Utevistelse vid dåligt väder

Sv: Utevistelse vid dåligt väder

Mina hästar (halvblod, fullblod och shettisar) går ute mellan 8-12 timmar/dygn (vinterhalvåret) i ALLA väderlekar, utom möjligtvis snöstorm, då de bara går ut några timmar... Men det händer inte mer än nån enstaka gång/vinter här, så det räknas knappt.
Endast EN av dem har täcke = halvblodshingsten som rids och täcket har han för att jag vill hålla hans muskler varma. Han fryser INTE, även om han inte får mer vinterpäls än sommarpäls... :) (behöver aldrig klippas!) Möjkligen får fullblodsstoet på sig något om det är oväder på vintern, OM hon verkar behöva det. (nyinköpt så jag vet int ehur hon funkar)

Än så länge går de ute dygnet runt, bara senaste veckan har de fått komma in för att få ligga en natt på torrt underlag. De är VÄLDIGT tydliga med att signalera när De tycker det är dags att komma in. Och när de VILL det så FÅR de det... :)
(och över vintern SKA de in varje natt, om inte annat fö att djuskydslagen kräver det, då vi inte har nån liggghall till dem ute)

Mina är ute i de flesta väder. Men jag vill tillägga att det beror oxå lite på hur hagarna ser ut.Mina är öppet fält, inga träd, inget som erbjuder någon form av lä.

Jag hade önskat att det fanns ett par träd eller liknande som de kunde skyla sig vid..

Min arab går ute dygnet runt fram till ungefär november har aldrig täcke någonsin.Om det är kallt och regnat i flera dar får han komma in och torka i 2-3 timmar. Har de grovfoder så håller dom värmen

Jag vill oxå att min häst ska få vara ute så mycket som möjligt. Men ibland kan vi ha riktigt grinigt väder med ner till -30. Då får hon komma ut iaf några timmar....
Vid nederbörd får hon vara ute så länge täckena står emot...

Mitt sto ska vara ute varje dag! Jag tror att det som vi människor många gånger uppfattas som skitväder inte uppfattas så av hästar. Enda gångerna som jag sett på min häst att hon verkligen vill komma in är när det varit snöstorm eller hagel.

Min häst går ute från cirka kl. 7 på morgonen och går in ungefär vid 7 på kvällen. Har det varit ett riktigt ruskväder kan hästarna gå in tidigare... Men det som jag märker är att under vintertid så står hästarna och hänger vid grinden när de börjar mörkna och står sedan där tills det blir dags för intag. Vi är några stycken som brukar ta in lite tidigare då. Hellre att hon står inne och får mumsa hö än att stå vid grindhålet i flera timmar och vänta på att få komma in!

Görel skrev:
Mitt sto ska vara ute varje dag! Jag tror att det som vi människor många gånger uppfattas som skitväder inte uppfattas så av hästar. Enda gångerna som jag sett på min häst att hon verkligen vill komma in är när det varit snöstorm eller hagel.
Eller 40 grader varmt utan skydd i hagen! Många säger att hästen står vid grinden och vill in, ja förmodligen till maten. Sen vill min gå ut även om han blir ensam..

Min häst åker ut i alla väder, med täcke om det regnar.
Ibland tar jag in henne lite tidigare om hon stått ute länge i
kallt regn och blåst(utan täcke) eller om täcket blivit vått igenom.

amalia skrev:
Min häst går ute från cirka kl. 7 på morgonen och går in ungefär vid 7 på kvällen. Har det varit ett riktigt ruskväder kan hästarna gå in tidigare... Men det som jag märker är att under vintertid så står hästarna och hänger vid grinden när de börjar mörkna och står sedan där tills det blir dags för intag. Vi är några stycken som brukar ta in lite tidigare då. Hellre att hon står inne och får mumsa hö än att stå vid grindhålet i flera timmar och vänta på att få komma in!

Att de står och hänger vid grindhålet är i 9 fall av 10 för de vet att MATEN är därinne. Även om de har fri tillgång på stråfoder så vet de att kraftfodret är därinne.

Jag har experimenterat lite med det där. Dels genom att låta dem komma in och äta sitt kraftfoder men lämna boxdörrarna öppna så de kunde gå ut i hagen igen (jag stängslade in stallplanen så de kunde inte ge sig ut på äventyr). De var ute i hagen och lallade runt igen inom 20 minuter efter att kraftfodret var uppätet, trots att det fanns fri hösilagetillgång både inne och ute. Så, det var inte IN de ville, de ville ha kraftfodret. Det enda väder de inte gick ut igen i var när det är runt nollan och var nederbörd. Då stod de i boxarna med öppen dörr och mumsade hösilage inne. Annars gick de ut i ALLA väder om de fick välja.

Sen gjorde jag ett test med att fodra kraftfodret i hagen med. De stod och hängde vid 'matningsstället' och trampade, men när de fått sin mat gick de ner i hagen igen. Trots att jag hade öppnat grinden så de kunde gå in istället.

Sen ställde jag om till lösdrift genom att ha öppet till boxarna och hagen. Men serverade kraftfodret klockan 17 i boxarna. Kl 16.30 stod de små krakarna som ljus i boxarna. Såfort de ätit klart så knatade de ut igen..

Det där ser man när man släpper på bete med, första kvällarna står de vid grinden och väääntar. INTE för de vill in, utan för de undrar var kraftfodret är. På samma sätt kommer de även på nysläppt bete som två skott när jag ropar just för de vet att i stallet finns det mat..

Så, förutom när insektstrycket är odrägligt och när det är ruskväder med vind OCH nederbörd och runt nollan så har mina aldrig velat gå in 'bara för att komma in', utan det är MATEN de vill åt.

piamar skrev:
hej jag tycker hästar kan gå ute dygnet runt om
dom ha vind skydd och hö och halm ute och täcken på sig men
man ska vänja dom vid att vara ute hela våren sommaren och hösten
även vintern på dagarna till kvällen med dom mår bäst ute med täcken på, dom känsligaste hästarna,annars får dom ju en tjockare och yvigare päls,.om dom inte är sjuka och trötta.
då ska dom få komma in i värmen, och fodras inne men vara ute
så mycket som väder och vind tillåter.
kanske få lite mat ute och vatten med trygga och säkra hagar.
så länge dom är pigga och glada ska dom få vara ute,tycker om att
härja runt lite ,då är det nog inga större fel, men dom ska in så fort dom inte är helt kuranta! :banana: :bump: :rofl: :love:
jag tycker även att de ska få komma in på kvällarna så att folk kan sova lugnt och ro,över natten..det beror ju på hur man bor eller hur stallet ser ut var man bor med sina hästar..men helst in kvällarna och nätterna.

VARFÖR skulle det vara oroande och påverka nattsömnen om hästarna är ute i hagen på kvällare och nätter med tillräckligt skydd?

JAG sover precis lika bra om hästarna går på bete dygnet runt, om de går ute i vinterhagen fast det är minusgrader eller om de står inne på natten. Enda anledningen att de går in på natten är för att JAG vill det, jag vill kunna ha individkoll på hur de mår (upptäcka kolik och minskad aptit, ökad törst eller vad det må vara direkt och se direkt VILKEN häst som inte är helt okej. Men annars skulle de gå ute dygnet om på lösdrift och jags kulle sova så gott på nätterna.. och ffa på mornarna när jag slapp gå upp klockan fem för att släppa ut hästar *s*)

Mina hästar är ute i ur och skur. De har täcke efter väderleken.
Men nu har det ett tag regnat haglat åskat i flera dagar. Då har de fått gå inn och äta lunsch och torka. Sedan ut igen
Hellre att det är snö och kallt än detta eviga regnande och leriga hagar.

Man kan se på hästarna när det är ett ihållande regn och de inte tycker om det. Mina vänder alltid rumpan åt det hållet regnet kommer i från.
Men de behöver sin utevistelse. Hela sirkulationen behöver detta.

Under sommaren går de ju ute både dag och natt... I alla fall där jag rider... Jag menar det regnar ju på sommaren också så de klarar ju av lite regn och rusk. Men att de har täcke under den kalla delen av året tycker jag är självklart. För när man sen tar in dom, om de inte har täcke, blir det ju en jättetemperaturomställning och då kan de ju bli förkylda. Visst kan de fara illa av att inte ha täcke även ute i hagen, men jag tror att de är väldigt relativt. Jag menar om man klipper hästarna på vintern också så blir de jättekalla utan täcke. men gör man inte det så tror jag att det inte är några problem.
Men vad vet jag, jag har inte ridit särskilt länge (en halv termin), så jag kanske inte borde uttala mig i frågan?

Står i kollektivstall och de flesta går ut i ur och skur, men kanske in lite tidigare (16:00 normalt sett.)

Någon häst står inne om det är jätte regningt och någon om det är mer än -15. Samtliga är täckade.

Jag tycker det bara är tramsigt att hålla på och ta in hästar för det regnar eller blir mörkt.
Det är VI som är så förtäskigt slöa och det är obekvämt att släpa in hästarna när det är mörkt därav tar man in dom före=)
För jag har då aldrig stött på ett mörker som biter hästen :D
Har hästen rikligt med vinterpäls släpper den ej in vätska även om det står som spön i backen en hel dag!

Är det underkyllt regn så visst på med täcken eller om man klippt sin häst!
Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder tänk på det=) :D :bump:

Jag har ute min häst i alla väder iallafall några timmar /dag. Inte för att jag själv vill det utan för att han faktiskt vill in. Hjälper inte med att slänga till honom hö om det är -20 eller om det pissregnat hela dan.
En annan sak som det alltid pratas om är att de är ju "födda" ute så då klarar de alla väder. Ja visst klarar de det, men vill vi inte ge dem lite lyx med imellan åt?? Ska vi snack om ursprung och så så förskjutton, ute i grottorna med er, det är ju vårt ursprung. Eller så ska jag inte släppa in katten och låta honom sova i sängen för han är ju fakstiskt bokstavligt talat född ute!!
Hästar ska gå ute och rörar på sig så mycket som möjligt och kyla dör de inte av. Men kanske finns det de hästar som endå tycker det är rätt mysigt att slippa strilandet över ögonen några timmar på natten??

Alexandra_W skrev:
VARFÖR skulle det vara oroande och påverka nattsömnen om hästarna är ute i hagen på kvällare och nätter med tillräckligt skydd?

Jag tror att jag skrev det högre upp i tråden, men min anledning till att ta in på natten är att min hage ligger nära stor väg (med mycket lastbilstrafik). Därför blir min nattsömn bättre om hon står inne, så jag vet att inget händer henne när jag sover. Annars skulle jag gärna ha henne ute. HON skulle föredra det också, det har jag märkt.

Hej!

Våra hästar är ute i alla väder och får ha täcke på sig om det är ruskväder eller kallt. Om det spöregnat hela dagen så kan det hända att de kommer in en timme tidigare, men det hör inte till det vanliga.
Om det är riktigt kallt (över -20) så har de fått stå inne på morgonen och detta för att inte vattnet ska frysa. Detta hände fyra dagar i vintras, en dag frös vattnet trots att hästarna var inne (-32 på morgonen). Självklart får de gå ut ett par timmar även om det är så kallt, men hästarna får turas om då. Sen kan man ju inte rida när det är så kallt heller!!!!

Våra hästar går ute i alla väder. Undantag om det är riktigt oväder med blåst och nederbörd, och hästarna står och ropar vid grinden. Jag anser att hästar, oavsett väder, bör vara ute, precis som de naturligt skulle ha varit om de levt i frihet. Men efter som att de i hagar går i mindre flockar än vad de gjort i frihet, och dessutom kanske inte har tillgång till samma skydd som då, så tycker jag att det kan vara ok att ta in dem vid riktigt dåligt väder, om de vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 299
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka