Utevistelse

Sv: Utevistelse

bonefish skrev:
Att dömma av alla inläggen hitills så går de flesta hästar ute ifrån tidig morgon ja rent utav ifrån svinottan (05:00 !!!) till sen kväll även på vintern. Tror dock inte att detta alls är representativt för det stora antalet uppstallade hästar i Sverige och i synnerhet inte hästar i inackorderingstall vilket omfattar flertalet hästar. Så utgår ifrån att flesta inlägg här har kommit ifrån personer med pållen därhemma där hästens utevistelse i hög grad får anpassas till ens arbetstid. Hur kan man annars förklara ut med hästen 05.00 i mörka kalla vinternatten ? Är det av omsorg om hästen ? Eller kan det möjligen vara av egen bekvämlighet man släpper ut hästen innnan man går och lägger sig efter skiftet ?

Hästar sover bara några få timmar per dygn, och äter 16-18 så jag tror inte de bryr sig om man kommer halv tre på natten, förutom att lampan sticker i ögonen förståss.
Visst är det lite sött när de står o blinkar sådär? :love:
Fick "skäll" av de som bor bredvid stallet för att jag kom klockan 22 o skulle ta in. Hästar ska tydligen sova då...

Jag tror inte att bukefalos är särskilt representativt överhuvudtaget, speciellt inte inom de olika tävlingsdisciplinerna. Starkast när det är trav o galopp där deras travhästar har det 100 gånger bättre än proffstränade hästar ex. de tom skrittar av sina hästar :)

Håller med! Varför skulle hästarna vara besvärade av mörkret????? Mörkrädda kanske :D skulle inte tro det.....
Mina kusar leds in o ut från hage morgon o kväll med hjälp av pannlampa, vi rider även med pannlampa flera kvällar i veckan. Ser liksom inte problemet.....

Halloj!
Hade mina hästar i stockholm tidigare och var inte helt nöjd med in/utsläppstider och de leriga hagarna. Samtidigt befann jag mig i ett skede i livet då jag bestämt att jag SKULLE uppfylla mina drömmar........så nu finns vi i Dalarna med egna hagar och nybyggt stall och LÅÅÅÅÅNGA dagar i hagen. Släpper ut grabbarna vid 8 och tar in dom vid 23-02. Beror lite på väder och vind. Det är ju ingen vargavinter i år. Ska tillägga att jag är "arbetslös" och lever för dessa fyrbenta just nu. Får se hur länge lyxen varar för dom........

Håller med om att många hästar står inne för mycket, men i många fall har man inget val!! Man vill ju ha häst och samtidigt vill man att de ska ha det bäst. Men.......tyvärr drivs de flesta stall på "kontorstid".

Mina hästar går ute mellan 06.00 och till 21.00 (ibland 22.00)
De går ute dygnet om från mars/april-oktober/november

Min fjorda, som står uppe hos pappa och han tar ut/in går ut 6.00 och in ca 18.00.

Mina 2 andra som har har här på gården, tar jag ut/in själv. Går ut runt 6.30 och in vid 19.30.
Flera i vårat stall tar in vid 15 tiden. Jag har så svårt att förstå varför? Deras svar är att dom står och fryser ute, vill in.
Har väldigt svårt att tänka mig det.
Min ena häst har dessutom dammallergi, så för henne är mkt utevistelse ett måste. Hon ska eg ha utebox el gå på lösdrift för att inte förvärra allergin. För tillfället har jag ingen möjlighet till det, så man får göra det bästa av situationen ändå.

Ikväll ska vi bort och jag måste ta in hästarna vid 17 tiden, känner redn ångest över det, men men... :crazy:

Hej!

Själv har jag hästarna ute mellan 06-06.30-21.30 om någon undrar, och dom har halm i boxarna (=sysselsättning) och dom får hö 4 gånger om dagen med 5 timmar mellan+ vindskydd/ligghall ute. Just nu går dom i en stor hage, men den delas upp till betet kommer igång, nån gång i april/maj då dom får gå ute dygnet runt till det blir kallt (förra året var ju millt så då kom dom in på stall i nov).
Har haft fri tillgång på hö/ensilage men det tillåter inte ekonimin just nu. Hur har ni råd? Att inte ha så många hästar kanske :crazy: .

Gav mycket hö inne till natten förut men jag tyckte det blev mycket att mocka så jag drog ner på nattgivan och ger alltid ny halm i boxen. Jag har inte koll på hur lång tid det tar för höet att komma "ut igen" så att säga men det är inte lika många högar nu. Jag tror inte hästarna mår sämre heller då dom får mer hö ute och dom rotar alltid i halmen.

M. v. h. Lisa

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar? Mina hästar är ute från ca 06.30 till minst 21.00 och de är inte uttråkade. Sedan betyder väl inte lång utevistelse att hästarna bara får kraftfoder en ggr/dag. Mina får tre ggr/dag. Vet hästar som bara får en ggr/dag därför att dom inte behöver nå mer eftersom de har fri tillgång på bra hö.

Flyttade mina hästar till ett nytt stall pga av för lite utevistelser (ca 4h/d). Har nu kommit till ett nytt ställe som fodrar kl 7, släpper ut kl 10 och tar in dem vid 18-19 och då ligger kvällsmaten redan inne. Problemet är att de fodrar inga hästar i hagen och det gick väl ann innan snön kom för de hade mkt gammalt gräs kvar och "förströ"sig med men nu.. Har verkligen försökt att ändra på dessa rutiner men då deras hästar har haft det så här i alla tider och det ÄR välmående hästar, fina i hull med glatt humör, så är det inte så lätt. Och stallet i övrigt är super. De får stora givor hö både morgon och kväll (typ 8 kg) samt har halm i boxarna. Vad jag har förstått så är detta ganska vanligt om man är uppstallad hos "familj" då folk jobbar hela dagarna. Alt är stora inackorderinsstall där de endast är ute 3 h /dag men då får mat desto oftare. Vilket är bäst???? Alla har ju inte möjlighet att ha hästarna hemma. Jag har tillfälligt löst det genom att jag åker ut middagstid och tar in mina två en stund mitt på dagen så de får äta och hoppas jag har möjlighet att göra detta tills vårgräset kommer fram men ilängden är det ju rätt tufft.

När jag hade häst så så fick de mat (hö) när första människan kom till stallet ca 14-16.

Konstigt att friska välmående hästar kan ha så okunniga ryttare/ägare..
Har ni haft ett ordentligt stallmöte där alla för såga sitt, med tillhörande fakta att underbygga det med? Då borde du vinna :)

/jenny

min häst går i en stor hage med 4 andra hästar! och är ute från 7-ca18/19.....Jag står inte ut att se de hästar som knappt har nån hage , bara en upptrappad jord :cry:

lady_flash skrev:
Bara så ni vet så tröttnar hästar på att vara ute i hagen så länge.

Det är alldeles lagom att ta in dem vid lunch! :d

Ni som låter era hästar stå i hagen hela dagen, har nog inte tävlings o träningshästar utan promenad elelr pensionärer....
Hästar måste ju ha havrre elelr krafft o så mer än en gång per dag!

varför skulle hästarna tycka det är roligare att stå inne i sin box, än att vara ute i hagen? och varför måste hästarna vara promenad hästar eller pensionärer bara för att ägarna vill att hästen ska vara ute så mycket som möjligt? hästar är som sagt födda utomhus och inte inomhus!!

Tigertofflan skrev:
I vårt stall går de ute från 06-07 till 16-17. Middagen får de 17:30-18:00 och frukosten klockan sex.

Fladde: Dendär hagen är ju nästan fin! Där är ju tillockmed lite gräs kvar. Du ska se våra hagar, de är hemska :( Riktig lervälling.

Hon går på den leriga dellen det är staket imellan

knapplån*

Mina pållar är ute beroende på väder, men så länge som möjligt..
Utsläpp beror på hur mamma jobbar och mår, men nu när hon jobbar går de ut ca. 06.30. Då har pappa varit och gett hö + havre ca 05:15. Hö i hagen när de går ut, sedan hö en gång till vid lunch(beroende på när de kom ut försöker ha lika "länge" mellan maten..) Sen tar rider jag nån gång under kvällen, och är det bra väder går de in kanske 20.30 Men vid kallt väder tidigare. Igår blev det 20.00 och fan va jag frös! :(
Naturligtvis får de Hö när de kommer in för kvällen, plus betfor och havre/korn.
Helgdagar ser lite annorlunda ut. Har en pålle som inte kan vara ute i hagen medans jag rider den andra, så han måste stå inne då, så för honom blir det mindre utevistelse. Min egen han är ute så mycket som möjligt, även när jag rider den andre..
Fast jag försöker se mycket på hästarna med, är det svinigt väder vill de inte vara ute så länge, så då får de komma in och käka mat istället..
När det är kallt ute måste man ju ge så mycket hö man kan( kan inte ha fri tillgång här iaf ) så de inte fryser. Vet jag att de blir kallt så får det extra hö, sen är de ju täckade också..
Virrigt svar det här blev..

lady_flash skrev:
Bara så ni vet så tröttnar hästar på att vara ute i hagen så länge.

Det är alldeles lagom att ta in dem vid lunch! :d

Ni som låter era hästar stå i hagen hela dagen, har nog inte tävlings o träningshästar utan promenad elelr pensionärer....
Hästar måste ju ha havrre elelr krafft o så mer än en gång per dag!

Detta är något av det dummaste jag läst här, tror jag! Hästar som går i en bra hage, väl anpassad i storlek och med blandad terräng, tillsammans med kompisar tröttnar knappast på att vara ute! Att ta in dem vid lunch är nästan skamligt...

De måste inte heller ha kraftfoder mer än en gång per dag (om ens det) då huvudfödan bör utgöras av grovfoder, vilket med fördel kan serveras i hagen.

Att vi som har våra hästar ut bara har promenadhästar eller pansionärer är ju rent struntprat! Jag har en utställningsarab på 5 år som i allra högsta grad används i tävlingsverksamhet - året om. Nej, de som låter sina kusar gå ute mycket gör det för hästarnas skull, det är det mest naturliga för dem. Heders åt er! :)

//Celia

I ärlighetens namn måste hon ju skrivet det för att få påhopp ! :confused: Eller ? Finns det verkligen så korkade människor som kan så lite om hästar som har hästar????!!!! Isåfall blir jag riktigt rädd!!! :cry:

Nä en STOR eloge till alla er som har hästarna ute mycket och naturligtvis ger de massor av stråfoder! :love:

min häst och hästarna i mitt stall går ute dygnet runt på sommaren,ett par dagar innan tävling stallar jag in under natten för att hon ska få kunna sova ordentligt.
På vintern går dom ute från c:a 8-9 till 17-18,+ ridning.
framåt april/maj och även i september går dom ute ända till 21.Detta trivs dom med oerhört bra! Dom har ganska stora hagar,med äng och skog.
Man kan visst tävla fast hästarna går i hagar! Även sommarbete.En kompis tränade under en sommar med sin arab och gick och vann sm i western med tjock sommar mage! :angel: visserligen kanske någon skillnad från hopp och dressyr men ändå coolt ! ;)

Har man en vettig hage så tröttnar inte hästarna. Tröttnar klar mer på att stå i box 18 tim per dygn. Att man måste ta in till lunch för att hästarna behöver kraftfoder flera ggr per dag är ju ett ganska kasst argument.
PL

snigelfarmor skrev:
Hej, vet fler hästar som är trötta efter 24 timmar ute, det beror på att hästar sover i pass, där en vaktar. Ensamhästar har ingen som vaktar och kan inte sova. Detta gäller lika mycket på sommarbetet om flocken inte går ihopa, eller om man bara har två hästar tillsammans, eller ännu värre, ensam.
Det är dessutom en vanesak. En häst som aldrig gått ute dygnet runt eller bara gör det på sommaren blir trött första veckan/veckorna. När de vant sig vid utelivet sover de lika bra ute som inne. Hästar sover ju inte liggande timtals i sträck utan har flera kortare sovpauser per dygn.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka