Utevistelse

Sv: Utevistelse

Eftersom hon själv skriver att hennes häst står hungrig i minst 8 timmar om hon skulle stå på box i tolv, så tolkar iaf det som att de inte får tillräckligt med foder. :smirk:
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.

det är skillnad på tillräckligt och "bra för hästens egen natur och sysselsättning"
tyvärr tror jag merparten av alla hästar får hö som min 3 ggr per dag, 1-6 kilo per gång. I alla stall jag stått i, eller besökt som har inackorderingar så har det varit så,
standard: 3 kilo morgon, 2 kilo lunch, 4 kilo kväll. och då är det halvblod.
Fri tillgång har jag aldrig stött på i vanliga hyrstall. Tyvärr.

snigelfarmor skrev:
många har ute mindre än 12 timmar...tragiskt.
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.
Svält är det värsta en häst vet.
varför tillåter ni och alla andra som älskar sina hästar att de står inne 12 timmar eller mer? att ta in vid 17 är ju bara tragiskt.
Hoppas på lag om inte folk inser att det är stäppdjur vi har och inte små hamstrar.

Fast...vad är det som säger att din häst måste stå och vara hungrig?? Fri tillgång på grovfoder kan man väl ha såväl ute som inne :confused: ? Och hungriga kan de väl vara ute också om man inte har jättemarker med bete året om..

Själv är jag en sådan där härlig djuplågare som bara har mina hästar ute mellan 8 och 16 vintertid :devil: . Dock i rejäla hagar med hästsällskap, men ändå... Anledningen till detta är ffa att jag inte vill behöva ta in dem i mörkret, en säkerhetsgrej alltså, och att jag vill att de ska komma in på e m och få en kraftfodergiva (fodrar 4 ggr per dag: 7: liten högiva, betfor, 8:ut i hage, större högiva ute, 16: hö o havre inne, 22: hö o havre inne). Efetrsom jag har mina hästar hemma har jag den stora förmånen att kunna reglera utevistelsen själv. När det blir ljusare fodrar jag e m hö i hagen och tar in senare, och på sommaren går de ute dygnet runt.

Och, vet du: Mina hästar mår finfint! Du får gärna komma och träffa dem och se om de verkar lida...

Personligen skulle jag dock inte välja att ha min häst i ett stall med 3 timmars utevistelse i paddock. Det är inget jag känner passar varken mig eller någon av hästarna.

Man får det man betalar för, i så gott som alla stall jag känner till kan man köpa till extra foder till sin häst som man kan välja att ge inför natten. Jag har då alltid köpt extra till mina om det inte ingått i hyran och jag ansett att de behöver det. Har de inte fått hö/hösilage så har jag gett dem halm så de har något att pilla med. Fri tillgång är nog kanske ovanligt, men man kan som ägare nästan alltid välja att köpa extra. :smirk:

Jag har inackorderingar, mina har ALLTID hö i boxarna..är det ett problem för dig kan du ju hänga in en hel bal i ett hönät t ex...en bal på 8-10 kg borde ju hästen klara sig på en natt...jag fodrar ca 6 kg vid 16-17 tiden när jag tar in , sen fodrar jag vid 23 tiden igen en 3-4 kg nu på vintern, annars är dom ute beroende på årstid...när mörkret börjar falla tar jag in dom.....dels för att jag har såpass mycket hästar och dels för att jag varit med om hästar som varit skadade och det har varit så mörkt att jag inte kunnat lokalisera VAD som varit fel........det är inte kul att dra in en häst med fraktur när man inte ens SER hästen i mörkret.......vilket jag fått göra engång....

I vårt stall går de ute från 06-07 till 16-17. Middagen får de 17:30-18:00 och frukosten klockan sex.

Fladde: Dendär hagen är ju nästan fin! Där är ju tillockmed lite gräs kvar. Du ska se våra hagar, de är hemska :( Riktig lervälling.

Senast ändrad:

Jag vet inte, men tycker att han ser bra, något tjock men absolut inte fet. Nordisen är också tjock, men inte fet.

Mina hästar kommer ut vid ungefär kl 9 på morgonen och in vid 20-21 på kvällen. Nästa vecka blir det ändring igen; ut redan kl 5 på morgonen. På kvällen har de alltid så pass mycket hö att det är kvar på morgonen. Ser jag att någon har ökat upp så ökar jag mängden hö lite tills jag ser att det räcker. Vi har mycket gräs i hagen så de har bara en bal hö ute som de delar på.

min häst kommer ut 07:00-08:00 och in 15:00-15:30.. Han går dessutom ensam i hage men han har två grannar som han leker en massa med.
Han har mat att äta i stort sett hela tiden

på sommaren går han ute dygnet runt

Skulle vilja att min polle gick i stooor hage med massa kompisar att leka med och ute lääänge.
Tyvärr så funkar inte det riktigt hos oss. Vi har inte så mycket mark...(men jobbar på det..!!) Och sen har vi 3 travhästar varav 1 hingst och dom vill inte min sambo sätt ihop i samma hage p g a skaderisken i så små hagar.
Så vi har en rasthage till varje häst. Men dom står precis bredvid varann så dom når varann lite över staketen..Utom hingsten han står lite för sig själv.
Kommer ut mellan 0515-0800 någongång och in allt från 1300-1600 allt beroende på om dom ska in med travarna och köra på travet eller ej..min häst vill ju inte stå ute själv och tas in samtidigt med dom andra. Min häst vill inte heller vara ute om det spöregnar, blåser storm eller är svinkallt. Får alltid gå ut varje dag, men eftersom vi bor precis bredvid stallet så ser man när dom vill in...
Spöregnar det så står min häst vid grinden redan vid lunchtid, och ser han mig så blir han alldeles tossig och gnäggar..vill IN.!! Då får han komma in, varför ska jag tvinga han vara ute o bli blöt när han inte vill..
Sommartid har vi bete utanför och då får dom gå ute länge, men inte dygnen runt. Kommer ut vid 0700 ung. och in vid 21-22 tiden.
Min häst blir otroligt slö av att gå ute på nätterna och orkar inte träna ordentligt då..Så antingen får jag ställa av han om han är ute på nätterna eller så ta in på nätterna så han får vila och kan då rida på som vanligt. Och dom vill verkligen in på nätterna kommer i full galopp till grinden på kvällen.

Våra fem hästar går ute hur mkt de vill, vi har lösdrift. Och har en stor hage till dem så att de kan röra sig. Detta tycker jag är det absolut bästa sättet att ha häst på.

I vårat stall är inte hästarna ute speciellt mycket för tillfället. Ca 1-2 timmar per dag detta på grund av att hagarna är rena lervällingen=) Vi tycker inte att hästarna har något utbyte av att stå och hänga i dessa lerbad, lägga ut hö i dessa hagar är inte lönt då det är alldels för blött, istället får de fri tillgång inne, nu de sista dagarna har de blåst så mycket så när vi släppt ut haästarna har de inte flyttat sig från grinden utan velet gå in direkt istället=)
Men så fort det torkar upp så får dem vara ute hela långa dagarna igen, på sommaren är de ute dygnet runt om de inte tävlar.

Det finns väl ngt. som heter LAGOM!! Dessutom utevistelse på 12 tim. och över kräver ordentligt vindskydd. Sen är inte utevistelse ett SUBSTITUT för tillräckligt med mat oavsett om hästen står ute eller inne ska den väl för f-n ha tillräckligt med mat. Hästar är alltid hungriga då de är ämnade för att beta hela sina vakna tid i stort sett. DÄRFÖR ska hästen ha fri tillgång till stråfoder!!! Iannat fall en hage som erbjuder "betesplock" men detta får man ju heller inte tro att hästen blir mätt av!!! Samt att det inte på ngt. vis tillgodoser hästens näringsbehov!!!

:bow: :bow: :bow:

Jag står i ett stall där hästarna går ute 7-19!!!! De har fina hagar och tanken är att så många som möjligt ska gå ihop!

Visst är stallägarna guld!! :love: :love:

Vad får de ut av att stå inne och stirra i väggen då? Även om de inte rör sig ute så får de iaf psykisk stimulans genom att de ser vad som händer omkring dem, vilket de inte får om de står på stall. Möjligen om de står i uteboxar, men hage 1 - 2 timmar/dag låter mer som er bekvämlighet än hästarnas. :smirk:

*knapplån*

Där jag har min häst går hästarna på lösdrift med tillgång till stall byggt som en enda STOR box att gå in i.
Vanligt stall finns också, har hästarna på lösdrift för deras egen skull.
Skulle det vara skitväder så har vi möjlighet att stalla upp dom.
Min häst har aldrig tidigare gått ute dygnet runt (vad jag vet) och han ÄLSKAR det!! Han är ranghögast, och bestämmer över alla(så han gör som han vill i hagen), men han sover så gott som alltid ute oavsett väder, förutom vid spöregn. :)

Att dömma av alla inläggen hitills så går de flesta hästar ute ifrån tidig morgon ja rent utav ifrån svinottan (05:00 !!!) till sen kväll även på vintern. Tror dock inte att detta alls är representativt för det stora antalet uppstallade hästar i Sverige och i synnerhet inte hästar i inackorderingstall vilket omfattar flertalet hästar. Så utgår ifrån att flesta inlägg här har kommit ifrån personer med pållen därhemma där hästens utevistelse i hög grad får anpassas till ens arbetstid. Hur kan man annars förklara ut med hästen 05.00 i mörka kalla vinternatten ? Är det av omsorg om hästen ? Eller kan det möjligen vara av egen bekvämlighet man släpper ut hästen innnan man går och lägger sig efter skiftet ?

Jag har samtliga hästar, 4 stycken, inackorderade i två olika stall. Ena åker på lösdrift om ca 1 månad. Ingen av dem kommer ut redan vid 05, men väl tre av dem kommer ut vid 07 på morgnarna och den fjärde ca 08.30. Samtliga går dock heldagar i hagar , inga "rastgårdar", tillsammans med andra hästar i varierande storleksgrupper till insläpp em/kväll. Samtliga har även tillgång till foder sgs dygnet runt. Fri tillgång i hage för tre + rejäl giva nattetid. Den fjärde har visserligen inte fri tillgång i hagen men fodras 4 ggr/dag + så mkt den orkar äta inne att det blir över när morgonen kommer. Alla har även halmbäddar att kanapra av om de skulle vilja.

När jag haft hästarna i andra stall har jag köp till extra foder + halm för att tillgodose deras behov av stimulans och näring. Min indoktrinerade sambo som knappt visste vad som var fram eller bak på en häst, nåja :smirk: , förfasar sig lika mkt som undetecknad när det gäller hästhållningen och foderstaterna på många håll.

Behöver jag tillägga att vår veterinär frågat om vi inte vill ha ytterligare en häst som behöver nytt hem, men med tanke på att vi inte skaffat egen gård ännu så låter det sig inte göras. :angel:

bonefish skrev:
Att dömma av alla inläggen hitills så går de flesta hästar ute ifrån tidig morgon ja rent utav ifrån svinottan (05:00 !!!) till sen kväll även på vintern. Tror dock inte att detta alls är representativt för det stora antalet uppstallade hästar i Sverige och i synnerhet inte hästar i inackorderingstall vilket omfattar flertalet hästar. Så utgår ifrån att flesta inlägg här har kommit ifrån personer med pållen därhemma där hästens utevistelse i hög grad får anpassas till ens arbetstid. Hur kan man annars förklara ut med hästen 05.00 i mörka kalla vinternatten ? Är det av omsorg om hästen ? Eller kan det möjligen vara av egen bekvämlighet man släpper ut hästen innnan man går och lägger sig efter skiftet ?

Hmm. JAg kan väl inte svara på varför andra gör som de gör..? :confused: Men om en häst hellre går ute dygnet runt (vilket de inte behöver om man har lösdriftsstall) och mår bättre av detta så varför inte? Det är det naturliga för hästen och enligt mig tycker jag att det är det bästa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka