfsat bra definition på fattigdom, den ligger på samma peng som representeras av Riksnormen för försörjningsstöd. Ja det är mer än 300 kr i månaden eller för den delen 2000 kr, men du kanske tycker att de med försörjningsstöd ska leva på gatan och äta sopor vilket blir realiteten om man bor i Sverige med de senare nämnda inkomsterna. Eller ja med 2000 kr i månaden kan du äta ganska bra, om du kan tillaga maten.

Nej, det är viktigt bara att inse att Sverige har ett så bra skyddsnät att väldigt få behöver leva i absolut fattigdom. Jag har inte ifrågasatt gränsen för socialbidrag.

Med en definition som gör att om alla svenskar blir rikare så pekas fler ut som fattiga, så är den trasig.

Många drar väldigt långtgående slutsatser av hur jag resonerar som inte är sanna eller korrekta. Om man ska reformera bör man inte låta sig hindras av hur FK fungerar idag. Vi tittar ju framåt mot ännu bättre system!
 
Det är en annan fråga jag hemskt gärna vill se till blir lagad omgående.
Hur ska något som inte är trasigt bli lagat?

Om vi ska ha en lägsta lön kan man diskuterar, det finns argument både för och emot, men att se det som något som behöver lagas och inte något som man vill ändra är skrämmande. Det är som man sätter sin åsikt som den rätta och andras som något sjukt till skillnad från ens egen friska åsikt.

Det är en farlig syn på de med anda politiska åsikter. deras åsikter är sjuka inte bara annorlunda. Vad representerar det för människosyn? För mig ger det bilden av en självgod person som inte respekterar andra och klappar en på huvudet och säger "lilla gubben det du tycker är sjukt men vi ska nog laga det".
 
Problemet Är att man inte kan jobba 1% eller 10%.
Man jobbar 25%, 50%, 75% eller 100% enligt försäkringskassan.

För en del kan bara att ta sig till jobbet innebära samma sak som att bestiga ett berg.
Lite ödmjukhet och empati skulle inte skada! :mad:

PS! Du kan få lite empati av mig för jag har för mycket, tydligen! :D
(Det sista var skoj - jag driver med mig själv. :idea: Om någon undrar! :angel:)

För övrigt är jag gravallvarlig!

Nähä. FK sätter fundamentan för vad mänskligheten kan tillåtas göra. Snacka om trångsynt, tycker jag. Du tillåts för övrigt visst arbeta 10% och få 75% ersättning.

Jag är tycker det är tokfel av sjuka som istället för att ta vara på sin arbetsförmåga gör allt för att optimera bidragen från samhället.
 
Hur ska något som inte är trasigt bli lagat?

Om vi ska ha en lägsta lön kan man diskuterar, det finns argument både för och emot, men att se det som något som behöver lagas och inte något som man vill ändra är skrämmande. Det är som man sätter sin åsikt som den rätta och andras som något sjukt till skillnad från ens egen friska åsikt.

Det är en farlig syn på de med anda politiska åsikter. deras åsikter är sjuka inte bara annorlunda. Vad representerar det för människosyn? För mig ger det bilden av en självgod person som inte respekterar andra och klappar en på huvudet och säger "lilla gubben det du tycker är sjukt men vi ska nog laga det".

Jag tycker att vi behöver laga avsaknaden av lägsta lön genom att införa minimilön som i flera andra europeiska länder. Jag tycker systemet är trasigt när man kan ge 5 kr i timlön på lagligt vis, lagligt slavarbete.

I övrigt är ditt inlägg helt irrelevant.
 
Nej, det är viktigt bara att inse att Sverige har ett så bra skyddsnät att väldigt få behöver leva i absolut fattigdom. Jag har inte ifrågasatt gränsen för socialbidrag.

Med en definition som gör att om alla svenskar blir rikare så pekas fler ut som fattiga, så är den trasig.

Många drar väldigt långtgående slutsatser av hur jag resonerar som inte är sanna eller korrekta. Om man ska reformera bör man inte låta sig hindras av hur FK fungerar idag. Vi tittar ju framåt mot ännu bättre system!
Om många missuppfattar dig så kanske det är dags att omvärdera hur du uttrycker dig och inte lägga missuppfattningen på andra parten.

Jag är övertygad om att de i denna diskussion är fullt medvetna om att det finns olika nivåer på fattigdom i olika länder och inte behöver inlindade pekpinnar för att inse det. De flesta är även medvetna om att den inkomst som inte går att leva på i Sverige ger en ett gott liv i ett annat land och att jämförelser som dina är rätt intetsägande. Ska man jämföra så måste man även lägga in variabeln hur mycket det kostar att leva i landet i fråga.

Med en definition som gör att om alla svenskar blir rikare så pekas fler ut som fattiga, så är den trasig.

Nej en definition är inte trasig när den fungerar bra för stunden. Den kan som så mycket annat ändras om världen ändras. Ännu ett exempel när andras argument /åsikter är trasiga. När ska du börja respektera andras åsikter /exempel utan att nedvärdera dem som trasiga/behövas lagas etc först?
 
Om många missuppfattar dig så kanske det är dags att omvärdera hur du uttrycker dig och inte lägga missuppfattningen på andra parten.

Jag är övertygad om att de i denna diskussion är fullt medvetna om att det finns olika nivåer på fattigdom i olika länder och inte behöver inlindade pekpinnar för att inse det. De flesta är även medvetna om att den inkomst som inte går att leva på i Sverige ger en ett gott liv i ett annat land och att jämförelser som dina är rätt intetsägande. Ska man jämföra så måste man även lägga in variabeln hur mycket det kostar att leva i landet i fråga.



Nej en definition är inte trasig när den fungerar bra för stunden. Den kan som så mycket annat ändras om världen ändras. Ännu ett exempel när andras argument /åsikter är trasiga. När ska du börja respektera andras åsikter /exempel utan att nedvärdera dem som trasiga/behövas lagas etc först?

Ingen nedvärderande, bara ett konstaterande att definitionen är matematiskt trasig eftersom den kan gå åt motsatt håll mot det den försöker mäta. Jag definierar även en termometer med ibland bakvänd skala som trasig.
 
Hoppar hejvilt in.

Bara för att det går att leva hyfsat gott på 3000kr/månad i Indien så betyder det inte att det inte är fattigdom i Sverige. Allt är ju relativt, vad får man för pengarna? Vad kostar bostaden? Vad kostar det att ta sig till jobbet? Vad kostar en säck ris och linser?
 
Jag tycker att vi behöver laga avsaknaden av lägsta lön genom att införa minimilön som i flera andra europeiska länder. Jag tycker systemet är trasigt när man kan ge 5 kr i timlön på lagligt vis, lagligt slavarbete.

I övrigt är ditt inlägg helt irrelevant.
Resten av åsikterna var de relevanta. Att andras åsikter inte är sjuka och behöver lagas utan de är precis lika sunda som dina men annorlunda.

Angående lägsta lön så är det en diskussion i sig och jag nöjer mig med att konstatera att ingen av modellerna är trasig och behöver lagas.
 
Ingen nedvärderande, bara ett konstaterande att definitionen är matematiskt trasig eftersom den kan gå åt motsatt håll mot det den försöker mäta. Jag definierar även en termometer med ibland bakvänd skala som trasig.
Inget nedvärderande att kalla någons åsikter trasiga och i behov av lagning? Skojar du? Jag har varit med om olika mening om vad som är nedvärderande, men det här tar priset. Trasigt är väl ingen som ser som en neutral värdering.

Och att det handlar om en matematisk definition är jag oenig om. Det handlar om värderingar om omvärlden.
 
Inget nedvärderande att kalla någons åsikter trasiga och i behov av lagning? Skojar du? Jag har varit med om olika mening om vad som är nedvärderande, men det här tar priset. Trasigt är väl ingen som ser som en neutral värdering.

Och att det handlar om en matematisk definition är jag oenig om. Det handlar om värderingar om omvärlden.

Jag har aldrig kallat någons åsikt trasig.
 
Om många missuppfattar dig så kanske det är dags att omvärdera hur du uttrycker dig och inte lägga missuppfattningen på andra parten.

Jag är övertygad om att de i denna diskussion är fullt medvetna om att det finns olika nivåer på fattigdom i olika länder och inte behöver inlindade pekpinnar för att inse det. De flesta är även medvetna om att den inkomst som inte går att leva på i Sverige ger en ett gott liv i ett annat land och att jämförelser som dina är rätt intetsägande. Ska man jämföra så måste man även lägga in variabeln hur mycket det kostar att leva i landet i fråga.



Nej en definition är inte trasig när den fungerar bra för stunden. Den kan som så mycket annat ändras om världen ändras. Ännu ett exempel när andras argument /åsikter är trasiga. När ska du börja respektera andras åsikter /exempel utan att nedvärdera dem som trasiga/behövas lagas etc först?

Missuppfattningarna verkar vanliga när man uttrycker en åsikt som avviker från bukenormen, och då börjar man slåss mot ett fiktivt högerspöke som man lägger ord i munnen på och sedan angriper. Istället för att diskutera de konkreta åsikterna eller förslagen som framförts.
 
Jo det har du, men indirekt. Du anser att en modell behöver lagas som andra har åsikten att det är den bästa modellen, alltså är motpartens åsikt inte en likvärdig utan den förespråkar något enligt dig trasigt.

Konsekvenserna av gällande modell innehåller lagligt slavarbete. Det är oönskat. Jag tror att, med stöd av resultatet i andra länder, att en minimilön kan fixa till den trasigheten. De som förespråkar icke-minimilön kommer inte med några alternativa lösningar.

Det betyder inte att någons åsikt är trasig. Införandet av minimilön kan skapa nya konsekvenser som är trasiga, utan att min åsikt är det. Då bör vi reformera på nytt för att komma åt problemet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
Svar
14
· Visningar
680
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 101
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 521
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp