Utevistelse

Sv: Utevistelse

bonefish skrev:
Att dömma av alla inläggen hitills så går de flesta hästar ute ifrån tidig morgon ja rent utav ifrån svinottan (05:00 !!!) till sen kväll även på vintern. Tror dock inte att detta alls är representativt för det stora antalet uppstallade hästar i Sverige och i synnerhet inte hästar i inackorderingstall vilket omfattar flertalet hästar. Så utgår ifrån att flesta inlägg här har kommit ifrån personer med pållen därhemma där hästens utevistelse i hög grad får anpassas till ens arbetstid. Hur kan man annars förklara ut med hästen 05.00 i mörka kalla vinternatten ? Är det av omsorg om hästen ? Eller kan det möjligen vara av egen bekvämlighet man släpper ut hästen innnan man går och lägger sig efter skiftet ?
Vilken enorm slutledningsförmåga...Hehe...Nä,sörru,jag tror det beror på att dom flesta hästägare är sååå morgonpigga och måna om sina pållar att dom gärna gör det där "lilla extra"....Undrar varför man håller hästar på ett sätt som liknar deras vilda förfäder MEN ÄNDÅ vill rida, men dom kanske kom till just för att vi skulle ha nåt att rida på...Mina hästar trivs lika bra i sin box som ute i hagen men det är ju klart dom får ju alltid mat oavsett om dom står inne eller ute och är det dåligt väder VILL DOM IN. Dom har inte fått tillfälle att gå in i apatin och inte längre orka bry sig...

Bara så ni vet så tröttnar hästar på att vara ute i hagen så länge.

Det är alldeles lagom att ta in dem vid lunch! :d

Ni som låter era hästar stå i hagen hela dagen, har nog inte tävlings o träningshästar utan promenad elelr pensionärer....
Hästar måste ju ha havrre elelr krafft o så mer än en gång per dag!

Mina hästar får mat ute... Och de tröttnar INTE på att vara ute för de tycker att det är mycket roligare att vara ute i hagen än att stå inne i en låda och glo in i väggen.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, vet fler hästar som är trötta efter 24 timmar ute, det beror på att hästar sover i pass, där en vaktar. Ensamhästar har ingen som vaktar och kan inte sova. Detta gäller lika mycket på sommarbetet om flocken inte går ihopa, eller om man bara har två hästar tillsammans, eller ännu värre, ensam.

lady flash: jag tycker du verkar väldigt okunnig när du uttalar dig så.
1. Hästar behöver inte kraftfoder om de har ett bra hö, men det är inte fel att ge kraftfoder om det behövs såklart.
2. Hästar tröttnar inte på att vara ute, de är gjorda för stora ytor. Enda anledningen en häst kommer in är pga rutin att man får mat inomhus, och ibland för att de tycker det är kul att få komma ut o jobba med sin ägare. Inte för att de älskar sin box. Det kan oxå bero på att de står i en lervälling på 10 kvm.
mvh jenny*

I vårt stall är dom ute från ca 7-8 till 16, det passar mig och min häst utmärkt för då har han ätit klart och vilar en stund när jag mockar och gör i ordning allt och sen rider jag och ställer in honom 19-20 ca då får han lite mera mat ändast för att han vill det själv för sen kommer den sista maten för dagen kl 21. Förr så var han ute till 21-22ca men det kändes inte bra att ställa ut honom igen när jag ridit på kvällen och han hade inte lust att gå ut då heller så det nuvarande passar oss jätte bra!

Jag har två hästar, båda kan ligga helt platta och sova ute. Samtidigt. Ingen som vaktar där inte...

Oj, undrar om vår stallägare känner till det! Hans ena häst sprang in 50' häromdan. Undrar vad den sprungit in om den bara fått vara ute halva dan istället för hela med hagkompisarna.... :angel:

Och jag undrar bara i mitt stilla sinne hur du vet att ALLA hästar gör det?:devil: Jag kan inte ens fråga min medryttarhäst vad hon tycker, utan får försöka använda min slutledningsförmåga och sunda förnuft istället. Men jag kan aldrig påstå att hon vill något, bara att jag tror att hon vill/gillar/tycker.

snigelfarmor skrev:
många har ute mindre än 12 timmar...tragiskt.
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.
Svält är det värsta en häst vet.
varför tillåter ni och alla andra som älskar sina hästar att de står inne 12 timmar eller mer? att ta in vid 17 är ju bara tragiskt.
Hoppas på lag om inte folk inser att det är stäppdjur vi har och inte små hamstrar.

Hästarna idag är domesticerade, vore de inte det skulle det inte ens gå att vara i närheten av dem...

och vad blir din slutpoäng? att vilda hästar skiljer sig från tama?
att vara domesticerad innebär inte att instinkter försvinner. såsom klaustrofobi, behov av tuggandes på något, sällskap, helst flock. en ledare. du förstår var min slutpoäng leder.
Vi kunde lika gärna tämjt en vildhäst, så domesticerade är våra hästar.

Visst är det viktigt med utevistelse, men de flesta glömmer att det viktigaste är att hästens rörelsebehov blir tillfredsställt, att hästen får tillräckligt med stimulans och inte blir uttråkad. Även fast hästen är ute i hagen större delen av dagen kan den utveckla beteendestörningar pga uttråkning om den inte får ngn övrig stimulans. Det kan vara bättre för en häst att stå inne större delen av dagen om den tränas ordentligt och blir ordentligt ompysslad varje dag och har mycket grovfoder som sysselsättning, än att stå stilla hela dagen på ett lerigt fält med inget att göra. Men naturligtvis är det optimala att hästen BÅDE får vara i hagen och även tränas och bli pysslad med.

SKÖNT med någon som inte bara är rabiat med sina egna åsikter, utan som ger ett lite mer nyanserat och genomtänkt inlägg. Håller med till fullo!

Mina ska komma ut kl 5, annars hinner jag inte till skolan där jag börjar kl 8:30. Det är väl aldrig fel att släppa ut hästarna tidigt på morgonen?

Vet en person som studerade sina till synes stillastående hästar i den tråkiga vinterhagen, men det visade sig att de gick en mil om dagen, i utvalda slingor för att ha koll på hela hagen. Så även om vi tycker de bara står o trycker, så rör de sig ständigt.
Deras hage var av medelstorlek, och det gick nog ca 3 hästar där.
Glöm inte att hästar är sociala djur som behöver kontakt, något en box tyvärr utesluter om man inte har väldigt öppna boxar förståss. Hästar är även klaustrofobiker och trivs alltid bäst ute.
Men ibland får kanske benhälsan gå före om man har hästarna på ett ställe med urusla hagar..

snigelfarmor skrev:
Bra med folk som är uppmärksamma. Jag har fått stallet att öka hämängden, men inte tänkt på att jag kan betala mer och på det viset få dubbel mängd hö på kvällen.
Men jag tror att de allra flesta stall fungerar som vårt, att de får 3-6 kilo på kvällen.
hur mycket äter era stora hästar i full träning på kvällen?
/jenny

Mina får nog en 5-6kg på kvällen och våran sista höfodring är då kl 22

lady_flash skrev:
Bara så ni vet så tröttnar hästar på att vara ute i hagen så länge.

Det är alldeles lagom att ta in dem vid lunch! :d

Ni som låter era hästar stå i hagen hela dagen, har nog inte tävlings o träningshästar utan promenad elelr pensionärer....
Hästar måste ju ha havrre elelr krafft o så mer än en gång per dag!

Mina hästar tröttnar inte på att vara ute hela dagarna, dom får ju mat i hagen. Dessutom så vill dom inte komma in före 21 tiden iallafall så det är inte ens någon ide´att försöka.

*knapplån*

Våra går ut kl 08-09;00 och kommer in runt 20;00, de går i en jättehage med allt från äng till skog och stubbåker. De har också hö att äta, men äter mer än gärna löv, bark, sly och höstgräs också.

Men nu när det är strömavbrott i stallet måste vi ta in dem innan det blir mörkt, altså vid 16;00, annars ser man inte ett dyft vad man håller på med.
Dock får de extra hö och halm nu så att de har att göra under natten, och så får de gå ut extra tidigt.

Håller absolut med !
Natten blir ju så fruktansvärt lång..som endel gör att ta in dem redan klockan 15:00.. ( ? ) :o
Våra går ut från klockan 7 / 7:30 till ungefär klockan 6-7 på kvällen..
Varierar ju från väder till väder men vi försöker allt ha dem ute så mycket som möjligt..

min häst kommer ut mellan 07.00-09.00 in ca16.30
trivsbra...går ensam nu då hagkompisen är skadad...

bonefish skrev:
Att dömma av alla inläggen hitills så går de flesta hästar ute ifrån tidig morgon ja rent utav ifrån svinottan (05:00 !!!) till sen kväll även på vintern.
Vi har islandshästar som kommer ut i svinottan vid 05.20 även vintertid. Faktum är att mörker tenderar att besvära hästarna mindre än sommarens insekter, trots att ingen av hästarna hittills visat besvär med sommareksem.

bonefish skrev:
Så utgår ifrån att flesta inlägg här har kommit ifrån personer med pållen därhemma där hästens utevistelse i hög grad får anpassas till ens arbetstid. Hur kan man annars förklara ut med hästen 05.00 i mörka kalla vinternatten ? Är det av omsorg om hästen ? Eller kan det möjligen vara av egen bekvämlighet man släpper ut hästen innnan man går och lägger sig efter skiftet ?
Det är en blandning - hästarna GILLAR att vara ute och nu är fodringarna spridda från 05.20 - 22 på kvällen, och det blir ju en bonus i sammanhanget. Men visst passar det även oss som jobbar då vi mockar på morgonen.

Eftersom vi har stall hemma är det dock en enkel match att ta in tidigare eller senare beroende på väder etc.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka