Utevistelse vid dåligt väder

Sv: Utevistelse vid dåligt väder

min häst går ute i vilket (nästan) väder som helst

men ponnyn jag hade innan HATADE regn och blåst,han var jättekänslig för regn-ser ingen mening med att försöka "vänja" en ådan häst vi att vara ute mer än nödvändigt i sådana väder
Tycker hästarna berättar själva så bra om dom villl vara kvar ute lr gå in

släpper ut vid vanlig tid, möjligtvis att dom får äta frukost höet inne, seddan burkar vi kunna ta in dom några timmar tidigare, men våra går ju ute ett flertal timar per dag dom oxå, å man märker på en gång om min vill in eller inte, vill hon in kommer hon springandes vill hon inte in eller bryr sig inte om hon får gå in så får man gå å hämta henne.
hon slääps ut med sitt vanliga täcke å om hon fryser när man tar in henne så slänger man på henne flece täcket =)

Håller helt med :)
Ibland går det lite till överdrift åt alla håll, antingen är de ute alltid i vilket väder som helst eller så är de inne mesta tiden. Lagom är bäst enligt mig.
Mina hästar är ute varje dag i alla väder, men de har en stor loge att gå in i vid behov.
Och de använder logen mycket, det väder de hatar mest är ihållande regn med mycket blåst.
Då tycker jag synd om de hästar som står i hagar som är helt öppna och inte har minsta vindskydd.
Snacka om att de är födda ute osv. inte hade de valt att stå ute på ett öppet fält i busväder om de hade haft en chans att välja.
Nä, de hade sökt skydd under träd etc. för att komma ifrån det värsta regnandet och blåsandet.

Vi pratar mest om hur länge våra hästar är ute, vi skulle kanske ta och diskuttera hur de har det i sina hagar när de är ute??

Enligt mig kan de definitivt vara ute dygnet runt i bra stora hagar med skydd och liggplats. Men hur många har det så ??

Man ser ofta hästar i alltför små leriga hagar, utan varken skydd eller gräs.

Vi har hästarna ute som vanligt oavsett väder utom om det har regnat/regnar extremt mycket. Förra veckan fick vi 60 mm på 40 timmar och normal nederbörd för hela oktober är ca 70 mm :eek:

Men, anledningen till att hästarna bara fick vara ute på förmiddagarna i det vädret var för att spara hagarna. Vi med lera här i Skåne måste vara rädda om grästäcket i hagarna i sådant väder.

Vi har i och för sig vindskydd i vår hage, men detta har bara tre sidor, inget riktigt golv så att man lätt kan strö och min häst är inte riktigt kompis med de andra två så jag tvivlar på att han verkligen får gå in där. Defenetivt så får han ju inte ligga där inne. Så jag vore inte snäll om jag lätt honom stå ute i ur och skur dygnet runt.
Jag håller helt med dig om standarden på hagarna. I någon anna tråd här på forumet diskuterades det om vad djurskyddsinspektörerna tittar på. Då var det någon som hade fått klagomål om leriga hagar och tyckte då att det inte var väl inget man skulle klaga på. Det blir de så här års. Visst blir de det. Men hagens ut seende måste väl vara lika viktigt som stallets. Eller?? Det kommer nog bli mycket mera regler iframtiden om hur det ska se ut. Vi kanske tom. blir tvugna att dränera våra hagar om de inte klarar regniga höstar utan att bli helt förstörda. En lerig hage kan väl knappast vara bättre än en skitig box???

Mina går utan täcke och vid långvarit regnande börjar de samlas vid grinden när det har fått nog och då plockas de in.

Mina hästar går ute varje dag från tidig morgon till sena kvällen i ur å skur (10-12tim/dag), men vårt varmblod som börjar bli lite till åren behöver täcke vid regn å rusk (kyla inget problem,mera hö) annars fryser han så han skakar och blir stel. Han är också mycket bestämd vad det gäller hans box "den är bäst" han kan ha fått sin mat ute och när vi sedan tar in honom efter ridturen så planterar han sina fyra i golvet och visar med all önskvärd tydlighet att där tänker han stanna, detta oavsett om de andra hästarna är ute eller ej. :angel: och är det regnigt krävs det rejäl övertalning (inte dum) för att han ska följa med ut så vi brukar låta honom få bestämma själv hur han vill ha det, en förmån på ålderns höst :love:. De andra är mest intresserade av maten så det vore helt underbart för dom om vi lyckas få till vindskydd nästa höst.

Om det bara kunde sluta regna nångång :mad: .

Jag tycket inte att man skall behöva ha leriga hagar, då är de antingen för små eller så har man för mycket hästar i samma hage.
Vi har inte lerigt i våra hagar. :D
Men de är stora och visst är de lite upptrampade där hästarna går in och ut, men de har alltid torrt i resten av hagen.
Bor i Skåne med mycket regn men det klarar sig jättebra.

Kör förbi grannen och lider med deras hästar, de har en liten hage kan väl vara sisådär 50*60 m och i denna går 4 stora hästar varje dag.
Jämfört med mina som har ca 8 tunnland som vinterhage. ( 2 stora och en ponny )
Man måste ta sitt ansvar om man skall ha häst.
Det gäller även hagarna :crazy:

För att klargöra vill jag berätta att när jag pratar om att spara grästäcket genom att ta in hästarna lite tidigare så menar jag när nästan en hel månads nederbörd kommer på mindre än två dygn :eek: Då kan man ha nästan hur stora hagar som helst, det är ändå svårt att inte få skador när man har prima lera :p Vi har stora hagar som är torra och fina. Det jag vill undvika är att de blir det minsta lilla upptrampade så här års eftersom man då får leva med det enda till våren. Enda stället där jag accepterar att det inte är ett helt grästäcke är just vid grindhålen och där kör jag regelbundet undan det som är kladdigt och fyller på med sand.

Glömde att berätta att jag hade kommunens djurskyddsinspektör ute på rutinkontroll tidigare i veckan eftersom jag bedriver yrkesmässig hästverksamhet. Han berömde våra hagar :bow:

Mina varmblod går ute dygnet runt, året om oavsett väder. De har en ligghall att gå in i och har täcke om det behövs.

De mår alldeles utmärkt och har aldrig varit sjuka i min ägo.

Därför kan man vara smart och göra en sandad hage där hästarna kan gå när det är som geggigast. Visst det är tråkig hage inge gräs alls men marken förstört inte och man har även en paddock att rida i sen när det inte är geggigt ute=) :idea:

Visst det kostar en slant men de är det värt.. man bespar hagen inga leriga hästar och man har ett ställe att rida i =) 3 saker i en :)

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en ridbana, 20x40 meter, men det går inte att släppa 10 hästar där samtidigt. I vanliga fall går hästarna uppdelade i 2 grupper, 6 i den ena och 4 i den andra. Vi har 4 hagar av varierande storlek och har alltså möjlighet att växla hagar vid behov.

När det kom så mycket regn förra veckan var dock inte ens vår ridbana användbar det dygn det var som blötast. Dag 2 regnade det inte så mycket, då var den helt ok igen. :bump:

Heja Alexandra - utmärkt experiment! Har alltid varit av åsikten att det enda som hästen gillar i stallet är fodret. Kul att få det bekräftat.

amalia skrev:
Hellre att hon står inne och får mumsa hö än att stå vid grindhålet i flera timmar och vänta på att få komma in!

Om hon fick mumsa hö ute så hade hon inte stått vid grinden för att komma in. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 299
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka