Utevistelse

Sv: Utevistelse

Det breror ju på vad hästen tycker! mina står och trycker vid dörren om jag inte låter den stå öppen. alltså vill de in!

Jag har hästarna hemma, och kan alltså bestämma tiderna själv.
Jag är för mycket utevistelse, och mina hästar också.
Nu de senaste veckorna då jag har varit ledig så går de ute från 8-22.30, dom går i en stor, geggfri hage och har alltid hö att äta. De trivs alldeles utmärkt ute, jag har aldrig varit med om att det stått vid grinden och väntat på att komma in någon längre stund än då dom ser mig komma, då kommer de. (dom vill in och få sin kvällsmat ;) )

Annars går de ute från 7.30-20.00, ungefär.
Jag tycker det är sorgligt att se vissa stall där hästarna går i små platta 4kanter och går in redan vid 3-tiden.

Mina hästar kommer ut allt mellan 9-14 och åker in vid 21 tiden.

snigelfarmor skrev:
många har ute mindre än 12 timmar...tragiskt.
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.
Svält är det värsta en häst vet.

Men du har aldrig hört talas om att man kan ge dom hö inne i sin box :confused:

Min häst har inte dt kul just nu:(
Liten uptrampad lerhage och går själv:(
Att hon går i liten o själv är progrund av skadda så de kommer ju ändras sen men hon går kanske bara ute max 5 timmar dygn :crazy:
Jag ska byta stall ska bara hitta ett nutt bättre:)

Här ser ni en bild från idag:
{5cc5347e-a839-4222-b44f-27b5367b8be7}.jpg

Har haft mina hästar ute från ca 8-21 tidigare (okt-maj) men nu har jag lösdrift. Det känns jätteskönt att de får välja själva när de vill vara inne/ute. Mina hästar går dock och lägger sig inne varje natt (= spån/torv från topp till tå...)
På dagarna kan de också ligga inne men oftast står de o sover dagtid både inne/ute.

Tycker det är tragiskt om dina hästar inte fodras ordentligt utan måste gå hungriga flera timmar i sträck. Dålig hästhållning enligt mig.

Våra hästar är ute heldagar i flock vintertid med sgs fri tillgång på stråfoder både inne och ute. Sommartid går de ute dygnet runt i stora beteshagar.

Jag tror att hon menade att det finns människor som INTE ger fri tillgäng på hö och med andra ord kan det ta den ca 1,5 timme att äta det den får på kvällen vid sista fodring och sedan kan det gå kanske 6 timmar emellan. Jag har själv i princip fri tillgäng till mina, även shettisen. Jag slänger in så pass mycket hö att det finns kvar av det på morgonen när de ska gå ut. Önskar att fler gjorde så.

Mina pållar är ute mellan 05.00 till 20-21.00.
Visst står de vuxna vid grinden när jag ska ta in, men det är ju bara pga att de vet att de ska få kraftfoder! :)
Unghästarna får jag ALLTID ropa på när de ska in.

De trivs bäst ute, helt klart! Gillar inte att stå inne för länge. Då börjar det gnagas på inredningen, trots att de har hö kvar.
De har tråååkigt och vill uuut !!! :mad: :D

hejhej...mina hästar har inga speciella tider som de är ute, jag släpper ut dem någon gång vid 11 tiden på morgonen,

det kanske låter lite sent men det beror bara på att efter de har fått sin frukost vid 8-tiden så går de o lägger sig igen, kommer man o ska släppa ut dem för tidigt så vägrar dom=)...

på sommaren så går de på bete dygnet runt, om det inte är mycket mygg på kvällen för då får de komma in=)

Bra med folk som är uppmärksamma. Jag har fått stallet att öka hämängden, men inte tänkt på att jag kan betala mer och på det viset få dubbel mängd hö på kvällen.
Men jag tror att de allra flesta stall fungerar som vårt, att de får 3-6 kilo på kvällen.
hur mycket äter era stora hästar i full träning på kvällen?
/jenny

*knapplån*
Jag har den äran att vara ensam i stallet så ja bestämmer själv ut o insläpp. Dom är ute från 7-9 (beror på att jag jobbar vissa nätter och oftast inte slutar förrän 8.30) till 22-01 nu på vintern o på sommaren är dom ju ute dygnet runt.

*knapplån*

Jag har inga direkt bestämda tider, framförallt inte helger och när jag är ledig.

Allt beror på väder, mina arbetstider och övrigt famlije schema..

Jag försöker ha de ute så mycket som möjligt, självklart. De har fri tillgång till hö så de lider ingen nöd, varken ute eller inne...

Sweet skrev:
Min hästar går ute dygnet runt. Kommer in ett par timmar på eftermiddag/kväll för att äta kraftfoder.
Min pålle vill inte vara inne en minut mer än det tar att äta upp kraften. Och det även om det står hästar inne som sällskap. Oavsett väder.

Sweet skrev:
Jo, men många hävdar att hästar har varit tama så länge att de inte tycker om att vara ute när det är mörkt, de vill in i sin box...

Våra hästar springer som galningar om de inte får komma in innan det blir mörkt och med tanke på hur leriga hagarna är nu så är det riktigt farligt.

Men bra hagar är högprioriterat när vi flyttar från stan så småningom. Just nu finns inget alternativ tyvärr.

ja, våra går då ute mindre än 12 timmar! Dom vill in vid åtta tiden! Nu när det är kallt och ruggigt vill vissa hästar in, andra inte! Men en häst ska iallafall MINST gå i hagen 6 timmar, ridskolor kan ju inte ha dom ute länge om det är lerigt, då hinner ju inte leran torka! På ridskolan där jag går så släpps dom ut vid 8 och in vid 2... Men på helgerna blir det lite längre!

Våra hästar kommer ut runt 8.00 på helger o när jag är ledig, men när jag jobbar o min svärmor oxå jobbar så åker de ut redan vid 5.30 så vi hinner mocka o göra klart allt till de ska in. Sen plockar vi in de innan de blir mörkt, runt 15.30 ungefär. Tidigare om det regnar en hel dag.

Fast bara för att de går ute länge behöver det inte betyda att de alltid har mat!!
Vissa hästar klarar ju heller inte att ha "fri tillgång" om man inte lägger höt i foderhäck osv. Mitt hbl tex, får hon det minsta över så kissar hon å bajsar i det direkt, även ute....

Hur lyckas du hålla din shettis från att bli smällfet?? Hade gärna gjort så till min, min hon är tjock som det är... :smirk:

Mina hästar har jag hemma och bestämmer därför själv hur länge de ska vara ute.
Fram till för nån vecka sen har den ena gått ute från 05.00 till 22. Mina två minishettisar har gått ute dygnet runt med tillgång till ordentligt vindskydd.
Nu är även min stora häst ute dygnet runt då vi byggt en ny ligghall.

Ett stall jag hyrde in min förra häst i fick de frukost inne vid 6, kom ut vid 11 - ingen mat på hela dagen. In igen vid 18 då med hö och kraftfoder i boxen. Detta kändes inte alls bra, en extremt lerig hage som gjorde att hästarna knappt rörde på sig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12