Utevistelse

FUNNY

Trådstartare
Kan bara inte vara tyst längre....
Läser så många trådar där man ser att hästarna bara är ute några timmar om dagen. Jag ber er alla för hästarnas skull att tänka till en extra gång innan ni flyttar in i ett sånt stall, eller inte flyttar ut.... Tänk på att hästarna är gjorda för att vara ute på stora ytor många många timmar om dagen ihop med sina flockkamrater. Jag blir så ledsen när jag ser hästar stå i små upptrampade fantasilösa hagar, och i värsta fall helt själva !!!!
Förväntar mig inga svar på denhär tråden utan vill bara på mitt lilla sätt försöka bidra till att kanske någon häst kommer att må bättre i framtiden pga bättre levnadsförhållanden :banana:

Sv: Utevistelse

Hästarna i "mitt" stall går ute från 09:00 till 17:30-18:00 ungefär. Längre på våren och hösten. Samt ute dygnet runt på betet på sommarn då...

Tycker hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt. Blir illa tillmods när jag läser om de som tar in hästarna vid lunch redan... :(

Hästarna i mitt stall, där medryttaren står, är ute mellan 8-20 på vintern (de har fri tillgång till hösilage i hagen)
På sommarn ute dygnet runt, kommer in på stall när första snön kommer ungefär, å ut på beta så tidigt som mäjligt

Jag står i ett sånt stall nu. Är väldigt nöjd med stallet iövrigt men dessa små rasthagar är jag inte förtjust i. Håller dock på att muta in mig i en vanlig hage. Hoppas bara lilla Morrhoppan vill vara på rätt sida staketet denna gång...

Jag står också i ett stall med moderata ute tider, hästarna går ute 9.00-16.00. Detta är 6 mån om året, sen har vi en övergångs period på våren och hösten innan och efter betet, då de går ut 8.00 och kommer in runt 19.00. Juni, juli, augusti går de ute dygnet runt. Skulle önska att de kom ut åtminstånde lite tidigare på morgonen vintertid, men har kollat stall i området häromkring (finns MASSOR, är ett "häst län"), och alla jag hittat har våra tider eller ännu kortare, så det är svårt att hitta något bättre. Men samtidigt måste man ju komma ihåg att lite beror ju på vad man gör med sin häst arbetsmässigt efter hagtid också... Vintertid rider jag alltid 5 dagar i veckan, ibland 6, och då är jag alltså ute och aktiverar honom mellan ca 18.00 - 19.30. Tycker därmed att ute tiderna är om än ej ideal, så iallfall acceptabla.

Våra hästar är ute 05.00- 21.00 ibland senare,de har fri tillgång på hö.Vår till höst är de ute dygnet runt.

Medryttarhästen är ute mellan 8 och 15, och då får de en giva hö i hagen. På förra stallet gick de ut 9 och fick ingen mat innan ca. 15.30/16. Så där vi står nu är det iallafall en liten förbättring. I nya stallet är hagarna små, i gamla stallet var det en jättehage men ingen som inspekterade hästarna när de kom in från hagen - inte ens en blick som såg nedblodade ben. Bor i Stockholm och här känns det som det alltid är något man får välja bort när man väljer stall. :cry: Hellst hade jag sett att hästarna gick ute till 17-snåret (sedan kommer ändå många från jobbet och tar in hästen för att rida). Tristast är det på helgen, för jag känner mig jättetaskig om jag ska göra något på kvällen och inskränker på hästens hagtid... Och nu när det blir mörkt vid 15 känns det ännu tråkigare.

Varför erbjuder inte fler stall längre utevistelse?? Vi har iallafall haft svårt att hitta något sådant som motsvarar våra övriga krav (ridhus, ridvolt, ej nära stor väg, mat 4ggr/dag, mockning, vettiga människor).

Min häst är ute 07.30 - 20.30 när han står hemma i vårt stall. Ibland kan han få komma in tidigare om det är jättedåligt väder. När han står på min skolas stall så är han ute ungefär samma tider.

Våra hästar går ute 05:00/06:00-17:00/18:00 på vintern... under höst och vår står de oftast ute längre... och på sommaren får alla utom shettisen stå ute dygnet runt. Shettisen är en fånghäst så han får inte gå på bete. Alla stora hästar står i samma hage och har fri tillgång på hö. Shettisen har en egen hage för han behöver begränsat med hö :p

Skulle gärna vilja ha min pålle ute längre, men detta är jätte svårt i sthlm tydligen. Jag hinner inte ta in pållen själv om han inte står jätte nära där jag bor och de flesta stallen som inte är helkollektiva tar in tidiga....

mina hästar går ute från 06:00 till ca 21:30

08.00-23.00 er mine hester ute. Herlig å a de hjemme og kunne avgjøre slikt selv :bump:

mina hästar vill ju inte vara ute, jag har så att de kan gå in och ut som de vill, och de står helst inne. så fort marken fryser ska de få gå i den stora beteshagen, det gillar de :)

Ja visst är det tragiskt med alla hästar som går ute 3 timmar om dagen, rids en timma och sen står inne resten!!!

Mina går ute, vintertid, mellan runt 6 till 17-18 nån gång, de skulle gärna fått vara ute längre, men jag har inget bra ställa att sätta upp ett vindskydd så de får ju inte vara ute längre nu utan ju så då får de gå in..... dumt... (att jag inte har nått bra vindskyddställe så du måste gå in alltså)

Visst är det trist när hästarna inte får vara ute hela dagarna, men det är inte alltid så lätt...

Jag har min häst inackorderad och hon är ute, i en stor gräshage, mellan 10 och 16 vintertid, sommartid kan det bli både 19 och 29 innan hon kommer in.
MEN, det finns undantag: vintertid när det blåser och är dagsregn, eller är fruset och knaggligt i hagarna. Då får "våra" hästar bara komma ut i en liten gräspaddock ett par timmar per dag. Jag ser hellre det än att de skadar sig i de frusna och ojämna hagarna.

Immer

Min hästar går ute dygnet runt. Kommer in ett par timmar på eftermiddag/kväll för att äta kraftfoder.

I stallet där jag håller till så går dom ute från 7-17/18 på vintern.
På sommaren är dom ute hela dagarna. Och på hösten så går dom ute hela dygnen så länge dom får enligt regler.

många har ute mindre än 12 timmar...tragiskt.
om min häst står mer än 12 timmar i box betyder det att hon är hungrig 8 av dem.
Svält är det värsta en häst vet.
varför tillåter ni och alla andra som älskar sina hästar att de står inne 12 timmar eller mer? att ta in vid 17 är ju bara tragiskt.
Hoppas på lag om inte folk inser att det är stäppdjur vi har och inte små hamstrar.

Jag håller helt och hållet med. Tyvärr är det svårt att påverka när man inte har eget stall (och egen häst!!). Det verkar tyvärr som många människor tycker det fungerar bra att ha hästarna uppstallade *räknar hos oss* 17 timmar/ dygn -1 timme för ridning och -1 timme för uppstallning i gången... :(

Jo, men många hävdar att hästar har varit tama så länge att de inte tycker om att vara ute när det är mörkt, de vill in i sin box...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 810
Senast: 13579vas
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka