Sv: Utevistelse
snigelfarmor skrev:
många har ute mindre än 12 timmar...tragiskt.
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.
Svält är det värsta en häst vet.
varför tillåter ni och alla andra som älskar sina hästar att de står inne 12 timmar eller mer? att ta in vid 17 är ju bara tragiskt.
Hoppas på lag om inte folk inser att det är stäppdjur vi har och inte små hamstrar.
Fast...vad är det som säger att din häst måste stå och vara hungrig?? Fri tillgång på grovfoder kan man väl ha såväl ute som inne
? Och hungriga kan de väl vara ute också om man inte har jättemarker med bete året om..
Själv är jag en sådan där härlig djuplågare som bara har mina hästar ute mellan 8 och 16 vintertid
. Dock i rejäla hagar med hästsällskap, men ändå... Anledningen till detta är ffa att jag inte vill behöva ta in dem i mörkret, en säkerhetsgrej alltså, och att jag vill att de ska komma in på e m och få en kraftfodergiva (fodrar 4 ggr per dag: 7: liten högiva, betfor, 8:ut i hage, större högiva ute, 16: hö o havre inne, 22: hö o havre inne). Efetrsom jag har mina hästar hemma har jag den stora förmånen att kunna reglera utevistelsen själv. När det blir ljusare fodrar jag e m hö i hagen och tar in senare, och på sommaren går de ute dygnet runt.
Och, vet du: Mina hästar mår finfint! Du får gärna komma och träffa dem och se om de verkar lida...
Personligen skulle jag dock inte välja att ha min häst i ett stall med 3 timmars utevistelse i paddock. Det är inget jag känner passar varken mig eller någon av hästarna.