Utlänskt pass

K

Kelda

Jag har just köpt en importerad häst som har pass. Läser på asvh:s hemsida om hur jag ska göra med passet. Vad jag förstår behöver jag inte byta ut det till ett svenskt pass utan hennes gamla pass gäller även här i Sverige. Det är bara om man vill delta i asvh:s verksamhet som jag behöver byta passet. Är det någon som vet om jag har fattat det hela riktigt? Och vad är asvh:s verksamhet? Om jag får gissa så är det olika kvalitetsbedömningar som 3-års test m.m, samt Breeders osv. Vad är det mer som är asvh:s verksamhet? Kan man avvakta med att byta ut passet, och göra det ifall man ser att det skulle behövas? Det är ju en hel del utgifter ändå i samband med hästköpet, så det skulle ju vara bra om man kunde ligga lite lågt med det ett tag. Är det någon som är bra på sånt här?

Sv: Utlänskt pass

Om du har ett godkänt EU-pass till din importhäst så behöver du inte byta ut det och regga hästen i ASHV. OM det inte är så att du har köpt en unghäst med en stam som är godkänd i ASHV och du vill ha med den på kvalitetsbedömningar och Breeders.

Det var det svaret jag fick när jag ringde om min importpålla. Har godkänt EU-pass så jag har inte gjort någonting, men än chipmärkt kusen. Dock har jag inte bestämt om jag ska skicka in taglet till ASHV eller den andra avelsföreningen som jag aldrig kommer ihåg vad den heter :angel:.

/lizzie

Varför har du chipmärkt? Är det för att du själv vill eller är det någon bestämmelse som kräver det?

Du behöver inte byta ut passet men däremot skicka in det och få ett svenskt regnr om du vill kunna delta på ASVH:s aktiviteter. Du får tillbaka passet igen utan att det byts ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar